prothese

Author:
boris
Posted:
vr, 05/20/2005 - 19:11
hallo allemaal

Na veel wikken en wegen heb ik na 20 jaar de moed verzameld om naar de tandarts te gaan, mijn vermoedens werden waar, paradonditus in te ver gevorderd stadium, wordt dus kunstgebit op mijn 39 e. Via via een angst tandarts gevonden die ik vertrouwde, helaas bleek ik niet te vedoven, ben door verwezen naar de kaakchirurg, die gaat nu een poging wagen, werken de verdovingen van de kaak chirurg beter???, heeft iemand ervaring met dormicum als angst onder drukker tijdens de behandeling?????
carabelli

Kaakchirurgen gebruiken in normale gevallen dezelfde verdovingsvloeistof, maar hebben ook andere (langer werkende, sterkere) anesthesiemiddelen tot hun beschikking.

Dormicum wordt gebruikt om spanning en angst bij een patient te verminderen.
Grote spanning en angst kunnen grote invloed hebben op de werking van de anesthesie, door een middel toe te dienen dat deze angst en spanning vermindert neemt de kans op een goed werkende lokale anesthesie (eventueel met een wat sterkere verdovingsvloeistof) toe.

Succes :smt006
vr, 05/20/2005 - 23:15 Permalink
prondel

Die verdoven met precies hetzelfde verdovingsmiddellen arsenaal als de tandarts. Soms een hogere dosis vasoconstrictor zodat de verdoving langer blijft zitten, maar de verdoving zelf is identiek.
Ik denk dat het een beetje operatief afschuif van de angstpatient is terwijl er met rust en rede veel met de normale verdoving alles te doen valt.
NB, dormicum is qua dosering erg lastig ivm een heel korte halfwaarde tijd, eigenlijk een op dit moment ongeschikt middel te noemen dus.

Succes
za, 05/21/2005 - 16:16 Permalink
carabelli

Het 'sterkere' zit hem idd in de toevoeging van meer vasoconstrictor of toepassing van anesthetica met een an sich langere werkingsduur (bijv. bupivacaine)

Misschien was 'sterker' in dit verband een wat ongelukkig gekozen verwoording :oops:
za, 05/21/2005 - 18:25 Permalink
prondel

Zeg er eens knobbelemans, het was geen aanval op uw uitlatingen slechts een verduidelijking.

Veel mensen (waaronder ik ook tandartsen schaar), denken nog in termen van dormicum omdat dat vroeger bij kindertandheelkunde in moeilijke gevallen werd geprobeerd. Probleem was de korte werktijd en de soms onverwachtse alertheid van de kinderen. Wat vreemd leek want het is een rustgever, sufmaker. Het neemt de angst niet weg, het verandert je prikkeldrempel. Daarnaast is het een mogelijk probleemmiddel omdat het zoals veel sedativa uit deze groep medicijnen, je ademhaling ook dempt. Dus niet geheel zonder gevaar, en zeker niet zonder overleg met een huisarts voor te schrijven.

En, laat je nekharen niet te veel rijzen als je leest, ik druk me meestal nogal cru uit, zo ben ik afgebakken zal ik maar zeggen.
:smt005
za, 05/21/2005 - 18:47 Permalink
carabelli

nee hoor ik heb geen nekharen, althans niet wat de tandheelkunde betreft :D , dat heb ik allang achter me gelaten.

Mijn gedachten gingen ook niet zozeer uit naar de tabeltvorm maar naar de injectievorm die vlak voor een behandeling in word gespoten (ik hing al veel meer in de chirurgische setting in plaats van in de standaard tandarts behandeling, ik schrijf het zelf overigens ook niet voor)

En ach een beetje strakke uitspraken prikkelen de zinnen toch?

Ik vond je het trouwens destijds aardig doen in die voorlichtingskrantjes over studiekeuze (toen ik moest kiezen aantal jaartjes geleden), daar kwam je niet zo cru over, of hadden ze dat een beetje weggeredigeerd ;) :smt003 .
za, 05/21/2005 - 18:55 Permalink
prondel

Ik vond je het trouwens destijds aardig doen in die voorlichtingskrantjes over studiekeuze (toen ik moest kiezen aantal jaartjes geleden), daar kwam je niet zo cru over, of hadden ze dat een beetje weggeredigeerd ;) :smt003 .

hahahaha, leuk! Nee, dat was wel zo'n beetje zoals het gezegd is tijdens dat gesprek met die journaliste van dat blaadje. Ik ben verder nog geen spatje veranderd, alleen soms komen dingen als duidelijk en direct erg persoonlijk over bij de lezer. Maar da's ook een van mijn favoriete manieren van gesprekken voeren, dan schep je in elk geval geen verwachtingen die je achteraf weer recht moet breien.

Maar goed, altijd leuk weer een nieuwe spreker in dit forum te zien opduikelen.

Peter
za, 05/21/2005 - 21:34 Permalink
erwinmartin

Maak je niet zo druk boris ,ze zijn erg vriendelijk en eigenlijk zo gebeurd
alleen denk dat ze niet alles in 1 x doen dat vond ik wel minder en het ging bij mijn nog om me kiezen die zeer slecht waren. Maar wel een tip zorg voor een schoon bed want je bent er na goed beroerd en ligt bed wel lekker natuurlijk veel succes
do, 06/02/2005 - 18:04 Permalink