Losse voortanden en zo'n tandartsangst.......HELP!!!!!!

Author:
Petraroos
Posted:
do, 05/19/2005 - 12:05
Ik schaam me haast om het te moeten zeggen: ik ben een vrouw van 38 jaar jong (!!) en heb al jaren last van ontstoken tandvlees, wat op enkele plaatsen ook al is teruggetrokken. Ik kan me geen dag herinneren dat ik geen pijn in mijn mond heb, maar zelfs nu is de angst nog zooooooo groot om naar de tandarts te gaan!!! Ik weet dat ik nu echt snel MOET, want mijn 2 voortanden en 1 hoektand (boven) staan erg los! Ik heb er zelfs nachtmerries over en schrik midden in de nacht wakker met het idee dat mn tanden eruit zijn!

Ik baal zo verschikkelijk van mezelf en dit probleem beheerst op dit moment mijn hele leven.

Vraagje aan de tandarts: is de enige mogelijk om mijn voortanden te redden, trekken???

Ik lees een hoop op deze site over de angsttandarts in Kerkrade. Misschien is dit wat voor mij, want ik MOET gaan!!

Ik zou zo graag weer normaal willen kunnen eten.........

Alvast bedankt voor jullie advies/reactie's

gr. Petraroos
Lovely

Hi petra,

Ik herken je probleem erg.Bij mij is mijn tandvlees ook erg teruggetrokken aan de voorkant onder en bij mij staan er zelfs al 4 voortanden erg los.Ook ik heb dus tandarts angst en was lange tijd ook niet naar de tandarts geweest.Op een gegeven moment(dat was in september vorig jaar)moest ik ineens wel naar de tandarts want mijn verstaandkies rechts boven was ontstoken en zat een gat in..Die moest eruit dus.. :-?

Ik ben toen gegaan en nadien ergens in februari,toen is mijn gebit weer gecontroleerd en kwam de tandarts er achter dat die tanden dus los stonden.Misschien is het voor jouw ook een optie om die voortanden te laten vastzetten met een spalkje..dat is bij mij toen ook gebeurd..zit een ijzerdraadje achter mijn gebit wat vastgezet is met composiet aan een paar buurtanden.Ik denk helaas wel dat ik onherroepelijk die voortanden ga verliezen en dus een plaatje zal moeten oid maar nu staan ze dus vast met dat spalkje.Vraag het eens na bij je tandarts..

Liefs en succes Lovely :smt006
zo, 05/22/2005 - 09:26 Permalink
de digitale tandarts

Tanden en kiezen kunnen los gaan staan door een tandvleesontsteking genaamd parodontitis, meer informatie daarvoor is te vinden op deze site. De tanden en kiezen verliezen hierdoor hun steunweefsel (o.a kaakbot), waardoor ze los kunnen gaan staan.

Of de tanden en kiezen behouden kunnen blijven is afhankelijk van de ernst van deze ontsteking en de mate waarin u een uitgebreide gebitsreiniging kunt ondergaan. Het lijkt me verstandig dat u toch probeert u gebit te laten onderzoeken bij een tandarts.

Met vriendelijke groet.
zo, 05/22/2005 - 15:15 Permalink