hallo allemaal,
mn allergrootste fobie als kind al was dat mn verstandskiezen eruit zouden moeten,2 jaar geleden heb ik bij de orthodontist fotos laten maken en het bleek dus dat ze plat liggen,die ''leuke''man zei dat het een groot bloederig slagveld zou worden als die er zouden moeten worden uitgehaald,toen had ik nog nergens last van maar een paar weken geleden kreeg ik dat dus wel,ik weer fotos laten maken dit keer bij de tandarts,en ja het moment is dan aangebroken dat ze eruit moeten,niet trekken,nee snijden,de tandarts zei ook dat ze heel moeilijk liggen en dat ik ook kan vragen aan de chirurg om een gehele narcose en dat hij ze dan alle 4 in 1 x trekt,de briljante oplossing want ik zie er als een berg tegenop dat ik gewoon bij ben,heeft iemand hier ervaringen mee met algehele narcose?ik weet wel dat het wel is gedaan word maar is het dan een uitzondering?
groetjes van isabelle
mn allergrootste fobie als kind al was dat mn verstandskiezen eruit zouden moeten,2 jaar geleden heb ik bij de orthodontist fotos laten maken en het bleek dus dat ze plat liggen,die ''leuke''man zei dat het een groot bloederig slagveld zou worden als die er zouden moeten worden uitgehaald,toen had ik nog nergens last van maar een paar weken geleden kreeg ik dat dus wel,ik weer fotos laten maken dit keer bij de tandarts,en ja het moment is dan aangebroken dat ze eruit moeten,niet trekken,nee snijden,de tandarts zei ook dat ze heel moeilijk liggen en dat ik ook kan vragen aan de chirurg om een gehele narcose en dat hij ze dan alle 4 in 1 x trekt,de briljante oplossing want ik zie er als een berg tegenop dat ik gewoon bij ben,heeft iemand hier ervaringen mee met algehele narcose?ik weet wel dat het wel is gedaan word maar is het dan een uitzondering?
groetjes van isabelle
Verstandskiezen kunnen inderdaad vervelende jongens (m/v) zijn om te verwijderen. Als ze nog in het bot liggen en/of in een moeilijke positie liggen moeten ze chirurgisch verwijderd worden.
Normaal gesproken gebeurt dit onder plaatselijke verdoving en zul je er dan ook geen pijn aan hebben als ze verwijderd worden, wel wordt het tandvlees open gemaakt en wordt bot verwijderd om de verstandskiezen te verwijderen, het is wel een 'gedoe' in die zin dat er veel gebeurt in je mond om ze te verwijderen. Na het verwijderen zul je toch nog wel een tijdje last houden, bij chirurgische verwijdering worden de wonden overigens wel netjes dichtgehecht, genezen gaat daardoor redelijk snel hoewel je wel een paar dagen met een blauw gevoel zult rondlopen.
Je schrijft al dat de verwijdering van je verstandskiezen voor jou een 'fobie' is (laat me je geruststellen: je bent lang niet de enige voor wie dit een groot obstakel is) en dat je ze het liefst onder algehele anesthesie wilt laten verwijderen. Dit wordt voor mensen met grote angst voor het normaal laten verwijderen van verstandskiezen dan ook wel gedaan, mits uiteraard de indicatie dusdanig dringend is dat ze er ook echt uitmoeten.
Algehele anesthesie betekend wanneer je het laat doen door een kaakchirurg in het ziekenhuis, in sommige gevallen (Er zijn ook instellingen die algehele narcose doen zonder een dagopname, dit is afhankelijk van het beleid) een dagopname (met bijbehorende voorbereidende medische onderzoeken) en reservering van een operatiekamer (en houdt vaak in dat je op een wachtlijst komt voor een operatie).
Ander nadeel is dat je na de operatie 4 extractiewonden (wat er in je mond gebeurt is hetzelfde als bij een chirurgische verwijdering onder plaatselijke verdoving) hebt die je functioneren behoorlijk in de weg kan zitten gedurende een dikke week.
MAAR: Het grote voordeel van algehele anesthesie is inderdaad dat alle 4 de verstandskiezen in 1 keer verwijderd kunnen worden en dat je er dus in 1 keer vanaf bent.
Kortom laat je goed informeren over alle voors en tegens door een kaakchirurg.
Dit antwoord is in vogelvlucht een verhaal over voors en tegens van algehele anesthesie, mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust
Succes! :smt006
poetic_tragedy
ik heb een maand geleden alle 4 mijn verstandskiezen eruit laten halen onder gehele narcose. Ik heb het in Belgie laten doen, daar zijn ze veel gemakkelijker in dat soort dingen. ze vonden het al bijna vanzelfsprekend dat ik onder narcose wilde (ik was net zo bang als jij). Het is mij reuze meegevallen. Ik werd naar de operatiekamer gebracht, kreeg iets in het infuus en een kapje op mijn mond, en ik was weg. Toen ik wakker werd leek het alsof ik erge spierpijn had in mijn kaken, verder geen pijn ofzo. Wel veel bloed in mijn mond, dat was wel erg vies. Ik kreeg antibiotica en pijnstillers mee, en mocht dezelfde dag weer naar huis. Ik heb ongeveer een week geen normaal voedsel kunnen eten. Toen heb ik alleen pudding, aardappelpuree e.d. gegeten. Ik zou je wel aanraden die pijnstillers echt consequent te nemen, als de pijn doorkomt, is dat absoluut geen pretje. Wel ben ik 2 dagen echt ziek geweest, van de medicijnen vooral. Van de pijnstillers werd ik erg misselijk (heb niet hoeven overgeven), en werd er heel slap van, voelde me echt gedrogeerd. ik had een of andere pijnstillers met codeine gekregen (geen paracetamol), maar na een paar dagen ben ik overgestapt op mijn oude vertrouwde pijnstillers, brufen bruis. Dit ging stukken beter.
Nu is alles prima in orde, de hechtingen zijn eruit (die losten vanzelf op), kan weer alles eten en heb er helemaal geen last meer van.
k hoop dat je hier iets aan hebt, en als je nog vragen hebt, kan je die altijd stellen.
groetjes Freya