Wie ow wie herkent dit?

Author:
hy
Posted:
di, 05/17/2005 - 20:02
Vorige week was ik iets aan het proeven en het was nogal warm.
Ik beet erop en ik voelde in één x een steek door mn kies heen gaan.
Sindsdien is die kies gevoelig.
Maar er is al een wkb gedaan aan die kies, dus eigenlijk zou ik er niks meer aan moeten voelen, toch??!! Gisteravond was ik aan het flossen en toen ik bij die kies floste en het flosdraad tussenuit haalde, zat er een heel vies luchtje aan. Herkent iemand dit?

Groet, HY :smt006
Geke

Als de pijn echt kwam doordat het warm was, kan het zijn dat er toch nog een zenuwtje in die kies gemist is met de wortelkanaalbehandeling, dus dat er nog een deel van de zenuw leeft.

Maar de pijn kan ook komen doordat je op de kies beet, dus door druk op de kies, ook wel percussie genoemd. Als bijten op deze kies pijn veroorzaakt kan het zijn dat er een ontsteking onder aan de wortelpunt zit. Het vieze luchtje aan het flossdraad kan komen door een ontstoken zenuw of een geinfecteerde wortelkanaalbehandeling of er kan bijvoorbeeld een gaatje onder het randje van de vulling zitten, dat kan ook een vreemde geur veroorzaken.

Het beste zou u naar de tandarts kunnen gaan om te laten kijken wat er aan de hand is. Hij of zij kan dan een foto van de tand of kies maken en kijken of er een ontsteking aan de wortelpunt zit. Ook kan de tandarts controleren of de tand of kies nog voor een deel vitaal is, met een soort koude spray.

Succes ermee!!

:smt006 Geke
do, 05/19/2005 - 12:40 Permalink
hy

Hoi hoi...
Sinds gisteren is het weer een beetje "rustig" in m'n mond.
De afgelopen dagen was het gevoelig en voelde ik een druk bij die kies. Nu het rustig is, vind je dat ik nog naar de tandarts moet gaan?
Een ontsteking bij een wortelpunt, houd dat ook in dat ik (weer) naar de kaakchirurg moet voor een behandeling (heb er nl al 2 gehad), of verdwijnt het vanzelf weer?
Alvast bedankt,

HY :)
do, 05/19/2005 - 20:07 Permalink
Geke

Als er een ontsteking aan de wortelpunt zit, kan het zijn dat je er soms meer last van hebt dan de andere keer. Het kan bijvoorbeeld opspelen als je weerstand wat minder is. Toch is het belangrijk, dat als het probleem er zit, er even naar gekeken wordt door de tandarts. Het kan namelijk zo zijn dat door een gaatje, of een lekkende vulling, er bacterien bij de wortelkanaalbehandeling kunnen komen. Dus dat er opnieuw een infectie langs de wortelkanaalvulling naar de wortelpunt gaat. In dit geval kan het verholpen worden, door de wortelkanaalbehandeling opnieuw te doen. Want als het echt lekt, heeft afsluiten aan de onderkant door de kaakchirurg geen zin, want dan kunnen er alsnog bacterien bijkomen. Als de wortelkanaalbehandeling goed is en er is geen lekkage, maar de ontsteking zit er nog, dan is aan de onderkant afsluiten door de kaakchirurg een goede optie, ook wel een apexresectie genoemd. Maar dat kun je dus het beste even laten bekijken door je tandarts.

:smt006 Geke
ma, 05/23/2005 - 15:40 Permalink
hy

Hoi Geke,
Hartstikke bedankt voor je duidelijk uitleg!! :D
Ik zal zeker de tandarts bellen om er even na te laten kijken, want het blijft namelijk gevoelig bij die kies.

Groetjes, HY :smt006
ma, 05/23/2005 - 16:12 Permalink