Ik heb veel rgote (amalgaan)vullingen en bij 1 kies is het zeker dat hij niet meer gevuld kan worden. Een paar jaar geleden is er een stuk kies afgebroken en de tandarts(een andere als ik nu heb), vertelde mij al dat wanneer er nog een keer een stuk af zou breken, dat ik dan een kroon moest. Nu was ik voor de halfjaarlijkse controle en alles was goed, maar de mondhygieniste of preventieassistente begon er ook over dat de vulling grijs doorschijnt en als er een stuk kies af zou breken er een kroon opmoest. En dat ik er eens over moest denken, om als preventie een kroon te laten maken, omdat ik nu geen verdere kosten heb en dat kan declareren bij de verzekering.
Wat moet ik hier nu mee? Misschien blijft die kies nog wel heel lang goed?
Het was ook niet nodig, alleen als er iets afbreekt, maar nu zit ik me de hele tijd druk te maken en dat terwijl ik niets hoefde te doen??
Wat moet ik hier nu mee? Misschien blijft die kies nog wel heel lang goed?
Het was ook niet nodig, alleen als er iets afbreekt, maar nu zit ik me de hele tijd druk te maken en dat terwijl ik niets hoefde te doen??
Toen ik nog niet bang was voor een TA en netjes ieder half jaar ging, wilde ik bij mijn laatste tandarts die amalgaan vulling laten vervangen voor een witte.
Dit was niet meer mogelijk omdat de vorige TA te enthousiast geboord en gevuld zou hebben.
Dat is bijna 5 jaar geleden en toen verwachtte de TA eigenlijk al dat de kies het niet zou redden en met de tijd af zou breken.
Het afbreken heeft dus nog zo'n 5 jaar geduurd, waarvan laatste 3 jaar dus niet naar de TA geweest.
Mijn moeder wilde daar toen al een kroon laten plaatsen, maar deze TA wilde dat eigenlijk nog niet doen en raadde het af.
Had ik het maar wel laten doen, want nu ben ik verder van huis volgens mij met die kies.
Kies is rondom afgebroken, zit nog een halve kies met een stuk grijze vulling aan.
Terugkijkend had ik het liever wel toen gedaan, maar waarschijnlijk komt dat ook door mijn angst voor de tandarts op dit moment + die kies heeft na het zette van die grijze vulling nooit echt lekker gezeten.
ik heb hier een link toegevoegd van de digitale tandarts, waarin ook uitgelegd wordt waarom een kroon beter is dan een grote vulling:
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?t=3455&highlight=breuk+k…
Bij een grote vulling kauw je dus nog op je eigen knobbeltoppen en de vulling ligt hier vaak tussen en daardoor is je kies dus verzwakt. De kans is dat je door het kauwen je knobbeltoppen wat uit elkaar duwt, waardoor er een stuk van je kies af kan breken. Het is nooit goed te voorspellen hoe dit af gaat breken. Als het alleen tot onder het bot afbreekt kan de kies niet meer gemaakt worden en moet hij er uit. Dat zou heel erg zonde zijn, daarom wordt er vaak een kroon op de kies gemaakt, omdat dan je knobbeltoppen bedekt zijn en de kroon ook de delen van je kies die er nog staan wat bij elkaar houdt. Een kroon gaat ook langer mee dan een vulling. Denk er maar goed over na dus.
:smt006 Geke
Het is nu toch al zeker een jaar of 4-5 geleden en nooit is er wat over gezegd, maar nu ga ik voor de 2de keer bij de controle naar een mondhygieniste of preventieassistente(?) en zij begon erover. Maar daarvoor ging ik bij de tandarts voor de controle en die heeft nooit wat gezegd. Om nu een kroon te nemen omdat ik nu geen kosten heb en nog 500 euro vergoeding krijg is dit jaar moet natuurlijk geen reden zijn om maar een kroon te nemen want een kroon is behoorlijk duur en ik moet toch 25% zelf betalen.
Hoe groter een vulling wordt des te minder eigen tandweefsel blijft er van de tand of kies over en neemt het breukrisico toe. Jouw tandarts/mondhygienist heeft je op een bepaalt moment gewezen op dit risico met als mogelijke behandeling tzt een kroon. Het moment waarop een tandarts je waarschuwt bij een grote vulling hangt van de persoonlijke ervaringen van de tandarts af, er zijn behoudende en wat meer progressieve tandartsen om het zo te zeggen.
Nogmaals het advies voor een kroon is een advies in het kader van een risico en geen keiharde behandelindicatie, wanneer en of bij jou de vulling of kies af zal breken kan niemand zeggen (en hoe hij af zal breken is ook niet te voorspellen). Het advies is ook bedoeld om met deze kosten rekening te houden in de (nabije) toekomst, want als de boel afbreekt kun je ineens voor deze kosten komen te staan en dat moet je dan maar op kunnen hoesten. De uiteindelijke keuze of je een kroon neemt zul je zelf moeten maken.
Succes!