ik heb een beetje vervelende vraag,.. een aantal weken geleden had ik een afspraak bij mijn tandarts, hij schrok heel erg van hoe slecht mijn tandvlees eraan toe was... hij weet volgens mij niet dat ik nu 30 weken zwanger ben, wat er lijkt mij ook een beetje mee te maken heeft (las ik ergens op internet)
toen heeft hij mij een briefje gegeven waarop hij had gezet dat ik bij de apotheek een flesje waterstofperioxide 3% moest kopen en gaasjes van 5x5 en dit 3x per dag puur met waterstofperioxide over mijn tanden moest vouwen omdat het goed zou zijn voor mijn tandvlees en dat zou ik een half jaar lang moeten doen. nu las ik gisteren een stukje in het tvboekje dat er volgens de warenwet maar 0.1% in je mond mag komen ofzoiets omdat het anders je tandvlees juist kan beschadigen, tot nu toe heb ik nog niet gedaan wat mijn tandarts vroeg omdat ik wou vragen of dit wel veilig was, ook voor de baby, maar nu weet ik het zo zeker nog niet en ik kan hem ook niet bereiken zoals gewoonlijk.... zou u mij misschien kunnen zeggen wat ik hiermee moet doen?
toen heeft hij mij een briefje gegeven waarop hij had gezet dat ik bij de apotheek een flesje waterstofperioxide 3% moest kopen en gaasjes van 5x5 en dit 3x per dag puur met waterstofperioxide over mijn tanden moest vouwen omdat het goed zou zijn voor mijn tandvlees en dat zou ik een half jaar lang moeten doen. nu las ik gisteren een stukje in het tvboekje dat er volgens de warenwet maar 0.1% in je mond mag komen ofzoiets omdat het anders je tandvlees juist kan beschadigen, tot nu toe heb ik nog niet gedaan wat mijn tandarts vroeg omdat ik wou vragen of dit wel veilig was, ook voor de baby, maar nu weet ik het zo zeker nog niet en ik kan hem ook niet bereiken zoals gewoonlijk.... zou u mij misschien kunnen zeggen wat ik hiermee moet doen?
Doorgeven van dit soort zaken is erg belangrijk voor de tandarts, maar ook voor jezelf.
Over het heftige bloeden: bij zwangerschap kan het tandvlees inderdaad veel sneller gaan bloeden, maar dit kan ook een teken zijn dat de mondhygiene beter kan. Vaak is het namelijk met een goede MH best goed onder controle te houden.
Veel mensen hebben de neiging met bloedingen voorzichter te poetsen, niet meer te flossen etc, bij een zwangerscahp zal dan de bloeding juist erger worden.
Dus goed blijven poetsen en flossen, en er wellicht een schepje bovenop doen!
waterstofperoxide
mijn tandarts zei juist duidelijk dat ik het NIET moest verdunnen.... daarom vroeg ik mij af of het wel zo een goed idee was om dit werkelijk ook zo te doen....
ik durf het eigenlijk niet zo goed te gebruiken, ik ben bang dat het misschien schadelijk is voor mijn kindje,.. tot nu toe heb ik het ook nog niet gebruikt....