Hallo,
Vraagje voor een digitale tandarts..
Ik heb verschillende wortelkanaalbehandelingen gehad bij verschillende tandartsen en deze waren ALLEN pijnloos.Ook bij zware wortelpuntontstekingen voelde ik helemaal niks van de behandeling!!
Nu moet ik waarschijnlijk weer 2 wkb's.(heb 2 stekende/zeurende kiezen onder een brug al een half jaar...overigens geen wortelpuntontstekingen!)
Mijn tandarts zei dat de behandeling WEL pijn kan doen en dat ik dan ff moet "doorzetten".(brrrrr..)
Ik vind dit erg vreemd en ben ook weggegaan bij deze tandarts.
Graag een reactie van een digitale tandarts op dit verhaal.Hoe kan het dat het bij de ene tandarts geen pijn doet en bij de ander blijkbaar wel.Kwestie van ervaring/inzicht misschien? Ik vind het niet iets om blij van te worden trouwens...
Nog een vraagje toe: is het trouwens slecht voor een brug als er twee dode kiezen onderzitten. (qua draagkracht ed)
Alvast bedankt voor de reactie.
Groeten,
Kamille :smt006
Vraagje voor een digitale tandarts..
Ik heb verschillende wortelkanaalbehandelingen gehad bij verschillende tandartsen en deze waren ALLEN pijnloos.Ook bij zware wortelpuntontstekingen voelde ik helemaal niks van de behandeling!!
Nu moet ik waarschijnlijk weer 2 wkb's.(heb 2 stekende/zeurende kiezen onder een brug al een half jaar...overigens geen wortelpuntontstekingen!)
Mijn tandarts zei dat de behandeling WEL pijn kan doen en dat ik dan ff moet "doorzetten".(brrrrr..)
Ik vind dit erg vreemd en ben ook weggegaan bij deze tandarts.
Graag een reactie van een digitale tandarts op dit verhaal.Hoe kan het dat het bij de ene tandarts geen pijn doet en bij de ander blijkbaar wel.Kwestie van ervaring/inzicht misschien? Ik vind het niet iets om blij van te worden trouwens...
Nog een vraagje toe: is het trouwens slecht voor een brug als er twee dode kiezen onderzitten. (qua draagkracht ed)
Alvast bedankt voor de reactie.
Groeten,
Kamille :smt006
Ik kan me namelijk voorstellen dat door dit van te voren te vermelden, de behandeling achteraf vaak zou kunnen meevallen. In sommige gevallen met een acute ontsteking is het helaas ook niet altijd 100% te verdoven en wordt vaak pijn gevoeld. Deze gevallen worden vaak ook verteld/ onthouden en geven een wortelkanaalbehandeling zijn slechte naam, terwijl in de overgrote meerderheid van de gevallen een kanaalbehandeling pijnloos uit te voeren is.
Tanden/kiezen zonder kanaalbehandeling zijn vaak sterker dan behandelde tanden en kiezen, maar dat wil niet zeggen dat daarom geen kanaalbehandeling uitgevoerd moet worden. Er kunnen velerlei redenen zijn waarom de kanaalbehandeling gedaan moet worden, varierend van een dood/geinfecteerde kanaal (pulpa) tot te weinig houvast waardoor een stift geplaatst zal moeten worden.
Met vriendelijke groet.
Zoals uit mijn verhaal blijkt, ben ik weggegaan toen die tandarts zei dat het waarschijnlijk pijn gaat doen. Uit ervaring weet ik (ik heb 5 endo's gehad, ook bij zware ontstekingen,die al een tijdje ACUUT waren!!) dat dit volledig PIJNLOOS kan worden uitgevoerd. Waarschijnlijk heeft deze tandarts andere ervaring met endo's. Sorry, maar ik vind dit een slecht teken...
Mijn zeurende kiezen zien er goed uit op de foto, dus van zware (wortelpunt)ontstekingen is geen sprake,niks acuut dus!!(niet warm/koudgevoelig ed,geen zwarte wortelpunten op de foto's)Het feit dat deze tandarts zegt dat het waarschijnlijk pijn gaat doen als ie ze gaat behandelen zegt veel over deze tandarts lijkt mij... :o
Wat vindt u er nu van?
Ik kan niet oordelen over je tandarts, echter wel over de wkb's onder je brug.
Ik heb namelijk exact hetzelfde gehad.
Ook bij mij was er niets onder de kies te zien, geen koud-warm gevoeligheid. Echter, bij de wkb bleek de zenuw al dood te zijn. Pas na een tijdje kan de ta dan een zwart plekje onder de wortel zien. (Corrigeren jullie me als ik het fout zeg? :D )
Deze wkb heeft hij dus door de brug heen gedaan. Geen probleem dus. Het schijnt voor een ta wel iets moeilijker te zijn, maar is wel mogelijk.
Voor de tweede wkb (die na een tijdje pas kwam) heeft de ta besloten om mijn brug er af te halen. Maar dit kwam dus niet doordat er geen wkb door een brug gedaan zou kunnen worden.
Ik heb toen op dit forum een vraag hierover gesteld en volgens de digitale ta kan een brug op twee dode kiezen net zolang mee gaan als op levende kiezen.
Hoe lang had jij je brug al voordat je pijn kreeg. Ik ben wel erg benieuwd, want ik kreeg na zo'n drie maanden pijn en was volgens mijn ta een uniek geval.
Groetjes en sterkte.
Joke
Bij mij is er een lang verhaal aan vooraf gegaan.
Ik heb de brug laten plaatsen in maart 2004 bij de CDC kliniek te Best.
Geen vuiltje aan de lucht. geen pijn na het slijpen en ik was ERG blij...
Ik kon alles kauwen en had nooit pijn!!
Na een paar maanden begonnen de pijnklachten, 4 keer teruggeweest, elke keer konden ze niks vinden, tandvlees ontstoken zogenaamd...was het dus niet..vanuit Almere 4 x heen en terug naar Best is flink reizen.
Uiteindelijk bleek de brug los te zitten en gaven ze toe dat ie nooit goed had vastgezeten!Brug eruit geslepen,nieuwe brug gemaakt. Ondertussen verschillende noodbruggen gehad die CONTINU losschoten met pijnklachten als gevolg...(prutsers!) Weer langs daar, verkeerde brug gemaakt, dit keer MET metaal en ik wilde ZONDER ...dus weer een keer terug moeten komen.Uiteindelijk nieuwe keramische brug geplaatst en wat bleek? Deze brug zat VEEL te hoog, elke keer als ik praatte of beet had ik een kaakklem..ik beet steeds (flink)op die brug,dus veel overbelasting, en inmiddels deden mijn kiezen dus wel zeer.Een andere tandarts heeft deze brug toen bijgeslepen in Januari.We zijn nu in Mei en ik heb nog steeds pijn in beide kiezen!Iets wat ik dus niet had nadat mijn eerste brug geplaatst was!!(snik).Mijn tandarts begint al over endo's, welke ik niet wil, want ik heb daar zeer slechte ervaringen mee...kortom 2400 euro kwijt en 2 beschadigde kiezen verder. Ik wilde deze kliniek aanklagen maar ik ben aan het eind van mijn latijn want ik heb al zoveel meegemaakt met mijn gebit.Ben al 15 jaar bezig en ik ben nog maar 33...Ik hoop echt dat er mensen zijn die dit lezen en besluiten niet naar die kliniek te gaan, het gaat ze alleen maar om geld en niet om het welzijn van mensen...
Het is inderdaad wel moeilijk wat je nu moet doen. Misschien kun je een second opinion ergens aanvragen? Ik heb wel eens zoiets bij de ACTA gehoord, of zo.
Bij mij is het wel heel anders gegaan, de kiezen hebben het uiteindelijk niet getrokken. Helaas moest er dus een wkb worden gedaan.
Ik wil je niet bang maken, maar ik heb helemaal geen brug meer. Ik mis zelfs een kies!
Zoek dus alsjeblieft snel goed hulp!
Heel veel succes en sterkte.
Joke
Bedankt voor je steunbetuiging.
Ik sta helaas toch voor de vreselijke stap van endo's laten doen onder mijn brug.De pijnsteken worden steeds erger.
Mijn tandarts heeft de brug nog wat bijgeslepen om nog wat overbelasting weg te halen, maar ik verwacht geen wonders meer. Volgende week is de eerste (kleine) kies aan de beurt. Ik vind het vreselijk,maar het alternatief is alles laten trekken en dan heb ik rechtsonder geen kiezen meer.En dan wordt het echt zeuren met een plaatje.. :cry: ..
Ik heb zoiets van "dat laten trekken kan altijd nog",mochten de endo's mislukken.De tandarts is ook niet blij want het slagingspercentage dat het bij mij lukt is waarschijnlijk laag(gezien mijn historie).
Ik ben trouwens benieuwd naar jouw verhaal. Vertel me eens (als je dat wilt hoor) wat er met jou is gebeurd.(met je brug ed).
Ik hoor het wel.
Groetjes,
Kamille