ontsteking bij verstandskies

Author:
Kcer
Posted:
ma, 05/30/2005 - 16:02
Hoi,

afgelopen pinksteren is het tandvlees over mijn (nog groeiende) verstandskies linksonder ontstoken geweest. Ik heb toen een kuurtje amoxicilline (500) van vijf dagen gehad en een spoelmiddel meegekregen (waterstof peroxyde 3% met zo'n te gek spuitje). De ontsteking was zo erg dat de tandarts zijn duim niet eens tussen mijn boven en onder voortanden kon krijgen. Gelukkig zakte de zwelling en na ongeveer 3 dagen en kon ik weer normaal eten (lees: kauwen).

Nu ben ik bang dat het weer is gaan ontsteken. Ik heb dezelfde pijn ter hoogte van de verstandskies, dit is de tweede dag. Mijn wang is ook weer wat dikker geworden (gelukkig niet zo dik als de vorige keer, en ook minder pijnlijk) en de pijn straalt weer uit naar beneden tot de onderste rand van mijn kaak. De klier in mijn hals die vlakbij de kaak ligt is ook een beetje opgezet. De vorige keer duurde het ongeveer drie dagen voordat de ontsteking genadeloos toesloeg, maar ik weet niet meer of het ook zo begon.

Mijn vraag is of ik weer een afspraak moet maken met de tandarts of dat ik het nog even moet afwachten en blijven spoelen met de waterstof 3% in de hoop dat de ontsteking daardoor na een paar dagen met de staart tussen de benen zal vluchten.

Is het normaal dat ik al zo snel weer een onsteking (zou kunnen) heb(ben)? Ik heb netjes mijn gebit gereinigd, regelmatig gespoeld met het spuitje etc. Hoe ver moet een verstandskies door zijn gebroken voordat hij eruit kan worden gehaald?
Geke

Omdat je wang ook dik wordt, lijkt het mij een goed idee om toch een afspraak met de tandarts te maken, om ook andere problemen uit te sluiten. Verder kun je dan tot die afspraak dat spuitje met waterstofperoxide gebruiken en kijken of het wat minder wordt. Het kan inderdaad zo zijn dat het alweer ontstoken raakt, daar bij de verstandskies is natuurlijk heel moeilijk schoon maken, er blijft vaak nog wat achter onder het tandvlees wat er nog overheen gegroeid ligt. Verder kan zo'n verstandskies er op ieder moment uit gehaald worden. In principe ook als hij nog bijna helemaal in het bot ligt. Dat doet de kaakchirurg dan. Dus als er echt veel problemen mee zijn en de tandarts durft het niet aan, zou je om een verwijzing naar de kaakchirurg kunnen vragen en of de tandarts dat ook een goed idee vind om hem er uit te laten halen.

Veel sterkte met je kies...

Groetjes Geke :smt006
di, 05/31/2005 - 08:25 Permalink
marjolyn

Hoi.

Toen je bij de tandarts was heeft hij/zij een foto gemaakt om te zien of je verstandskies recht groeit?
Ik heb hetzelfde probleem als jou gehad.. alleen mijn verstandskies groeide tegen mijn kies aan en ik kon ook niet meer normaal eten... nu zijn ondertussen al mijn verstandskiezen getrokken.

Groetjes Marjolijn
di, 05/31/2005 - 16:31 Permalink
Kcer

Hoi,

ben afgelopen woensdag naar de tandarts geweest en ben meteen doorverwezen naar het ziekenhuis om het kreng er uit te laten halen! Ben zo opgelucht dat er iets aan wordt gedaan. Aankomende dinsdagmorgen is het zo ver.

Ik was al een tijdje niet meer naar de tandarts geweest en ze heeft inderedaad foto's gemaakt van mijn kiezen, maar dat was meer om te kijken wat er allemaal gaande was onder het tandvlees volgens mij. Ik heb nog nooit fotos moeten laten maken om te zien of al mijn verstandskiezen scheef groeiden. Hebben ze uiteindelijk wel gedaan en ze gaan er dan ook allemaal uit (of dat tegelijk is weet ik nog niet, dat zien we vanzelf).

Afgelopen dinsdag gaapte ik en kwam er heel veel pus uit (en met veel bedoel ik veel), de zwelling was meteen helemaal weg, behalve bij het tandvlees zelf (de zwelling zat tot ver in mijn wang). Als het nu weer teveel pijn gaat doen weet ik dat ik heel rustig pus eruit moet drukken om de pijn te verlichten. Niet echt smakelijk om eerlijk te zijn. Ik maak me wel een beetje zorgen hierover vooral omdat de pus niet alleen bij de verstandskies weg komt (wat ik prima vind) maar ook bij de kies die er voor ligt. Plus er zitten sinds vandaag wat koperachtig smakende met vocht gevulde blaasjes op de zwelling die langs mijn kaak loopt. Is dit normaal? Had de tandarts me geen antibioticum moeten geven ofzo voor de zwellling zodat ze er in het ziekenhuis er beter bij kunnen?

Voor de rest gaat het prima, kan iig normaal eten!

Doet het veel pijn trouwens het eruit halen van de verstandskiezen?
za, 06/04/2005 - 14:27 Permalink
wendyw

Als het gewoon juist verdoofd wordt voel je niets van het trekken van je verstandskiezen.
Je kan daarna wat napijn hebben, maar als het goed is krijg je een recept voor ibruprofen 600 mee.
Het weghalen van verstandskiezen gebeurt trouwens niet in 1x.
Meestal doen ze eerst je ene kaakhelft en een volgende keer je andere kaakhelft omdat je anders met een geheel verdoofde mond loopt.
In jou geval zullen ze neem ik aan de kant pakken waar je nu last hebt en een volgende keer de andere kant.

Ik weet nog wel toen mijn verstandskiezen door kwamen dat ik vaak moest spoelen met Bocasan, het slonk dan meestal snel weer en ik had dan een poosje weer ff geen last. De ontsteking klapte dan en verdween.
De TA die ik toen had was echter niet van mening dat de kiezen eruit moesten, dus bij mij zijn ze er uiteindelijk helemaal uit gekomen met alle ellende voor de naastliggende kiezen en mijn wangen, want ik haalde m'n wangen open + de kiezen daarnaast kreeg ik niet meer schoon.
Op mijn 12e waren de eerste 2 verstandskiezen er al uit en op ongeveer een leeftijd van 14 de andere 2.
UIteindelijk zijn ze pas verwijderd toen ik 15 of 16 was toen we bij mijn laatste tandarts kwamen die het hoog tijd vond dat ze eruit gehaald werden gezien de last die ik had en de staat van de rest van mijn kiezen en niet te vergeten mijn wangen.
En ik was blij dat die krengen eruit waren!!!
za, 06/04/2005 - 15:31 Permalink
Kcer

Ze zijn er uit! En ben weer twee souvenirs rijker.
De onderste (waar de ontsteking bij zat) ziet er in vergelijking met de bovenste kies niet uit.
De verdoving voelt wel heel vreemd (nog nooit een gehad) en komt nog wat bloed bij weg, maar afgezien van het spraakgebrek is er weinig aan de hand meer. Ze hebben ook iets met het abces gedaan waardoor het (bijna) weg is. Ondanks de verdoving heb ik toch liggen vloeken van de pijn toen ze aan de onderste kies begonnen te trekken. Heb nu een afspraak voor 4 aug voor de andere kant, een voorraadje ibu 600 en een kuurtje amox 500 voor 7 dagen. Hiep hoi.
di, 06/07/2005 - 14:16 Permalink