groot probleem

Author:
greetje2222
Posted:
wo, 06/01/2005 - 17:22
ze hebben bij mij al 2keer een fistel weggehaald bij de zelfde kies en vandaag zag ik weer een bobbeltje bij de zelfde kies het springt ook open vieze smaak in de mond. om te bellen naar de tandarts ben ik veel te bang geworden. dat hij me weer doorstuurd naar de kaakchirug. wie kan me goede raad geven

greetje
carabelli

Een fistel is een uitvoergang van een onsteking aan de wortelpunt van een tand of kies.

Wanneer een fistel optreedt in een nog niet eerder behandeld element is de behandeling een wortelkanaalbehandeling van dat element.

Ontstaat de fistel nadat de wortelkanaalbehandeling reeds gedaan is zijn er twee mogelijkheden nl. een herbehandeling van de wortelkanalen of een apexresectie.

Uit je verhaal maak ik op dat er reeds twee keer een apexresectie is gedaan, wanneer de onsteking die de fistel veroorzaakt zijn oorsprong vindt in een wortel die reeds voorzien is van een wortelpuntvulling die tijdens de apexresectie is aangebracht blijft er weinig anders over dan een nieuwe apexresectie.

Het kan ook zijn dat de oorzaak van de onsteking aan een wortelpunt zit waar nog geen resectie aan is gedaan, in dat geval kun je een herbehandeling (of initiele behandeling als er nog geen wkb is uitgevoerd).

Als laatste kan het nog zo zijn dat er een resectie met wortelpuntvulling gedaan is aan een kanaal/wortel waarvan het kanaal niet behandeld is, deze variant is berucht om zijn recidive na apexresectie, in dat geval biedt eigenlijk alleen een wkb in combinatie met een nieuwe resectie uitkomst

Om kort te gaan....er is weinig kans dat je onder een nieuwe apexresectie uitkomt als je de fistel wilt laten behandelen hoe jammer ik het ook vind om dat te zeggen.

Uiteraard blijft extractie altijd een optie, maar of dat is wat je wilt valt natuurlijk te betwijfelen.

Sterkte!
wo, 06/01/2005 - 18:34 Permalink
greetje2222

bedank voor de uitleg heb vanmorgen gebeld en kon direct komen .met lood in de schoenen ben ik geweest. gelijk een foto gemaakt en waar ik ben voor was is ook uitgekomen ik moet weer naar de kaakchirug hij vertelde ook dat hij niets kan doen dat moet de kaakchirug doen ik moet een apexresectie laten doen dus moet ik er weer aangeloven maar dit is de laatste keer zei de tandarts wat hij daar mee bedoeld is mij niet duidelijk heb verder ook niet meer gevraagd de schrik zit er goed in :smt022

greetje
do, 06/02/2005 - 13:47 Permalink
carabelli

Je tandarts bedoelt te zeggen dat wanneer na een 3e apexresectie er weer een ontsteking optreedt het maar zeer de vraag is of dan een 4e apexresectie nog wel zin heeft, kort door de bocht wil dit zeggen dat dit de laatste poging is het element te redden.
vr, 06/03/2005 - 00:18 Permalink