ze hebben bij mij al 2keer een fistel weggehaald bij de zelfde kies en vandaag zag ik weer een bobbeltje bij de zelfde kies het springt ook open vieze smaak in de mond. om te bellen naar de tandarts ben ik veel te bang geworden. dat hij me weer doorstuurd naar de kaakchirug. wie kan me goede raad geven
greetje
greetje
Wanneer een fistel optreedt in een nog niet eerder behandeld element is de behandeling een wortelkanaalbehandeling van dat element.
Ontstaat de fistel nadat de wortelkanaalbehandeling reeds gedaan is zijn er twee mogelijkheden nl. een herbehandeling van de wortelkanalen of een apexresectie.
Uit je verhaal maak ik op dat er reeds twee keer een apexresectie is gedaan, wanneer de onsteking die de fistel veroorzaakt zijn oorsprong vindt in een wortel die reeds voorzien is van een wortelpuntvulling die tijdens de apexresectie is aangebracht blijft er weinig anders over dan een nieuwe apexresectie.
Het kan ook zijn dat de oorzaak van de onsteking aan een wortelpunt zit waar nog geen resectie aan is gedaan, in dat geval kun je een herbehandeling (of initiele behandeling als er nog geen wkb is uitgevoerd).
Als laatste kan het nog zo zijn dat er een resectie met wortelpuntvulling gedaan is aan een kanaal/wortel waarvan het kanaal niet behandeld is, deze variant is berucht om zijn recidive na apexresectie, in dat geval biedt eigenlijk alleen een wkb in combinatie met een nieuwe resectie uitkomst
Om kort te gaan....er is weinig kans dat je onder een nieuwe apexresectie uitkomt als je de fistel wilt laten behandelen hoe jammer ik het ook vind om dat te zeggen.
Uiteraard blijft extractie altijd een optie, maar of dat is wat je wilt valt natuurlijk te betwijfelen.
Sterkte!
greetje