probleem na verwijdering verstandskies (geel spul???)

Author:
nathan
Posted:
di, 06/07/2005 - 12:48
Afgelopen woensdag (nu 6 dagen geleden) heeft de kaakchirurg 2 verstandkiezen verwijderd, eentje onder en eentje boven, gehecht met resp. 3 en 2 hechtingen.

Wang is maar weinig dik geweest en in begin geen bijzonderheden.

Na 2 dagen kwam de pijn eerder door de brufen 600 heen en kleurde mijn speeksel ipv roze / rood nu geel. Niet soms, maar elke keer zat er geel spul in mijn speeksel. Dagen achter elkaar werd ik in de ochtend wakker met een geel kussen... Verder ook een vieze smaak in mijn mond, daar lees ik hier wel meer over, maar over geel spul niet... Het lijkt nu soms of ik het ergens omhoog zuig of zo... waar komt het toch vandaan??????? wat is het???? het smaakt een beetje naar salmiak ofzo

Ook nu af en toe nog geel spul, maar het wordt wel minder. Zonder pijnstillers gaat nog lange niet.

Gisteren even bij de kaakchirurg io geweest, dit was een duitser die engels sprak, communicatie verliep niet geheel vloeiend.

Hij zei dat het door etensresten kwam en heeft me een spuitje gegeven waarmee ik met zout water moet spoelen. Het gele spul is trouwens gewoon vloeibaar en geens tukjes ofzo.

Ik vroeg voor een nieuw recept voor de brufen, hij zei dat ik nu toch al geen medicatie meer nodig zou moeten hebben, maar heeft natuurlijk wel een receptje geschreven.

Gisteravond en vanochtend weer veel pijn gehad...
... Helaas weet ik nog steeds niet wat nu echt het probleem is... en hoe lang ik het nu weer aan moet kijken....

wie helpt?
carabelli

Het gele spul waar jij over spreekt is gewoon pus, dit komt vrij doordat er in de extractieholte/wond een ontsteking zit waarbij pus vrijkomt. Dit wordt vaak veroorzaakt doordat voeselrestjes en bacterien in de wond terechtkomen en een ontsteking veroorzaken.

Wanneer uitspuiten met water geen soelaas biedt, neem dan 1,5% waterstofperoxide oplossing (de standaard 3% oplossing 1 op 1 verdunnen).

Wanneer het problemen blijft geven dan terug naar de kaakchirurg

Succes!
di, 06/07/2005 - 14:44 Permalink
nathan

Dank voor uw antwoord.

ik had al zoiets gedacht, maar dat er zoveel pus vrij kan komen...

hoe lang is het zinvol om zoiets aan te kijken?

Is een antibioticum nog zinvol in zo'n geval?
di, 06/07/2005 - 14:58 Permalink
carabelli

Het pus vermengd zich ook met speeksel, waardoor het er erger uit kan gaan zien dan het daadwerkelijk is, net als met bloed

Als je met 1,5% waterstofperoxide spoelt moet er in jouw geval toch wel binnen een aantal dagen vooruitgang te zien zijn.

Antibiotica hebben niet zo heel veel zin in dit geval omdat de oorzaak van buitenaf komt en je dus moet zorgen dat die oorzaak geelimineerd wordt (dwz. wegspoelen).
di, 06/07/2005 - 15:17 Permalink