Wie kan mij wat meer informatie geven over composietvullingen?
ik was laatst voor de tweede keer bij mijn tandarts (zit al 25 jaar in het vak) en vroeg of hij mijn kiezen met composiet wilde vullen. De oude vullingen moesten eruit (ik had zenuwpijn aan mijn achterste kies), en omdat het de achterste twee kiezen betrof, weigerde hij om composiet te gebruiken. Hij zei dat amalgaam beter was (vanwege het kauwoppervlak) op die plek.
Zelf heb ik verleden jaren, toen ik ergens anders woonde, een jonge tandarts (pas afgestudeerd) gehad die composiet gebruikte. Dit was wel tussen mijn kiezen. Je ziet niks van de vulling!
Waarom gebruikt de ene tandarts voor elke vulling composiet en de andere amalgaam of composiet?
Ik heb een voorkeur voor composiet, moet ik nu op zoek gaan naar een andere tandarts???
groetjes, Danielle
ik was laatst voor de tweede keer bij mijn tandarts (zit al 25 jaar in het vak) en vroeg of hij mijn kiezen met composiet wilde vullen. De oude vullingen moesten eruit (ik had zenuwpijn aan mijn achterste kies), en omdat het de achterste twee kiezen betrof, weigerde hij om composiet te gebruiken. Hij zei dat amalgaam beter was (vanwege het kauwoppervlak) op die plek.
Zelf heb ik verleden jaren, toen ik ergens anders woonde, een jonge tandarts (pas afgestudeerd) gehad die composiet gebruikte. Dit was wel tussen mijn kiezen. Je ziet niks van de vulling!
Waarom gebruikt de ene tandarts voor elke vulling composiet en de andere amalgaam of composiet?
Ik heb een voorkeur voor composiet, moet ik nu op zoek gaan naar een andere tandarts???
groetjes, Danielle
Maar de tijd staat niet stil en de composietmengers al helemaal niet, dus er zijn steeds betere composieten ontwikkeld die qua druksterkte en krimp prima geschikt zijn voor gebruik in de posteriore delen (kiezen gebied), aan de andere kant zijn er ook speciale composieten ontwikkeld voor het anteriore gebied (de voortanden).
Er is tegenwoordig dus weinig meer op tegen om composiet in kiezen te gebruiken. Wat overigens niet wil zeggen dat aan composiet helemaal geen nadelen kleven, want dat is ook bezijden de waarheid.
Voor sommige tandartsen is het moeilijk om over te stappen op composiet, het verwerkt anders dan amalgaam (er zijn zelfs composieten op de markt (geweest) die het verwrken van amalgaam imiteren om de overstap voor de tandarts makkelijker te maken).
Aan de andere kant van het spectrum heb je mensen zoals ik die met composiet zijn opgevoed en amper met amalgaam hebben leren werken en dus minder snel naar amalgaam zullen grijpen omdat ze er minder mee hebben gewerkt en daardoor dus ook veel minder indicaties zien voor amalgaam dan mensen die juist met amalgaam hebben leren werken. Het is dus voor een groot deel ook de manier waarop je bent opgeleid, maar er zijn genoeg tandartsen die al langer in het vak zitten die wel uitgebreid met composiet restaureren.
Op bijv. de opleiding in Amsterdam is amalgaam als indicatie zo goed als verlaten, en wordt in principe alleen nog met composiet gewerkt.
Om voor een goede hechting te zorgen tussen de tand en het composiet wordt de tand opgeruwd met zuur. Hierdoor gaat een beetje tandweefsel verloren. Dit heeft "etsen".
hahahaha, da's 10 jaar later dan Nijmegen, stelletje beginners!!
:smt005