hmm..au een zere kies

Author:
femm
Posted:
wo, 06/08/2005 - 13:26
Hallo allemaal..

in april zijn er bij mij een zevental tanden gevuld en ik had eindelijk sinds 2 weken het idee dat het goed ging (op een paar kleine dingetjes na, maar dat was haast niet noemenswaardig). nu ineens werd ik gisteren wakker met enorm veel pijn in 1 kies bij koud en kauwen. Dus niet bij warm. ook koude lucht doet pijn.. Wat kan dit nou ineens zijn??

Zou het van knarsen en klemmen kunnen komen? er is mij nooit gezegd dat ik dat doe, maar omdat ik nu veel aan het solliciteren ben kan ik mij voorstellen dat mijn lichaam stress ervaart (al merk ik dat zelf niet echt, maar onbewust met al het wachten en onzekerheid voor volgend jaar zou het best kunnen natuurlijk). hoe kan ik erachter komen of ik dit doe ZONDER naar de tandarts te gaan?? En stel dat jullie denken dat het een zenuw is, kan dit dan ook zonder bezoek aan de tandarts weer over gaan??

ik wil namelijk niet naar de tandarts. Ben pas gewisseld en de drie bezoeken bij de nieuwe tandarts zijn ook absoluut niet bevallen, dus de zoektocht begint opnieuw. Ik was ervan uitgegaan dat ik pas in oktober een nieuwe nodig had (eventueel pas in mei, aangezien het ook jaarlijks mag) en ben nog niet begonnen. ik denk niet dat ik hier in deze plaats in een paar dagen een nieuwe heb aangezien ik ook geen tandarts weet met een goede reputatie. ja ikweet er wel 1, maar daar ben ik al geweest en ik weet niet waar die reputatie vandaan komt, maar ik merkte er niets, nada, noppes van. Ook al heb ik het goed aangegeven. Ik wil namelijk wel een tandarts in mijn woonplaats omdat het voor mij moeilijk te realiseren is om vaak ver te reizen.

Ik hoop dat jullie een antwoord hebben op mijn pijn. Ik slik overigens nog geen pijnstillers, die zijn nog niet nodig.. Het is ook geen constante pijn..
Geke

Tja, het kan een blootliggende tandhals zijn, of dat de zenuw nog wat geirriteerd reageerd, door bijvoorbeeld overbelasting (knarsen, bijten op iets hards). Of je knarst s'nachts merken meestal anderen, als je niet alleen slaapt, verder kun je het misschien merken aan dat je s'ochtends wakker wordt met vermoeide kauwspieren, die zitten op deze plaatsen:

http://sungag.buddhism.org/tech22pe/board/jungyun/upfile/temporalis.gif

Verder kan het zijn dat je overdag, als je last hebt van stress of sommigen doen het gewoon uit gewoonte, je kiezen op elkaar geklemd houdt (klemmen). Dan kan het misschien zijn, dat als dit iets van de laatste tijd is, dat de vulling van die ene kies nog een fractie te hoog is. Tja, als dat zo is, kun je beter langs de tandarts gaan. Als de pijn bij koud kort aanhoudt kun je het natuurlijk ook nog even afwachten.

Groetjes Geke :smt006
wo, 06/08/2005 - 16:38 Permalink
femm

het vage is, dat ik merkte dat bij het avondeten kauwen het niet altijd pijn doet..met brood ook niet..alleen af en toe.. het is wel vaag..

ik moet dus eerst een nieuwe tandarts zien te ontdekken en dat wil ik via via, maar alle mensen die ik vraag op school, op stage, in de buurt hebben niet echt goede artsen, dus de hoop daalt hard..'s avonds kan het wel eens zijn dat ik klem, ik heb soms wel dat ik ineens denk : he wat heb ik mijn mond dicht.. ik denk niet dat hij te hoog is eigenlijk als ik met mijn tong voel zit hij vrij diep 'erin' en als ik mijn tanden op elkaar zet is het niet het eerste wat ik voel,. de andere kant was eerst wel te hoog en het is een totaal ander gevoel. Het doet ook zeurderig pijn als ik mijn tanden op elkaar zet en dan kracht zet (zoals dat klemmen zou zijn). Ik slaap mijn hele leven al alleen, dus zo denk ik niet dat ik het kan ontdekken. Ik denk ook niet dat het iets is wat ik standaard doe, omdat de tandarts het nooit over slijtage heeft gehad..

ik kijk het hoe dan ook even een week aan en als het echt erger wordt ga ik maar rondbellen naar tandartsen hier.. ik heb alleen een waslijst van artsen die ik maar over moest slaan :-?
blijft dus weinig over.. laten we hopen dat de goede arts er tussen zit of dat ik het nog ene paar maanden trek tot ik verhuis (ik zoek werk en heb het misschien en kan dan verhuizen) en dan heb ik een nieuw scala artsen..
wo, 06/08/2005 - 18:13 Permalink
femm

ps..ik heb geen vermoeide kauwspieren..

Ik ben wel erg verkouden sinds eergisteren, zou dit nog een rol kunnen spelen voor extra last omdat ik mijn gezicht regelmatig trek om mijn neus op te halen?
wo, 06/08/2005 - 18:14 Permalink
femm

Het zal misschien toch iets zijn van stress oid..want de andere kant begint nu ook en dat gat was lang zo diep niet..

wat kan ik zelf tegen klemmen doen?? (als ik bijna in slaap val zet ik mijn tanden automatisch op elkaar merkte ik gisteren). behalve dan de stress wegnemen, want dat is gewoon even niet mogelijk
do, 06/09/2005 - 13:07 Permalink
Geke

s'nachts kun je er niet veel aan doen, maar als je wakker bent moet je gewoon goed proberen alles slap en ontspannen te houden. Dus goed opletten hoe je je spieren houdt. Je merkt het vaak zelf wel als je je kiezen op elkaar klemt. In rust moet er gewoon een beetje ruimte tussen je kiezen zitten, zodat ze elkaar net niet raken. Je zou wel als je ook pijn in je kauwspieren krijgt of je tanden slijten een opbeetplaatje kunnen krijgen via je tandarts. Dit is vooral als je s'nachts knarst handig, omdat de spanning op je spieren minder is en omdat het je tanden tegen slijtage beschermt. Ik weet alleen niet of dat voor jou ook zou kunnen helpen, als je alleen overdag klemt en verder geen of weinig slijtage aan je tanden hebt is het niet nodig.

:smt006 Geke
do, 06/09/2005 - 15:59 Permalink
femm

ik denk juist dat ik vooral ook 's nachts klem..omdat hte ook gebeurt net voordat ik wegzak..tenminste zolang ik me dan bewust ben.

overdag alleen heel soms en dan merk ik het amper..ik doe het dus vooral dan ook onbewust..

maar misschien als de stress afneemt dat de klachten ook afnemen..

ik heb mijn kaken overdag niet slap en volledig ontspannen omdat anders mijn mond openvalt. ik moet dus iets tegendruk geven.
Soms heb ik wel eens dat mijn kaken bij het openen wat blijven hangen (weet even niet hoe ik dit goed moet beschrijven) en dat er een klein knakje inzit als hij wel goed opengaat.. kan dit een gevolg zijn van klemmen?
do, 06/09/2005 - 16:36 Permalink
Geke

Eigenlijk heeft meer dan de helft van iedereen een knapje in het kaakgewricht en kan het helemaal geen kwaad, alleen als je er echt hinder van ondervindt of pijn. Vaak is dat niet het gevolg van klemmen. Speciale trucs om je overdag bewust te worden van klemmen zijn er ook niet, eigenlijk moet je gewoon af en toe even nadenken hoe je je kaken houdt. Als je denkt, het is te gespannen, dan ontspan je ze een beetje, niet zo erg dat je mond openvalt natuurlijk, maar gewoon zover dat je kiezen elkaar net niet raken. En als je snachts klemt, wordt je waarschijnlijk s'ochtends wakker met een vermoeid gevoel in je kauwspieren, als je minder stress hebt zal dat waarschijnlijk minder worden.

Succes ermee en ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

:smt006 Geke
do, 06/09/2005 - 17:09 Permalink
femm

ik hoop dat dat het is.. want het wordt nu wel hinderlijk.. Maar ja in één keer een ontsteking aan meerdere kiezen lijkt me ook zowat.. ze zullen nog wel wat gevoelig zijn geweest van hret vullen (wat ook zo was) en dan het extra klemmen zal wel dit geven..

Bedankt voor je antwoorden.

jammer adt er geen truucs zijn
do, 06/09/2005 - 17:29 Permalink