Hallo,
Mijn linkersnijtand (die naast mijn hoektand) is al jaren licht verkleurd. Naar mijn idee is dit gekomen omdat mijn hoektand over deze tand heen is gegroeid, wat later door de orthodontist is rechtgezet. Laatst vroeg ik aan mijn tandarts of hij deze voor mij wilde bijkleuren of bleken.
Hierop vertelde hij dat hij eerst moet bepalen of deze tand misschien dood is en daarom van binnenuit gebleekt moet worden, na eerst een wortelkanaalbehandeling te hebben uitgevoerd (!). Anders kunnen we het af met alleen buiten bleken. Daarom heeft hij eerst een foto gemaakt.
Toen ik telefonisch de uitslag vroeg, bleek hij het niet goed te kunnen zien op de foto. Hij vertelde mij dat hij een gaatje in de (misschien gezonde) tand wilde boren, om te kijken of hij nog leefde. Maar ik hoefde niet ongerust te zijn; hij zou de wortel niet raken!
Nu de vraag: is dit de normale manier om te kunnen bepalen of deze tand dood is? Is het ook mogelijk om bijv. te proberen of het verschil tussen warm en koud nog voelbaar is, zoals met stikstof? Natuurlijk ben ik degene die mij iets anders voor kan stellen heel dankbaar!
groetjes, Karen
Mijn linkersnijtand (die naast mijn hoektand) is al jaren licht verkleurd. Naar mijn idee is dit gekomen omdat mijn hoektand over deze tand heen is gegroeid, wat later door de orthodontist is rechtgezet. Laatst vroeg ik aan mijn tandarts of hij deze voor mij wilde bijkleuren of bleken.
Hierop vertelde hij dat hij eerst moet bepalen of deze tand misschien dood is en daarom van binnenuit gebleekt moet worden, na eerst een wortelkanaalbehandeling te hebben uitgevoerd (!). Anders kunnen we het af met alleen buiten bleken. Daarom heeft hij eerst een foto gemaakt.
Toen ik telefonisch de uitslag vroeg, bleek hij het niet goed te kunnen zien op de foto. Hij vertelde mij dat hij een gaatje in de (misschien gezonde) tand wilde boren, om te kijken of hij nog leefde. Maar ik hoefde niet ongerust te zijn; hij zou de wortel niet raken!
Nu de vraag: is dit de normale manier om te kunnen bepalen of deze tand dood is? Is het ook mogelijk om bijv. te proberen of het verschil tussen warm en koud nog voelbaar is, zoals met stikstof? Natuurlijk ben ik degene die mij iets anders voor kan stellen heel dankbaar!
groetjes, Karen
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk altijd laten weten.
:smt006 Geke
Dode snijtand?
Dank je voor je snelle antwoord. Geweldig, deze site!
Ik begrijp er nu iets meer van. Als de tand dood blijkt te zijn, is het dan nodig om een wortelkanaalbehandeling te laten doen? Kan ik het dan niet gewoon laten zitten en alsnog van buitenaf bleken?
groetjes, Karen
Ik hoop dat het zo duidelijk is.
ik ben zelf voor een second opinion bij een andere tandarts geweest om te controleren of mijn tand dood was....dit deed hij heel simpel door idd een watje met stikstof te gebruiken. Dit gaf mij in ieder geval de zekerheid. (dit simpele testje was bij mijn eigen tandarts ook niet opgekomen)
ps: als ik mijn tand wil laten bleken moet als ik het goed begrijp de vulling/stift vervangen worden?
Ik hoop dat het zo duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk altijd laten weten.
kunt u misschien een indicatie geven over de prijs? (ik neem niet aan dat dit vergoed wordt)
Maar de eerste keer inwendig bleken kost bij ACTA als het door tandartsen, dus staf gebeurd tegen de 40 euro (E90), en elke volgende keer bijna 15 euro(E95). Daar komt nog wel bij dat er een vulling op gemaakt moet worden om het af te sluiten en cofferdam (het rubberen lapje wat over de tand gedaan wordt). Daar zijn ook standaard tarieven voor, maar dat verschilt per tandarts hoe ze dat doen. Ik denk dat je het beste bij de tandarts naar de kosten hiervan kunt informeren, maar nu heb je in ieder geval een indicatie wat de kosten van het inwendig bleken zelf ongeveer zijn.