soort van wortelpuntbehandeling

Author:
2wortelpuntbeh…
Posted:
za, 06/11/2005 - 19:00
Afgelopen woensdag ben ik bij de kaakchirurg behandeld voor een soort van wortelpuntbehandeling en zou graag willen weten hoe deze behandeling nou precies heet, of dat dit ook gewoon een wortelpuntbehandeling is. De kaakchirurg heeft namelijk een van de twee wortels weg gehaald, en verder alles schoongemaakt.
Ik hiervoor nl al twee keer behandeld voor een wortelpunt en dit was de enige mogelijkheid om de kies (kroon) nog te behouden. Als de onsteking weer terug komt moet de kier eruit en is het einde oefening want er kan niet nog een wortel af.
Het gekke is dat het vandaag meer pijn doet dan de afgelopen dagen! Zou nu toch beter moeten gaan?
Geke

Als de chirurg een van de twee wortels heeft weggehaald heet dat ook wel een hemisectie of wortelamputatie. Een andere wortelpuntbehandeling die vaak door de kaakchirurg wordt uitgevoerd is een apexresectie, dan wordt er een klein stukje van de wortel afgeslepen en het van onderen goed opgevuld en afgesloten. Bij jou komt het in principe op hetzelfde neer, alleen is er nu een hele wortel afgeslepen en is het wortelkanaal ook goed afgesloten met een vulmateriaal, zodat er geen lekkage naar de vulling in de andere wortel kan ontstaan.

Ik hoop dat de problemen met die kies nu zullen verdwijnen, het kan zijn dat je er nu nog pijn aan hebt, want het is natuurlijk een behoorlijke ingreep, mocht de pijn echt erg zijn en niet met pijnstillers te onderdrukken zijn zou ik als ik u was contact opnemen met uw tandarts of met de kaakchirurg.

Heel veel sterkte ermee!!

:smt006 Geke
zo, 06/12/2005 - 21:50 Permalink
2wortelpuntbeh…

We zijn inmiddels maanden verder, een paar keer terug naar de kaakchirurg geweest voor controle en foto's. Hij had toch niet een hele wortel weg gehaald maar een flink stuk van beide.
Maar ik bleef pijn houden bij het kauwen, en gaf dit elke keer aan bij de kaakchirurg maar dit was de wond en zou daar nog wel even last van kunnen blijven houden.
Op de foto's was de wond ook te zien.
Begin november voor het laatst bij de kaakchirurg geweest, zag er goed uit, hoefde niet meer terug te komen. Ik blij.

Afgelopen maandag bij de tandarts geweest, daar verteld dat ik nog pijn heb bij kauwen, waarop hij zei, kan niet meer van de wond zijn, duurt te lang.
Foto's gemaakt en wat blijkt, is inmiddels de wortel gescheurd en zit een ontsteking tussen de gescheurde wortel. Einde oefening, klaar.
De kies/kroon moet verwijderd worden.
Kortom ik baal gigantisch dat ik na al die ellende van een wortelkanaalbehandeling en 3 wortelpuntbehandelingen en een kroon, dat hij er toch nog uit moet.
wo, 02/22/2006 - 21:07 Permalink
joek

Nou, dat is inderdaad heel vervelend.
Als je al zoveel moeite hebt gedaan om een kies te redden en het gaat dan toch fout! Dat noem ik pech hebben.
Wat ga je nu doen om het gat te vullen? Of is het een kies achterin?
In dat geval kun je er voor kiezen om niets te doen. Uit ervaring kan ik zeggen dat daar uitstekend mee te leven valt.l

In ieder geval veel succes verder.

Groetjes,
Joke
do, 02/23/2006 - 11:30 Permalink
2wortelpuntbeh…

Ja dat is echt pech hebben, en ook sonde want er zit dus een kroon op, en die zit iets langer dan een jaar.
Het is niet de achterste kies. Ik wil niet met een gat blijven zitten. De opties heb ik nog niet echt besproken met de tandarts, omdat eerst die kies getrokken moet worden en dan als dat een beetje genezen is aan de andere kant (precies zelfde kies maar dan aan de andere kant) een wortelkanaal moet. Daarna gaan we kijken wat we met dat gat kunnen.
Ben wel een beetje bang voor die wortelkanaal, want daar is de ellende aan die kies die eruit moet ook mee begonnen. Ben heel erg bang dat die kant hetzelfde zal moeten ondergaan. Het liefst zou de tandarts de wortelkanaal niet zelf doen, maar ben twee keer bij de endodontholoog geweest en die vinden dat ik niet genoeg pijn heb en willen het dus niet doen. Omdat ik daar niet kan eten gaat de tandarts het dan toch maar zelf doen. Voorlopig ben ik dus weer even zoet met mijn tanden.
do, 02/23/2006 - 16:51 Permalink