vraag over tandenstokers

Author:
tweeling22
Posted:
di, 06/28/2005 - 07:21
Ik gebruik altijd trouw mijn tandenstokers (tanden staan te ver uit elkaar voor floss)
Nu heb ik onlangs toch last van bloedend tandvlees gekregen. Ik vraag me dus af of ik iets verkeerd doe, nl: Zou ik meer dan 1 tandenstoker moeten gebruiken voor mijn hele gebit? Dus 1 stoker voor 1 rij kiezen, dan nieuwe stoker voor voorkant, weer nieuwe voor volgende rij etc?
Misschien dat ik het vuil juist verspreid door steeds dezelfde stoker tussen elke kies te steken?

Ik hoop niet dat deze vraag bizar overkomt, maar ik zat te piekeren over wat er nou mis gegaan kan zijn.

Alvast bedankt
Geke

Volgens mij gebruikt iedereen maar 1 tandenstoker voor het gebit, als het puntje kapot gaat, kun je gewoon met de andere kant verder gaan. Wel is het makkelijk als je de plaque (bacterien) met je tandenstoker tussen je tanden vandaan haalt, je ze daarna wegpoetst van de gladde vlakken van je tanden, dus eigenlijk van de plaats waar je ze naartoe veegt. Dus misschien is het een idee als je dat nog niet doet, om eerst te stokeren en daarna je tanden te poetsen. Als het door goed schoonmaken echt niet weggaat, kun je het beste langs de tandarts gaan, hij of zij kan beter zien wat het probleem is. Je zou bijvoorbeeld bij de drogist ook nog tabletjes kunnen halen die je plaque kleuren, dan kun je zelf zien hoe goed schoon het is en waar het nog beter schoon moet. En als er echt veel ruimte tussen je tanden zit werken ragertjes misschien ook wel goed, dat zijn borsteltjes op een metaaldraadje.

Heel veel succes, en mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
di, 06/28/2005 - 12:45 Permalink
tweeling22

Bedankt voor alle tips!

Ik gebruik tandenstokers, geen cocktailprikkers :D
En nee, ik ben niet zwanger. Wel had ik ong. 2 weken geleden opeens 2 aften in mijn mond, achterin in mijn keel, waar ik heel veel last van heb gehad. Maar of dat in verband staat met bloedend tandvlees lijkt me sterk.

In ieder geval besparen jullie tips me geld want ik gebruikte al 4 tandenstokers per dag :-?
di, 06/28/2005 - 18:32 Permalink
minique

Elders op het forum kun je dit lezen (afkomstig uit een artikel door C.P. Bots uit het AD):

Zwangerschapsgingivitis (tandvleesontsteking). Zeker bij de helft van de zwangere vrouwen wordt dit gesignaleerd. Door een verhoogde doorbloeding in combinatie met zwelling gaat het tandvlees gemakkelijk bloeden. Als voorbereiding op de bevalling worden alle ligamenten (bindweefselbanden) slapper, evenals de aanhechting van de tanden en kiezen in het tandbot. Ze kunnen hierdoor losser gaan staan, iets wat na de bevalling weer herstelt.

Wanneer een vrouw vóór de zwangerschap al last heeft van parodontitis (ontsteking van het houvast van het gebit), kan dit tijdens de zwangerschap verergeren. Onbehandelde parodontitis kan leiden tot een vroeggeboorte, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek. De ontsteking veroorzaakt een verhoogde activiteit van de afweerreactie van het lichaam waardoor de weeën in gang worden gezet. Bovendien kunnen bacteriën via de bloedbaan in de placenta terechtkomen en daar een afstotingsreactie teweegbrengen. Het voorkomen van ontstekingen in de mond is daarom van groot belang.

:smt006 Monique
wo, 06/29/2005 - 07:26 Permalink
Lieneke

Aftes komen bij verlaagde afweer en ook bij stress te voorschijn. Dezelfde zaken waarbij tandvleesontsteking verergerd kan worden.
wo, 06/29/2005 - 12:54 Permalink
tweeling22

Braces, ik ga inderdaad gebukt onder zware stress op het moment. De aften zijn nu verdwenen,maar nooit geweten dat die dingen zo'n pijn kunnen doen!
Zelfs water drinken deed zeer :cry:
wo, 06/29/2005 - 17:05 Permalink