Levenslang spoelen met Corsodyl.

Author:
Mamajan
Posted:
di, 06/28/2005 - 11:30
Hallo Forum,

Ik ben nieuw hier, dus zal even in het kort mijn geschiedenis vertellen.
Anderhalf jaar geleden apex gehad.
Nu een paar weken geleden weer een ontsteking op dezelfde plaats met veel pijn.
Naar weekend TA geweest > foto's gemaakt > prognose slecht, kies moet eruit. Maar ik wilde toch eerst terug naar kaakchirurg. Kreeg antibioticakuur.
Kon na een week terecht > nieuwe foto gemaakt. Ontsteking bijna weg.

Advies: levenslang 2-3 keer per week spoelen met Corsodyl. (Tanden poetsen moet je tenslotte ook levenslang!) En als mijn tanden zwart werden naspoelen met waterstofperoxide 3%.

Als ik de berichten op dit forum lees, trek ik dit advies toch een beetje in twijfel.
Mag ik trouwens na het spoelen met Corsodyl direct naspoelen met water, want het is een branderig gevoel. Ik verdun al 1 op 1.
En mag ik peroxide 3 % (gaan) gebruiken?

Bij voorbaat dank,
Mamajan.
Mamajan

Er zijn 2 soorten Chx (chloorhexidine) spoeling die met een laag persentage voor dagelijks en die met een wat hoger percentage voor tijdelijk. Overleg even met je tandarts bij twijfel.

Stom van mij, had ik gelijk moeten melden.
Het is Corsodyl mondspoeling 0,2 %
Mamajan.
di, 06/28/2005 - 16:13 Permalink
minique

Volgens mij, als ik mij goed herinner, moet je eigenlijk een half uur na spoelen niets gebruiken, dus ook niet naspoelen met water, want dat vermindert de werking van de chloorhexidine.

Verder vind ik (maar ik ben maar een leek!) het eigenlijk raar dat je moet spoelen met chloorhexidine, terwijl de ontsteking binnenin je kaak zit (waar de chloorhexidine helemaal niet bij komt). Of heb ik iets gemist bij het lezen van je berichtje?

:smt006 Monique
di, 06/28/2005 - 16:46 Permalink
Mamajan

Kaakchirurg zei dat de ontsteking niet via de wortelpunt zat, maar langs kies en tandvlees naar binnen komt, vandaar die opdracht spoelen met Corsodyl.
Op de bijsluiter staat niets over naspoelen met water. Wel staat er dat je geen tanden mag poetsen direct ná gebruik van Corsodyl. En om verkleuring van tong en tanden te voorkomen tanden poetsen vlak vóór het spoelen, maar heel goed tandpasta-resten weg spoelen met water. En evt. de boel laten polijsten om de verkleuring te laten verdwijnen. Dat klinkt dus nogal heftig.
Verder lees ik op jullie forum dat je nooit waterstofperoxide 3 % mag gebruiken! Maar altijd verdunnen 1-1. Ik heb het nog niet gedaan, maar ik vind die Corsodyl al zo sterk, dus ben een beetje huiverig voor die 3 %. Maar mijn tanden wit houden (ik heb al niet zulke witte tanden, ze zijn vrij doorzichtig + een dode, roze voortand) vind ik wél belangrijk.

doei Mamajan.
wo, 06/29/2005 - 09:43 Permalink
dj

Ik heb zo het donkerbruine vermoeden dat het idee van het peroxide is dat het een blekende werking heeft.

Toch moet ik zeggen dat bij een voorschift: levenslang chloorhexidine en daarbij peroxide 3% ik me ook behoorlijk op mijn hoofd zou krabben.

Ik durf er weinig van te zeggen maar zou zeker voor een second opinion gaan.
wo, 06/29/2005 - 10:23 Permalink
vV

ik laat mijn patienten altijd voorafgaande aan de corsodyl spoelen met peroxide, 1,5%. Dit is effectiever dan erna is mij verteld door een parodontoloog.

Bij het probleem zoals omschreven zit het probleem binnenin, en zal corsodyl en/of welk spoelmiddel dan ook geen oplossing zijn lijkt mij, hooguit om in beperkte mate de symptomen iets te onderdrukken.
wo, 06/29/2005 - 13:13 Permalink
Mamajan

Iedereen hartelijk dank voor het meedenken.

Ik ga eerst met mijn eigen tandarts overleggen wat hij van het advies van de kaakchirurg vindt. Kom ik er dan nog niet uit ga ik eerst nog even terugvragen met sterktes bij mijn kaakchirurg. Als mijn tandarts er ook niet mee eens is en de kaakchirurg blijft hetzelfde advies geven, ga ik een second opinion aanvragen bij een andere kaakchirurg.

Ik laat wel van mij horen,

doei Mamajan.
wo, 06/29/2005 - 14:23 Permalink