Pas binnen drie weken.....

Author:
Ludwig
Posted:
wo, 06/29/2005 - 17:05
Hoi allemaal!

Medio mei zette ik hier al eens mijn verhaal. Het ging om een kies (nr. 6 rechtsonder) die gerestaureerd werd met composiet, en die pijn deed tijdens kauwen. Het was reeds de tweede restauratie, dus de vulling zit erg diep. De zenuw was geraakt bij de behandeling en dat liet zich venijnig voelen. Ik vertrouwde erop dat de pijn zou verminderen naarmate de zenuw zich herstelde en het leek vrij goed te gaan. Ik ondervond dat bij voorzichtig kauwen de zenuw niet reageerde en had daar wel vrede mee.
Tot vanmiddag!
Ik zat een boterham te eten (met volle granen) en ik kauwde met die kies op een graantje en WHAAAATSSSS!! Een vrij felle pijnscheut in de kies, die doorstraalde tot in het kaakgewricht en best even aanhield (minuutje of zo). Ik dacht dat de kies zich herstelde, maar niet dus...
Heb onmiddellijk afspraak gemaakt bij de TA, maar die gaat net vandaag in vakantie. Ik kan pas op 19 juli terecht!
Kunnen jullie mij wat advies geven om met deze tand die drie weken uit te zitten? Zal ik dan maar aan de andere kant kauwen? Welke pijnstiller is eventueel doeltreffend? Want de kies zeurt en klopt wel geregeld.
En wat zijn nu de opties qua behandeling? WKB? Kroon?
Ik dank jullie bij voorbaat om jullie ervaringen en advies met mij te delen!
Groetjes,

Ludwig
ellen25

hey,ik kauw zelf dan zolang op de andere kant,en voor de pijn,paracetamol,met brufen,maar dat is ook voor ieder anders,een reageert daar beter op,en iemand anders totaal niet,maar niet alles door elkaar nemen,of dit of dat,evt wel n andere pijnstiller erbij nemen wat je wel tegelijk met die andere kan nemen,beste kun je het aan de apotheker vragen,ellen
wo, 06/29/2005 - 20:38 Permalink
Ludwig

Dankjewel, Maja (en de anderen)!
Het is een raar geval. In rust voel ik geen pijn, behalve dan af en toe ietwat zeurderig gevoel. Ik kauw nu uitsluitend aan de andere kant (links), hoewel dat niet leuk is. Bij warm of koud doet'ie geen pijn eigenlijk. Maar ik zorg er ook wel voor dat de kies zo weinig mogelijk in contact komt met voedsel of drank. En als ik dan tóch iets voel, is dat eerder bij (heel) koude drank. Bv. water uit de koelkast; terwijl bij kraantjeswater tijdens het spoelen ik niks voel).
Denk je echt dat het zo dringend is om niet te wachten tot de 19e? Ik ken wel een aantal tandatsen, maar die zijn drukbezet en geven voorrang aan hun patiënten. En als ze al een afspraak geven, dan is dat hoogstwaarschijnlijk ook niet voor de 19e. Ik zou best willen anders hoor.
do, 06/30/2005 - 17:38 Permalink
Ludwig

Nog iets: bij inspanningen voel ik geen grotere pijn; misschien een enkele keer bij het niezen.
Een vraagje nog: wat is het eigenlijk dat die pijnscheuten veroorzaakt? Ik bedoel: is het bv. het composiet dat bij kauwkracht op de zenuw drukt? Of hoe moet ik me dat voorstellen?
do, 06/30/2005 - 17:45 Permalink