Hoe worden nog half bedekte verstandskiezen getrokken?
Author:
jelloween
Posted:
do, 06/30/2005 - 15:34
Kan iemand me vertellen hoe verstandskiezen worden getrokken die nog met een lapje tandvlees (ik geloof dat dat operculum heet) bedekt zijn? Ik kan hier op internet niets over vinden :(
Bij voorbaat dank! :smt006
carabelli
Dat hangt heel erg van de ligging van het element af en de mate waarin het operculum over de kies heen ligt. Bij een redelijk doorgebroken verstandskies waar nog een klein stukje tandvlees over heen ligt zal het eenvoudiger zijn om het element met een extractietang te verwijderen dan bij een amper doorgebroken verstandskies die voor een groot deel nog bedekt is met tandvlees en een ongunstige ligging heeft. Bij de laatste ligt chirurgische verwijdering (hierbij wordt het tandvlees open gemaakt en wat bot weggehaald om ruimte te maken, waardoor het element verwijderd kan worden).
Zoals je ziet kan het per geval verschillen, wat in jouw geval de beste oplossing is kun het het beste bespreken met je tandarts of kaakchirurg.
Op tandarts.nl heb ik een zeer uitgebreid verhaal daarover geschreven, het is zelfs mogelijk een operatie daarvan te downloaden. Maar letop alleen kijken als je bestand bent tegen chirurgenwerk!
Bedankt carabelli en de digitale tandarts!
Die website had ik inderdaad gevonden :D. Maar de plaatjes die erbij staan zijn van een kies die helemaal scheef onder het tandvlees ligt en de mijne zitten gewoon recht en het operculum ligt er nog voor 1/3e overheen (stom, stom, dat had ik er meteen bij moeten zetten :oops: :oops: :oops: ). Mijn tandarts wil ze zelf verwijderen.
Ik vroeg me alleen af hoe hij met het operculum om zou gaan. Is het moeilijk om dat 'op te klappen' en hoe gaat dat opklappen in zn werk?
Groetjes en bedankt! :smt006
Het is niet altijd nodig om dit operculum op te klappen of weg te snijden, het zit namelijk niet vast aan de keis zelf.
Als het zicht toch teveel beperkt is dan kan deze na een incisie met een mesje en een instrument (rasparatorium) weggeduwd/opgeklapt worden.
Zie de eerste handelingen van het implantaatfilmpje voor een duidelijk beeld hiervan.
Zoals je ziet kan het per geval verschillen, wat in jouw geval de beste oplossing is kun het het beste bespreken met je tandarts of kaakchirurg.
Succes!
Op tandarts.nl heb ik een zeer uitgebreid verhaal daarover geschreven, het is zelfs mogelijk een operatie daarvan te downloaden. Maar letop alleen kijken als je bestand bent tegen chirurgenwerk!
http://www.tandarts.nl/html/verstandskies/extractie.php
Die website had ik inderdaad gevonden :D. Maar de plaatjes die erbij staan zijn van een kies die helemaal scheef onder het tandvlees ligt en de mijne zitten gewoon recht en het operculum ligt er nog voor 1/3e overheen (stom, stom, dat had ik er meteen bij moeten zetten :oops: :oops: :oops: ). Mijn tandarts wil ze zelf verwijderen.
Ik vroeg me alleen af hoe hij met het operculum om zou gaan. Is het moeilijk om dat 'op te klappen' en hoe gaat dat opklappen in zn werk?
Groetjes en bedankt! :smt006
Als het zicht toch teveel beperkt is dan kan deze na een incisie met een mesje en een instrument (rasparatorium) weggeduwd/opgeklapt worden.
Zie de eerste handelingen van het implantaatfilmpje voor een duidelijk beeld hiervan.