Gevoelige kies na boren

Author:
Lindaatje23
Posted:
zo, 07/03/2005 - 18:27
Hallo!

Ik heb vorige week maandag 2 gaatjes laten boren. Alleen van 1 kies heb ik nog steeds best veel last. (is de achterste kies). ik heb constant een zeurende pijn en met koud en warm doet het zeer, net als met eten. zat gister een magnum te eten en er kwam een stukje chocola tegenaan (AUW!).... Dan zit er toch nog een gaatje? Of kan het nog zijn dat het nog steeds pijn doet van het vullen? Er is trouwens een witte vulling in gekomen..

Ook heb ik sinds een paar jaar veel meer last van gaatjes dan daarvoor. Vroeger heb ik veel antibiotica gehad in korte tijd ivm met hersenvliesontsteking. Hiervan heb ik ook vlekjes op mijn tanden overgehouden..Kan het zijn dat mijn tanden hier zwakker van zijn geworden???
Geke

Het komt vaker voor dat je na het vullen van gaatjes nog wat napijn bij warm en koud kunt hebben. Dit komt vooral door het boren, de zenuw is wat geirriteerd geraakt, omdat er in de buurt van de zenuw geboord is. Verder kan het ook komen omdat de composiet (de witte vulling) wat krimpt. Dit kan in het begin voor wat spanningen in de tand/kies zorgen en daardoor ook de zenuw wat irriteren, waardoor het gevoelig wordt met warm en koud. Deze gevoeligheid verdwijnt geleidelijk, bij de ene duurt het wat langer dan bij de andere, het kans soms een aantal maanden duren voordat het echt verdwenen is.

Ik denk trouwens niet dat je nu meer gaatjes krijgt, omdat je vroeger veel antibiotica gehad hebt, dit zorgt alleen voor die verkleuring die in de tanden zit. Het belangrijkste is goed poetsen en schoonhouden tussen je tanden (floss, tandenstokers of ragertjes) en niet te vaak op een dag iets te eten (dat geld ook voor andere dingen behalve snoep). Als je iets eet, kun je dat het beste zoveel mogelijk in een keer doen. Dan honger je de bacterien eigenlijk een beetje uit.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, veel sterkte en ik hoop dat de gevoeligheid snel verdwenen is, je kunt het beste gewoon eerst even afwachten, mocht het erger worden kun je het beste contact opnemen met je tandarts.

:smt006 Geke
zo, 07/03/2005 - 18:46 Permalink
Lindaatje23

Hoi!

Bedankt voor de reactie! :)

Maar dat ik er ook zo'n last van heb met chocolade vond ik zo raar.... Is dat normaal?

goed poetsen doe ik sowieso, want ik heb een slotjesbeugel

groetjes linda
zo, 07/03/2005 - 19:52 Permalink
Geke

Dat heeft volgens mij niet specifiek met die chocola te maken hoor. Maar of met de kou, of door het aanraken van de kies. De kies kan nog gevoelig zijn door de spanningen die er in het begin een beetje op staan van de witte vulling die wat is gaan krimpen. Geleidelijk past de kies zich hier aan aan, dus dan verdwijnt de gevoeligheid. Een tijdje geleden heb ik het zelf ook gehad nadat een vulling was vervangen en dat werd geleidelijk minder. Waarschijnlijk kan het ook wat gevoelig zijn als je op iets anders bijt dan chocola. Maak je er maar niet teveel zorgen over en wacht het af, als het erger wordt kun je het beste wel langs de tandarts gaan, dat kan gebeuren als bijvoorbeeld de vulling nog iets te hoog is.

Sterkte ermee, ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

:smt006 Geke
zo, 07/03/2005 - 20:16 Permalink