zilverstift toegepast tot?

Author:
dj
Posted:
ma, 07/04/2005 - 10:48
Heeft iemand enig wanneer de techniek om zilverstift voor apicale afsluiting van het pulpakanaal te gebruiken in onbruik is geraakt?
vV

ik heb het op de universiteit (utrecht, afgestudeerd 02-88) nog geleerd..

De mensen uit de praktijk adviseerden overigens wel het gelijk overboord te gooien, en dat heb ik gedaan. maar dat geldt niet voor iedereen...

Dus zeg maar dat het zo`n 15 jaar niet meer toegepast wordt.
ma, 07/04/2005 - 11:47 Permalink
dj

Ah dan ben ik een van de allerlaatsten geweest dus ('92 of zo maar dat was meer een implantoloog dan een endontoloog, mag dus ietsje achterlopen..).

Thnx, nuttige info voor mij..
ma, 07/04/2005 - 11:55 Permalink
vV

nou mag een beetje achterlopen... juist een implantoloog denk ik niet, en als de algemeen praktici er al vanaf aan het gaan waren, dan de ..logen helemaal lijkt mij persoonlijk...

Maar ik begrijp dat er iets niet goed gegaan is met de afsluiting?
ma, 07/04/2005 - 16:22 Permalink
dj

"Niet goed", nouou, dat zit weet iets anders. De zilverstift heeft inderdaad wél wat problemen gegeven later ( bij velen heb ik begrepen), maar is vervangen en weg was ook het probleem. Prognose van die twee kronen (aan één stuk op 21 en 22) is nu op zich erg goed, zegt iedereen. Zitten er ook al 11 jaar op trouwens, één maal wkb, éénmaal apex ('93), verder probleemloos behalve dat met die zilverstift.

Het helpt mij om aan te tonen dat ik tussen 1998 (toen er indicatie kaakchirurg was voor behandeling apicale problemen) en 2003, toen de stiften uiteindelijk vervangen zijn, nooit bij de kaakchirurg oid ben geweest voor behandeling van die apicale problemen. Bij een hernieuwde apexresectie zou de zilverstift namelijk zijn vervangen, lijkt me. Daardoor kan ik weer aantonen dat ik vanaf 1998 doorverwezen had moeten worden (er was immers nog niet behandeld tot 2003!). Niet helemaal waterdicht maar wel redelijk overtuigend.
ma, 07/04/2005 - 16:58 Permalink