chloorhexidine

Author:
minique
Posted:
ma, 07/11/2005 - 10:35
Even een theoretische vraag:
als je lange tijd hebt moeten spoelen met chloorhexidine, kan het dan zo zijn dat de mondflora zodanig is veranderd dat je daarna juist meer last hebt van je tandvlees?

Ik vraag het omdat ik vorig jaar zo'n 3 a 4 maanden heb moeten spoelen met chloorhexidine (eerst 0,20 later ben ik zelf overgestapt op 0,12 en uiteindelijk op de maintenance-variant) en ik sindsdien heel regelmatig last heb van m'n tandvlees.

:smt006 Monique
de digitale tandarts

Chloorhexidine heeft een bacteriedodende werking op bacterien met een zogenaamde gram-positieve celwand en in mindere mate op bacterien met een gram-negatieve celwand, schimmels, gisten en virussen zijn ongevoelig.

Op zich begrijp ik je opmerking dat hierdoor de samenstelling van de mondflora veranderd zou kunnen worden (bijv. meer gram-negatief dan gram-positief), maar waarschijnlijk herstelt de oude situatie zich weer na verloop van tijd. Op volwassen leeftijd heeft iedereen een heel stabiele mondflora die (helaas) niet zomaar meer te veranderen is. Enerzijds wordt dit bepaald door je dieet (veel of weinig suikers etc.), door omgevingsfactoren (welke bacterien hadden je ouders) maar anderzijds ook door erfelijkheid (o.a. samenstelling speeksel en gevoeligheid voor tandvleesontsteking). De kans is dus groot dat de oude samenstelling zich weer na verloop van tijd hersteld.

Met vriendelijke groet.
ma, 07/11/2005 - 12:31 Permalink
minique

Bedankt voor je antwoord!

Dat hopen we dan maar weer, dat de oude situatie zich weer gaat herstellen.

:smt006 Monique
ma, 07/11/2005 - 12:38 Permalink
carabelli

Onderzoek heeft aangetoond dat 3 maanden na langdurige periode van chloorhexidine gebruik geen afwijkingen in de samenstelling van de bacteriele flora van de mond meer zijn terug te vinden.

In een review van meerdere onderzoeken naar langdurig gebruik van chloorhexidine zijn alleen de bruine verkleuringen naar voren gekomen en toename van tandsteenvorming.
ma, 07/11/2005 - 12:51 Permalink
minique

Bij gebrek aan smilies met een klein geweertje, doe ik het maar zo: :smt062

:smt106 Monique

P.s.: toch bedankt hoor!!!
di, 07/12/2005 - 16:13 Permalink