Kies voor de 5e! keer gevuld in een paar jaren...

Author:
rd
Posted:
di, 07/12/2005 - 15:42
Na een tijdje al wat last te hebben van een gevoelige kies (koude, warmte) vorige week ineens wat kiespijn. Het gaat om een kies die in de afgelopen 4/5 jaar al 4! keer gevuld was. Omdat de vulling er na een paar weken gewoon weer uit viel.of omdat er een gaatje naast de vulling was ontstaan. De kies was steeds gevuld met composiet. Bij al dat hervullen en steeds weer wat boren is er behoorlijk wat materiaal van mijn kies verloren gegaan en is er helaas niet zo veel meer over :-(

Vandaag heeft de tandarts (niet mijn eigen tandarts maar een andere van de zelfde tandarts praktijk) een Glasionomeer vulling erin gezet. Dit omdat deze fluor afgeeft en minder kans op gaatjes er direct naast geeft.

Nu lees ik op internet dat Glasionomeer helemaal niet sterk is... Is dit dan niet een rare keuze van de tandarts?

Zijn er nog alternatieven als blijkt dat dit ook niet werkt?
Geke

Glasionomeer verbetert ook steeds meer, het is al een stuk sterker geworden dan het een tijd geleden was. Het grote verschil is ook dat composiet meteen met een lamp wordt uitgehard en het glasionomeer ook als het een tijdje al in je mond zit nog steeds harder wordt. Vooral de eerste paar dagen. Het is inderdaad beter, omdat er minder gaatjes naast ontstaan, de kleur is vaak wel wat minder mooi dan composiet. Ik denk dus dat dit geen rare keuze is van je tandarts. Een echt alternatief buiten glasionomeer, composiet of een kroon erop is er niet, overal kunnen gaatjes naast ontstaan, daarom is het ook erg belangrijk om de mondhygiene goed op peil te houden. Dus elke dag goed poetsen en floss of tandenstokers gebruiken.

Veel sterkte ermee!!

:smt006 Geke
di, 07/12/2005 - 16:55 Permalink
rd

Bedankt voor je antwoord.

Is het ook zo dat bij dit type vulling er minder kans is dat hij los gaat zitten na korte tijd?

Ik heb met deze kies en ook met een andere meerdere malen gehad dat de composiet vulling na 1 of 2 weken los zat en/of eruit viel. Ik heb inmiddels gelezen dat composiet krimpt bij het uitharden. Dat lijkt me de oorzaak. Correct?

gr,
raymond
di, 07/12/2005 - 17:29 Permalink
Geke

Dat zou de oorzaak kunnen zijn, composiet krimpt meer dan glasionomeer, maar composiet hecht wel veel sterker aan glazuur en dentine dan glasionomeer dat doet. Dus wat dat betreft zou er niet zo heel erg veel verschil in moeten zitten. Als er bijvoorbeeld een gaatje naast de composietvulling zit, kan hij ook los komen, misschien is dat toen de oorzaak geweest dat hij er uit is gevallen. Glasionomeer kan bij uitharden ook wat krimpen, maar omdat hij nog verder uithard in de eerste dagen na het plaatsen, neemt hij dan vocht uit de mond op, waardoor hij dan weer wat kan uitzetten en vaak goed aansluit.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Sterkte ermee...

:smt006 Geke
di, 07/12/2005 - 19:14 Permalink