Teruggetrokken tandvlees

Author:
nadialife
Posted:
di, 07/12/2005 - 15:48
Hello,

Ik maak me een beetje zorgen, ik ben gisteren bij de tandarts geweest voor controle. Vlak voordat ik de tandarts bezocht maakte ik me al zorgen over de kies die naast mijn hoektand ligt. Het tandvlees ligt daar veel hoger dan bij de rest van mijn tanden. Ik heb geen gaatjes en de tandarts zie dat mijn tandvlees er gezond uitziet, dus het komt door te hard poetsen. Hoe moet ik dan poetsen??? Ik weet nu dat je niets aan teruggetrokken tandvleess kan doen, maar hoe voorkom ik dat het erger wordt??? Ik heb zelfs gehoord dat de tand los kan komen te liggen en je de tand kan verliezen?

Moet ik me hier nu zorgen over maken??? Als het echt te veel opgetrokken is, had de tandarts dan wat gezegd. De tandarts zie gisteren alleen dat het tandvlees inderdaad opgetrokken is.

Ik reken op jullie reacties, alvast bedankt

Nadia
Geke

Als ik jou was zou ik me niet teveel zorgen maken, zelf heb ik dat op die plaats ook, ook waarschijnlijk doordat ik te hard ben gaan poetsen. Wat het beste helpt is gaan poetsen met een zachte tandenborstel, dat is genoeg om het goed schoon te krijgen en dan kan het tandvlees niet ver meer terugtrekken. Over losstaande tanden zou ik me geen zorgen maken, dat heb ik in de praktijk ook nog nooit meegemaakt, heel veel mensen hebben wel dat het tandvlees daar wat terugtrekt. Dan moet je echt wel heel erg hard poetsen. Dus gewoon poetsen (niet te hard drukken) met een zachte tandenborstel.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is en maak je er maar niet teveel zorgen over...

:smt006 Geke
di, 07/12/2005 - 16:59 Permalink
Geke

Vaak komt het op latere leeftijd voor omdat veel ouderen met harde tandenborstels poetsen, omdat ze vroeger meegekregen hebben dat het dan beter schoon werd. Vroeger werd minder aandacht aan mondhygiene en gezondheid van het tandvlees besteed. Bij jongeren zie je het ook wel eens, zelf ben ik 23 en ik heb het op diezelfde plaats ook een beetje. Sinds ik het wist ben ik ook met een zachte tandenborstel gaan poetsen en het is niet erger geworden. Het kan makkelijker ontstaan als je een tijdje niet goed poetst en daarna juist heel goed gaat poetsen, dan raakt het tandvlees eerst wat ontstoken, waardoor de aanhechting aan de tand ook wat lager kan gaan liggen, vervolgens als je goed gaat poetsen of te goed en te hard, gaat het strak langs deze aanhechting tegen de tand liggen en is het tandvlees ook wat teruggetrokken.

Maak je er maar niet teveel zorgen over, gewoon met een zachte tandenborstel voorzichtig, maar wel goed schoonmaken, dan komt het wel goed en wordt het niet erger.

di, 07/12/2005 - 20:32 Permalink
nadialife

Ik ben toch nog steeds een beetje bezorgd, nu heb ik ook het gevoel dat de tand een beetje beweegt, asl ik iets bijvoorbeeld. Of verbeeld ik me dat nu allemaal.

Zoals ik al zei ben ik vorige week bij de tandarts geweest en ze zei dus alleen dat mijn tandvlees inderdaad opgetrokken is. Wanneer gaat een tand dan echt loszitten??? Ik heb hier op de homepage gekijken bij opgetrokken tandvlees en je zou het kunnen vergelijken met de foto helemaal onderaan (waar ook uiteindelijk een chirurgische ingreep heeft plaatsgevonden). Moet ik me dan zorgen maken???

Alvast bedankt voor je antwoord.
di, 07/19/2005 - 14:49 Permalink
Geke

Nee, daar hoef je je echt geen zorgen om te maken. Ik denk ook dat de chirurgische ingreep gedaan is, omdat je dit bij deze persoon erg zag. Als het tandvlees zover teruggetrokken is hoef je je geen zorgen te maken dat je tand los gaat staan. Er zit altijd wel een klein beetje beweging in je tanden, omdat ze met kleine vezeltjes (het parodontaal ligament) in het bot vast zitten. Bij deze tand is de chirurgische correctie naar mijn idee alleen maar gedaan uit esthetische overwegingen. Maak je maar niet teveel zorgen over je tand, als je gewoon rustig, maar wel goed poetst met een zachte tandenborstel komt het allemaal wel goed.

di, 07/19/2005 - 14:59 Permalink
Geke

Mocht je het er storend uit vinden zien, kun je altijd nog wat chirurgisch aan laten aanpassen, maar dat is persoonlijk.
di, 07/19/2005 - 15:00 Permalink
nadialife

Dankje wel, ik heb net een zachte tandenborstel gekocht, en ik ga nog even dat filmpje bekijken over hoe je je tanden moet poetsen. Ik denk namelijk dat ik de op-en-neer beweging te hard uitvoer.

Is het aan te raden om met tandpasta voor gevoelige tanden te poetsen, het is namelijk wel gevoelig daar af en toe??

Nadia
di, 07/19/2005 - 20:45 Permalink
Saartje

Hello,

Ik maak me een beetje zorgen, ik ben gisteren bij de tandarts geweest voor controle. Vlak voordat ik de tandarts bezocht maakte ik me al zorgen over de kies die naast mijn hoektand ligt. Het tandvlees ligt daar veel hoger dan bij de rest van mijn tanden. Ik heb geen gaatjes en de tandarts zie dat mijn tandvlees er gezond uitziet, dus het komt door te hard poetsen. Hoe moet ik dan poetsen??? Ik weet nu dat je niets aan teruggetrokken tandvleess kan doen, maar hoe voorkom ik dat het erger wordt??? Ik heb zelfs gehoord dat de tand los kan komen te liggen en je de tand kan verliezen?

Moet ik me hier nu zorgen over maken??? Als het echt te veel opgetrokken is, had de tandarts dan wat gezegd. De tandarts zie gisteren alleen dat het tandvlees inderdaad opgetrokken is.

Ik reken op jullie reacties, alvast bedankt

Nadia
wo, 07/20/2005 - 08:31 Permalink
Geke

Blootliggende tandhalzen zijn vaak gevoeliger dan het deel van de tand waar wel glazuur op zit. In dit tandbeen, waar de wortel uit bestaat, zitten kleine kanaaltjes (dentinetubuli), waardoorheen via vloeistof makkelijk koud en warm doorgegeven kan worden aan de zenuw, waardoor de tand gevoelig kan reageren. De tandpasta die het beste werkt tegen deze gevoeligheid is Sensodyne, dit sluit namelijk deze kanaaltjes af. Het is belangrijk niet of maar 1x te spoelen na het poetsen, zodat je het niet allemaal wegspoelt. Ook kun je voor het slapen gaan wat tandpasta op de gevoelige tandhals smeren en vervolgens het niet wegspoelen, dan kan het mooi inwerken.

Ik hoop dat het allemaal duidelijk is. Veel sterkte er mee en maak je niet teveel zorgen.

wo, 07/20/2005 - 09:46 Permalink
nadialife

Bedankt, ik vanavond in de winkel kijken of ze hier Sensodyne hebben. Ik woon namelijk in Parijs.

Bedankt voor al je advies.

Nadia
wo, 07/20/2005 - 12:02 Permalink