help! Opbouwen vs facing?

Author:
patientdolor
Posted:
vr, 07/15/2005 - 13:35
Ik heb het volgend probleem:
Kamp al sinds mn geboorte met een niet zo mooi Prodent-gebit.

Kom 2 zijtanden te kort plus 1 kies, allemaal in de bovenste kaak. Daardoor is het nogal schuiven geweest mbv beugels.
Nu hebben de tandarts/ortho mn snijtanden omgebouwd tot hoektanden, dmv opbouwen.
Ik vind dat echter niet zo mooi gelukt; 1 tand is daardoor erg groot geworden.

Nu ben ik weer een beugel gaan dragen, wat nu beter is gelukt allemaal en de ortho heeft me weer naar de tandarts gestuurd om die 2 tanden weer op te bouwen.
Ben echter bang dat dit verkeerd zal gaan... Ik wil het nu een x goed hebben!
Is bijvoorbeeld een facing geen optie?
Kan ik niet een tandarts zoeken/vragen die daar ervaren in is?
Want de opbouwing die lang geleden is gedaan is nu gewoon erg lelijk verkleurd.... te erg gewoon...
Geke

Er kan natuurlijk een facing overheen. Dat is een soort hoesje van porcelein, die over je tand heengeschoven wordt. Deze worden door de tandtechnicus gemaakt waarmee jouw tandarts samenwerkt. Je zou je tandarts kunnen vragen of dit misschien een optie voor jou is, wij kunnen hier natuurlijk niet precies zien hoe de situatie bij jou is. Porcelein wat er overheen gaat is geen dikke laag, dus het kan ook zo zijn dat de Composietopbouw die je nu op je tand hebt, wat afgeslepen moet worden en onder de facing kan blijven zitten. Als je opbouw aan vervanging toe is, kan het dus ook nog zo zijn dat er sowieso een composietopbouw gemaakt moet worden, waar vervolgens de facing overheen gemaakt kan worden. Dat hangt dus echt van de situatie af en kun je dus het beste met je tandarts overleggen. Zo zien facings er ongeveer uit, dus eigenlijk een soort hoesjes:

http://www.victoriadentalpractice.com/PIX/veneer.jpg

Ik hoop dat het allemaal mooi wordt, laat nog maar even weten hoe het afgelopen is. Composiet opbouwen kunnen trouwens wel heel erg mooi worden hoor, tegenwoordig worden de composieten ook mooier, ik weet niet hoe oud je opbouw was?

:smt006 Geke
vr, 07/15/2005 - 18:15 Permalink