Ik heb een vraag over de kosten die Acta berekend voor behandelingen.
Voor een wortelkanaalbehandeling + het maken van een (v14) kroon wordt mij nu in totaal Euro 250.- berekend.
Weet niet of dat ongeveer de normale tandartsprijs is maar heb moeite met de volgende zaken:
In totaal ben ik voor deze tand (zover ik mij kan herinneren) 4 x 3 uur op bezoek geweest. Daarnaast zijn er 6 foto's gemaakt. Het lijkt mij toch dat 12 uur voor 1 tand erg veel is......en dus goedkoper zou moeten zijn als tegemoetkoming, en 6 foto's a Euro 9.80 lijkt mij ook aan de forse kant.
Mijn vraag: wat koste een normale wortelkanaalbehandeling + het maken van een v14 bij een normale tandarts en hoeveel tijd kost dat normaliter?
Ik heb er geen moeite mee dat bij Acta dingen wat langer duren omdat je wordt behandelt door studenten maar het lijkt mij vreemd dat de kosten eigenlijk hetzelfde zijn als bij normale tandarts.
Alvast bedankt voor reacties!
Voor een wortelkanaalbehandeling + het maken van een (v14) kroon wordt mij nu in totaal Euro 250.- berekend.
Weet niet of dat ongeveer de normale tandartsprijs is maar heb moeite met de volgende zaken:
In totaal ben ik voor deze tand (zover ik mij kan herinneren) 4 x 3 uur op bezoek geweest. Daarnaast zijn er 6 foto's gemaakt. Het lijkt mij toch dat 12 uur voor 1 tand erg veel is......en dus goedkoper zou moeten zijn als tegemoetkoming, en 6 foto's a Euro 9.80 lijkt mij ook aan de forse kant.
Mijn vraag: wat koste een normale wortelkanaalbehandeling + het maken van een v14 bij een normale tandarts en hoeveel tijd kost dat normaliter?
Ik heb er geen moeite mee dat bij Acta dingen wat langer duren omdat je wordt behandelt door studenten maar het lijkt mij vreemd dat de kosten eigenlijk hetzelfde zijn als bij normale tandarts.
Alvast bedankt voor reacties!
http://www.tandarts.nl/html/watkosteenbehandeling/index.php
Kort door de bocht kun je dus zeggdn dat wanneer je de gedeclareerde codes uit de normale tandartsenlijst haalt en dit vergelijkt met de rekening van ACTA dat de rekening van ACTA op ongeveer 75% moet zitten van een normale rekening.
Behandelingen op ACTA duren inderdaad langer dan bij een gewone tandarts, studenten zijn minder ervaren,en staan onder voortdurende controle van een docent (waarop vaak gewacht moet worden). Als voordeel kun je zeggen dat de behandelingen op ACTA over het algemeen wel zorgvuldig gedaan worden en bij problemen zijn vakspecifieke specialisten (bijna) op afroep beschikbaar om te begeleiden dan wel om de behandeling over te nemen. De tijd is echter geen maat voor wat er gerekend wordt, enkel de uitgevoerde verrichtingen (dus het 75% tarief).
Maar zoals met alles zijn er voors en tegens en dat geldt ook voor ACTA, de vraag is dan of een patient hiermee kan leven dan wel toch voor een eigen tandarts kiest die sneller werkt. Dat is een afweging die ieder voor zich moet maken.
Wat een behandeling kost hangt in uw geval af van wat er precies is gedaan, dit wordt weergegeven door de gedeclareerde codes. Twijfelt u aan de juistheid van wat er gedeclareerd is of heeft u het idee dat de gedeclareerde bedragen an sich onjuist zijn?
nb Dubbeltjes verenigen meestal niet met eerste rangskaartjes
V14 is overigens een uitgebreidde vulling van plastisch materiaal en geen kroon.
Peter
het hele leven bestaat uit keuzes maken en prioriteiten stellen, en dat....... dat is soms effe lastig
Al;s ze niet reageren kan je bij een onafhankelijke klachtencommissie terecht. veel succes, we horen wel.
Van de universiteit Nijmegen weet ik dat er veel info verstrekt wordt aan patient bij inschrijving. met name dat mensen er rekening mee moeten houden dat behandelingen (veel) langer zullen duren dan in een algemene praktijk! (nog even dus afgezien van het gezond verstand , namelijk dat iedereen dat kan bedenken als je op een locatie zit waar je ebhandeld wordt door studenten!)
Overigens is gelijk maar wijzen naar mogelijkheden om klachten in te dienen niet de weg waar deze maatschappij naar toe moet!
Probeer eerst eens met gewone communicatie, kom je een eind mee!
Dus kort door de bocht, zeker omdat ik het gevoel heb (zoals vaker gebeurt helaas) dat niet alle info gegeven wordt..
Daarnaast is dit deel van het forum naar mijn idee bedoelt om informatie te geven waar mensen verder mee kunnen. Dat men aan klacht in kan dienen zal algemeen bekend zijn, persoonlijk zie ik meer in het volgen van wegen die klachten juist voorkomen, dus goede communicatie!
Klachtenprocedures kennen over het algemeen geen winnaars!