verstandskiezen angst

Author:
leeuwtje
Posted:
do, 07/21/2005 - 14:10
Ik zie altijd ontzettend op tegen een bezoek aan de tandarts. Helemaal nadat hij vorig jaar een tand bij het trekken heeft afgebroken en ik met spoed naar de kaakchirurg moest om het achtergebleven stukje te laten weghalen. Nu heb ik al sinds december een verwijsbrief liggen voor de kaakchirurg voor het verwijderen van 2 verstandskiezen (links en rechts onder). Ze moeten eruit omdat ik ook nog gaatjes heb en de tandarts deze niet eerder behandelt dan dat de verstandskiezen eruit zijn (1 zit in de kies naast de verstandskies en er is niet voldoende ruimte om te kunnen boren en vullen).

Nu zijn mijn verstandskiezen maar een paar milimeter doorgekomen en ik ben dus als de dood dat er gesneden moet worden. Is er iemand die mij kan vertellen wat mij te wachten staat (zonder nou direct allemaal doom senarios te roepen want ik ben al zo bang).

:o angstig leeuwtje
Moon

Beste leeuwtje,

Ik kan me je angst heeeeeeel erg goed voorstellen. Het is ook heel eng om naar de kaakchirurg te moeten en niet te weten wat je te wachten staat.
Ik kan helaas niet in je mond kijken vanaf hier en je vertellen wat de kaakchirurg zal gaan doen.
Wat mij heel erg heeft geholpen was dat toen ik de kaakchirurg belde om een afspraak te maken ik al tegen de assistente heb verteld dat ik heel erg bang was voor alles wat er zou gaan gebeuren. Zij heeft dat toen bij mijn afspraak erbij gemeld, zo wist de kaakchirurg al vooraf dat ik het allemaal heel eng vond en kon hij er heel prettig op inspelen.
Hij heeft eerst gekeken en toen heeft hij me precies verteld wat hij bij een volgende behandeling zou gaan doen. En heel duidelijk verteld dat hij het allemaal heel goed zou gaan verdoven en dat ik van de behandeling zelf helemaal niets zou voelen!

Heb je een kaakchirurg waar je naar toe bent verwezen of mag je zelf kiezen? Als je zelf mag kiezen moet je gewoon in je eigen omgeving mensen om raad vragen of ze weleens bij een kaakchirurg zijn geweest en bij welke ze zijn geweest.
IN welke omgeving woon je???

Succes
do, 07/21/2005 - 14:23 Permalink
Geke

Meestal worden onderverstandskiezen er niet allebei tegelijk uitgehaald, omdat de verdoving dat teveel verdoofd, waaronder je tong. Dus ik denk dat de kaakchirurg dan begint met eentje. Eerst wordt het natuurlijk goed verdoofd. Daarna gaat hij de kies eruit halen. De kaakchirurg doet dit erg vaak en heeft er veel ervaring mee, dus je hoeft je er geen zorgen over te maken, zoals de vorige keer zal het niet gaan. Het kan zijn dat de kaakchirurg een klein beetje tandvlees wegsnijdt, maar dat is soms als ze wat diep liggen niet eens nodig, maar daar hoef je je ook geen zorgen over te maken. Alles wordt goed verdoofd en daar merk je niks van, dus het beste kun je daar misschien niet bij nadenken, al weet ik dat dat erg moeilijk is. Gewoon over je heen laten komen en voor je het weet is het voorbij en ben je van die verstandskiezen af en kunnen de gaatjes in je andere kiezen gevuld worden.

Heel veel sterkte ermee en laat nog even weten hoe het gegaan is.

:smt006 Geke
do, 07/21/2005 - 14:26 Permalink
leeuwtje

Dank je wel voor je reactie Moon.

Ik kom uit de omgeving van Utrecht en de kaakchirurg waar ik eerder was zat in het antonius ziekenhuis in Nieuwegein. Deze man hoop ik alleen echt nooit meer tegen te komen. Wat een verschrikkelijke botterik.

Tijdens de behandeling heb ik duidelijk aangegeven dat ik bang was en ondanks dat bleef hij doorjagen, zonder uitleg en verschrikkelijk ruw.

leeuwtje
do, 07/21/2005 - 14:27 Permalink
Moon

Mijn tandarts heeft me de naam van deze kaakchirurg doorgegeven omdat hij dacht dat ik wel heel goed met deze man door één deur zou kunnen gaan.
Als je perse niet bij die ene kaakchirurg wil, kan je dat rustig aangeven bij de assistente hoor. Heb ik ook weleens gedaan. Toen had mijn eigen kaakchirurg geen tijd, maar een ander wel, toen heb ik behandeling door die ander geweigerd en heb toen een week langer gewacht, maar wel bij mijn eigen (geweldige) kaakchirurg.

Nogmaals, ik zou het aangeven als je belt met de assistente dat je heel erg bang bent en graag door een kaakchirurg behandeld zou worden die goed om kan gaan met angstige patienten.
do, 07/21/2005 - 14:38 Permalink
leeuwtje

Beste Geke,

Je zegt dat ze meestal niet tegelijk verwijdert worden maar kan dat helemaal niet (ook niet als je dat zelf wel wil?) Die verdoving is toch relatief snel uitgewerkt en dan zou het eventuele effect op je tong toch weg zijn dan?

Verder is juist die verdoving 1 van de punten waar ik mij zo druk om maak. Die doen bij mij altijd zo vreselijk zeer (heb het gevoel alsof mijn hele kaak uitelkaar gedrukt wordt als ze die spuit erin zetten).

Nou ja,. ik ben bang dat ik er toch niet meer onderuit kan, loop al ruim een half jaar met een noodvulling in mijn kies en verlies daar af en toe stukjes van dus het wordt echt tijd.

Leeuwtje
do, 07/21/2005 - 14:39 Permalink
Geke

Bij de verdoving in de onderkaak wordt eigenlijk de halve kaak verdoofd als je daar iets gaat doen, en ook de halve tong daarbij. Dus als 2 kanten tegelijk verdoofd worden heb je geen goede controle meer over je tong en daar kun je niet goed mee functioneren, ik heb zelf nog niet gehoord dat 2 kanten tegelijk gedaan zijn ergens behalve onder narcose. Het voordeel van eerst de ene kant en later de andere is wel dat je dan nog aan de goede kant kunt kauwen, want het is erg vervelend als er voedselresten in de wond komen. Verdoving duurt ongeveer 3 uur voordat het uitgewerkt is, dus dat is ook nog wel een redelijk tijdje, dus zolang is dat effect op de tong er ook wel.

Dat de verdoving zo vreselijk zeer doet, heeft te maken met de manier van verdoven vaak. Als de verdovingsvloeistof sneller ingespoten wordt, doet het vaak meer pijn. Tegenwoordig wordt er geleerd om dit zo rustig mogelijk te doen. Je zou kunnen aangeven dat je erg bang bent voor de verdoving, omdat het altijd zo pijn doet en vragen of hij of zij het rustig zou willen doen? Ik hoop dat dat helpt..

Heel erg veel sterkte

:smt006 Geke
do, 07/21/2005 - 14:50 Permalink
Ini

Mijn beide verstandskiezen in de onderkaak zijn vorige week er in 1 keer uitgehaald. No problems whatsoever. Ik had een uitstekende en leuke kaakchirurg en die zei dat het medisch gezien absoluut geen kwaad kan. Bij mij had hij in ieder geval gelijk.
do, 07/21/2005 - 16:59 Permalink
leeuwtje

Nou, het is er dan eindelijk van gekomen, de afspraak staat voor 3 augustus. Het is mij alleen al wel duidelijk gemaakt dat zij niet van plan zijn om ze alle 2 tegelijk te verwijderen (balen!!!!)
Nu nog anderhalve week in de zenuwen zitten.

Leeuwtje
vr, 07/22/2005 - 14:49 Permalink