pijn bij kou

Author:
marjolyn
Posted:
di, 07/19/2005 - 18:46
Hoi,

Een half jaar terug is een kies bij me gevuld...
Als ik gegeten heb iets kouds ofzo dan gaat ie niet meteen pijn doen maar een paar minuten erna..
En dan blijft een minuutje of 2 even scherp pijn doen en dan houd ie weer op..
Wat kan dat zijn?

Groetjes Marjolijn
Geke

Het lijkt erop dat de zenuw geirriteerd is geraakt, dat kan zijn door overbelasting van de tand of kies. Maar het kan ook zijn dat er een gaatje onder de vulling is ontstaan, die dicht bij de zenuw komt waardoor de zenuw beschadigd raakt. Ik denk dat het een goed idee is om toch even langs de tandarts te gaan om het te laten nakijken, hij of zij kan door een paar eenvoudige testjes ook zien of te zenuw herstelbaar beschadigd is of blijvend beschadigd, want dan kan misschien een zenuwbehandeling nodig zijn. Dat test hij of zij dmv een koud watje op je tand of kies.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het altijd laten weten. Laat het nog maar even weten, als je bij de tandarts bent geweest, hoe het afgelopen is.

:smt006 Geke
di, 07/19/2005 - 20:10 Permalink
marjolyn

Hoi..

Bedankt Geke voor je antwoord...
Ik zal binnenkort een afspraak maken.
Ik dacht dat een gaatje een kwestie was van een aantal jaar.. kan het dan ook binnen een half jaar ontstaan?

Groetjes Marjolijn
wo, 07/20/2005 - 10:40 Permalink
Geke

Dat kan verschillen, soms gaat het heel langzaam, maar soms kan een gaatje sneller ontstaan. Het ligt vaak vooral aan de situatie in de mond. Als je vaak een droge mond hebt bijvoorbeeld en er dus weinig speeksel is wat het zuur dat door bacterien gemaakt wordt kan bufferen, ontstaan gaatjes al veel sneller. Ook als er heel veel bacterien zitten of veel suiker is kan het snel ontstaan. Maar als je er over twijfelt kun je het beste de tandarts er even naar laten kijken, die kan beoordelen of het een beginnend gaatje is of dat er misschien iets anders aan de hand is, of de tand/kies misschien overbelast wordt.

Veel sterkte...

do, 07/21/2005 - 14:08 Permalink
marjolyn

Ik denk niet dat ie overbelast is.. want ik knars niet en ik klem niet..
Maar wat ik nou zo raar vindt aan een onsteking in een tand of kies is dat ie niet alsmaar pijn doet en bij een ontsteking in een ander lichaamsdeel wel.. hoe kan dat dan?

Ik ben nog niet geweest want het is er een beetje bij ingeschoten.. ben nu erg druk met werken.. voorbereidingen treffen voor de vakantie.. Ik ga wel nadat ik op vakantie ben geweest.

Groetjes Marjolijn.
di, 07/26/2005 - 12:39 Permalink
marjolyn

Nu wordt ie ook een beetje gevoelig voor warm, wat kan dat betekenen? en zou ik gewoon tot 24 okt kunnen afwachten heb dan controle.
Groetjes Marjolijn
zo, 08/28/2005 - 01:17 Permalink
Geke

In een van mijn vorige reacties had ik het volgende gezegd:

Het lijkt erop dat de zenuw geirriteerd is geraakt, dat kan zijn door overbelasting van de tand of kies. Maar het kan ook zijn dat er een gaatje onder de vulling is ontstaan, die dicht bij de zenuw komt waardoor de zenuw beschadigd raakt. Ik denk dat het een goed idee is om toch even langs de tandarts te gaan om het te laten nakijken, hij of zij kan door een paar eenvoudige testjes ook zien of te zenuw herstelbaar beschadigd is of blijvend beschadigd, want dan kan misschien een zenuwbehandeling nodig zijn. Dat test hij of zij dmv een koud watje op je tand of kies.

Je geeft aan dat het een beetje gevoelig is, je zou kunnen wachten, maar dan kan het zijn dat het erger wordt. Nu kan het misschien nog verholpen worden zonder dat een wortelkanaalbehandeling nodig is, als er bijvoorbeeld een gaatje in de buurt van de zenuw komt en de zenuw alleen nog wat geirriteerd is. Als het gaatje dieper zou worden en de bacterien komen bij de zenuw dan is de enige oplossing nog een wortelkanaalbehandeling. Het beste zou dus zijn om even langs de tandarts te gaan. Omdat het nog een beetje gevoelig is kan het zijn dat het probleem nog op een makkelijke manier opgelost kan worden. Mocht je het toch gaan uitstellen en de pijn wordt erger of duurt langer, kan het te laat zijn en kan een wortelkanaalbehandeling nodig zijn, want dan is de zenuw onherstelbaar beschadigd.

Veel sterkte ermee en laat nog maar even weten hoe het afgelopen is.

zo, 08/28/2005 - 12:40 Permalink