Napijn na wortelkanaalbehandeling

Author:
Pamela
Posted:
di, 07/26/2005 - 17:46
Hallo allemaal,

Sinds een half jaar had ik pijn aan een kies bij warm en koud en bij hard eten. Mijn mondhygieniste heeft vorige week maandag een foto gemaakt en deze gelijk met de tandarts besproken. De kies was overbelast en de zenuw zou dood gaan. Ik moest gelijk een afspraak maken voor een wortelkanaalbehandeling (de zogenoemde endo) en dat kon afgelopen vrijdag. Anders zou ik een ontsteking kunnen krijgen.
Vrijdag ben ik dan ook gegaan en de behandeling (die in 1 keer is uitgevoerd dus de kies is ook al definitief dichtgemaakt) is voorspoedig verlopen (na de verdoving. Heb naaldenvrees).

Nu is het dinsdag, zo'n 5 dagen na de behandeling en ik heb meer pijn dan afgelopen zaterdag. Met eten en drinken doet het zeer. Ik kan niet aan die kant eten want dan krijg ik vervelende pijn die een paar minuten aanhoudt en weer afzakt.
Is het normaal dat de napijn zo lang duurt en zo nadrukkelijk aanwezig is bij eten en drinken?
Ik hoop niet dat het een ontsteking is.

Pamela
carabelli

Napijn na een wkb is normaal en kan een paar dagen duren, het is echter niet de bedoeling dat de pijn in de tijd erger wordt, hij moet na verloop van tijd minder worden.

De klachten die je beschrijft wijzen op ontstoken zenuwweefsel dat reageert op warm en koud. Het kan zijn dat niet al het zenuwweefsel uit het kanaal is gehaald en dat dit nu reageert op warm en koud. Het kan ook zo zijn dat er tijdens de behandeling een wortelkanaal gemist is en dat deze zenuw nu op speelt.

Het beste is om in dit geval een afspraak bij je tandarts te maken, zodat deze de oorzaak kan vinden en dit adequaat kan behandelen.
di, 07/26/2005 - 19:20 Permalink
Ludwig

Hoi Pamela,
Ik heb net vandaag ook het tweede deel van een wkb achter de rug. Je kunt mijn relaas lezen bij Behandelingen.
Maar wat bedoel je precies met je pijn? Is het de pijn nadat de verdoving is uitgewerkt? Of is het expliciet pijn bij belasting van het element?
Ikzelf heb wijselijk beslist om de eerste dagen mijn kies niet te belasten, om hem te laten opknappen van de behandeling. Maar ik ervaar geen warm/koud-pijn bij drinken en ik heb verder ook (nog?) helemaal geen napijn...
Ik hoop dat je snel van je probleem afgeholpen kunt worden enne... voorlopig dus ff aan de andere kant eten, net als ik! :D
di, 07/26/2005 - 21:50 Permalink
Pamela

Hallo allemaal,

Dank je wel voor jullie reacties.

Ik ga morgen naar de tandarts bellen en mijn probleem voorleggen. Het is niet verergerd maar ik voel nog steeds pijn bij het eten. Gek he, eronder zit geen element meer (die is eruit gehaald) en toch met kauwen raak ik die kies.

De pijn die ik heb is bij eten als ik het element belast. Ik voel het dan even door mijn hele kaak heen gaan. Na een paar minuten zakt het af en is het weer over.
Ik eet nu al bij voorzorg aan de andere kant zodat ik geen pijn ervaar. En het is misschien een goed idee om even de kies te ontzien en hem rust te geven.

Pamela
wo, 07/27/2005 - 20:34 Permalink
joek

Hallo Pamela,

Volgens mij is het niet ongewoon als de kies zeer doet met eten.
Er is toch flink gewroet onder de kies.
Ik heb zelf verscheidene keren een wkb gehad en heb ook flink wat napijn gehad.
Laat je even weten hoe het afloopt?
groetjes,
Joke
do, 07/28/2005 - 08:46 Permalink
Pamela

Hoi allemaal,

Door de drukte voor mijn vakantie ben ik wat laat met mijn antwoord.

Bij de tandarts gaven ze het advies het nog even aan te kijken. Dat heb ik gedaan en de pijn is nu helemaal verdwenen. Het is dus gewoon napijn geweest.
Heel blij om want ik zat eigenlijk niet te wachten op nog een bezoek aan de tandarts.
En de koud/warm problemen van voor de behandeling door de zenuw zijn ook weg. Ik ben dus blij dat ik deze behandeling heb laten uitvoeren.

Ik kan nu met een gerust hart op vakantie.
Dank jullie wel voor jullie steun en reacties.

Pamela
vr, 08/05/2005 - 10:12 Permalink