Dames gezocht met kiesproblemen bij pilgebruik

Author:
paarsbeertje
Posted:
di, 07/26/2005 - 21:54
Hallo,

Ik ben benieuwd of er meer dames zijn die (negatieve) ervaringen hebben met anticonceptiepilgebruik wat betreft de tanden en kiezen. Ikzelf heb hier namelijk ook last van gehad, maar iedere deskundige (tandarts, huisarts) heeft hier nog nooit van gehoord, al sluiten ze het ook niet uit.
Ik zal even uitleggen wat ik precies bedoel.

Toen ik 19 was, besloot ik met de pil (Trigynon) te beginnen. Ik had tot dan toe een perfect gebit. Na enkele maanden werden mijn kiezen erg gevoelig, en vielen er zelfs een aantal gaten in, aan de buitenkant bij het tandvlees. Ook gingen er enkele loszitten door ontstoken tandvlees. Dientengevolge heb ik gevraagd of ik een andere pil kon krijgen (naar aanleiding van een artikeltje over hormoonspiegelwisselingen en tandproblemen), en ben toen overgestapt naar Microgynon 30.
Sindsdien is de pijn geleidelijk aan minder geworden, en de gaten zijn inmiddels netjes gedicht. Nog wel gevoelig, maar dat is goed onder de duim te houden met Sensodyne.
Helaas zal ik nooit meer het perfecte gebit krijgen wat ik daarvoor had, dus ik zou graag willen weten of er inderdaad een verband tussen pilgebruik en dit soort problemen mogelijk is. Misschien hebben andere mensen hier dan wat aan!

Groetjes, Christa.
femm

ik heb nog nooit de link gelegd naar de pil, maar de laatste jaren heb ik wel meer gaatjes en meer klachten.. Ik weet alleen niet precies meer wanneer ik met de pil begonnen ben en of dat correspondeert met die extra veel gaatjes van de laatste keren.
wo, 07/27/2005 - 14:28 Permalink
prondel

beste paarsbeertje

Die gaten, vielen die nu in je tandvlees of je tanden? Want ik kan me wel voorstellen dat hormonen slikken een korte termijn effect geeft op je tandvlees. Gaatjes in een kies maken kost nogal wat extra inspanning.

Voor gaatjes moet je een aantal zaken gedurende een langere tijd volhouden: meer dan 6-7 zoetmomenten en matige mondhygiene zijn meestal wel voldoende, maar dan nog duurt het vaak 3 jaar vooradt een gaatje echt door is. Met verandering van hormoonhuishouding kan je bufferqualiteit van je speeksel op de tocht staan, echter dan nog suurt het minstens een jaar of twee voordat het gaatje door is.

Ben je op dat moment bijv. ook overgestapt op iets anders eten of drinken is vaak moeilijk te achterhalen. Soms verandert een eetgedrag gelijk met bijv. het uit huis gaan wonen, veel uitgaan, een zittend beroep naast een koffiezet apparaat, wisseldiensten aan de lopende band, altijd de BOB zijn, sportdrankjes drinken enzovoorts.

Nogmaals, alles is mogelijk en niets is vreemd, echter caries komt niet als een donderslag bij heldere hemel. Voor tandvlees problemen gelden andere wetten.

Peter
wo, 07/27/2005 - 15:27 Permalink
femm

ik had afgelopen controle ineens 7 gaatjes..zonder iets te veranderen aan mondhygiene.. en ik slik gok ik (zeker weten doe ik het niet) 2 a 3 jaar de pil..

Maar ja ik mag de pil nooit de schuld geven omdat ik regelmatig vergeet te flossen. Als ik dat nou altijd deed had ik er eerder over nagedacht..dat regelmatig vergeten hoort trouwens bij mijn niet veranderde mondhygiene.. maar dat terzijde.. dus ik ben niet iemand om mee te vergelijken voor je..
wo, 07/27/2005 - 15:49 Permalink
prondel

kwamen die gaatjes op een foto naar boven, want dan zitten ze er natuurlijk al stiekum lang aan te komen. als ze echt langs randen van het tandvlees zitten is het een combi van waarschijnlijk net effe te lang de plaque niet weghalen, net effe te veel suikermomenten en mogelijkdat door de mondhygiene die wat stagneert de randjes tandvlees dan iets opzwellen wat dan meteen de reinigbaarheid weer bemoeilijkt

Let wel, het is nergens de bedoeling om meteen de bal te kaatsen maar ik vraag meestal door. wie weet neemt de buffer capaciteit van je speeksel wel af en was iets wat voorheen goed te behappen was nu ineens net een beetje te veel.

Groet

Peter
wo, 07/27/2005 - 16:05 Permalink
femm

inderdaad door de foto.. maar altijd tussen mijn tanden.. dus het flossen wat ik vergeet.. gekke is dat ik er maar niet van schijn te leren..

Maarreh prondel, je hoeft mij niet de bal terug te kaatsen. Het is voor mij grappig om te merken dat er een verband zou kunnen zijn omdat ik me altijd afvroeg waarom ik ineens zoveel gaatjes kreeg terwijl ik wat dat betreft nooit wat verandert had. Maar ik ben me bewust dat het mijn eigen schuld ik en dat ik pas de schuld elders mag gaan zoeken als ik het flossen niet meer vergeet..dus mij maakt het niet uit.. Ik wilde alleen paarsbeertje aangeven dat ik het eventueel zou kunnen herkennen..
do, 07/28/2005 - 07:38 Permalink
prondel

Stokers dan? da's zoveel makkelijker en minder aan de wastafel gebonden. Ook in de tijd dat je effe koffie zet, Loekie op TV ziet of in de auto zit kan je stokertjes even snel hun werk laten doen.

Peter
do, 07/28/2005 - 08:07 Permalink
femm

ook dat vergeet ik.. het is meer de handeling vergeten en irritant vinden (dat ook).. stokers kunnen er niet tussen en flossen is al een heel gevecht.. vooral als je verder naar achteren komt.. het wil er niet tussendoor en ik ben zo een twintig minuten verder voor ik alles heb gehad en dat vergeet je gauw elke dag uit te trekken.. het kost veel tijd omdat het er niet goed tussendoor wil en dan sla je makkelijk wat over en achter kan je er slechter bij..etcetc.. maar goed dat is offtopic
do, 07/28/2005 - 08:19 Permalink
paarsbeertje

Ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest met 'gaatjes'; het betreft hier geen caries, maar harde gaten. Er vielen gewoon stukjes uit mijn kiezen (erosie misschien?!).

Mijn huidige tandarts heeft het vaker gezien, en wijt het aan te weinig glazuur bij het tandvlees, wat vaker schijnt voor te komen bij kleine tanden. Ik vind het alleen raar dat ik daar mijn gehele jeugd geen last van heb gehad.

Ik ging overigens anderhalf jaar daarvoor inderdaad ook op kamers, wellicht dat dat ook een effect heeft gehad.
do, 07/28/2005 - 20:56 Permalink
prondel

Ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest met 'gaatjes'; het betreft hier geen caries, maar harde gaten. Er vielen gewoon stukjes uit mijn kiezen (erosie misschien?!).

Mijn huidige tandarts heeft het vaker gezien, en wijt het aan te weinig glazuur bij het tandvlees, wat vaker schijnt voor te komen bij kleine tanden. Ik vind het alleen raar dat ik daar mijn gehele jeugd geen last van heb gehad.

Ik ging overigens anderhalf jaar daarvoor inderdaad ook op kamers, wellicht dat dat ook een effect heeft gehad.

harde gaatjes, stukjes eraf kanook een teken van knarsen/klemmen zijn. technische term is dan abfractie, wat precies op de dunste rand glazuur bij het tandvlees voorkomt. Aparte casus zo hoor!

Een uithuizige,pilslikkende, knarsende en eroderende jonge dame.
of je nog peultjes lust!!!

Peter
do, 07/28/2005 - 21:03 Permalink
paarsbeertje

:P Je ziet het allemaal wel voor je geloof ik! In 1 ding moet ik je teleurstellen.... ik knars dus niet. En ik klem ook niet, voor je daar weer mee komt. Daarin ben ik nou eens helemaal normaal.
Overigens heb ik nu dankzij mijn tandarts weer een plaatje van een gebit, je ziet er niets meer van. Je snapt dat ik zijn grootste fan ben.
do, 07/28/2005 - 21:18 Permalink