3,5 geleden werden 2 witte vullingen bij mij toegebracht. Deze werden niet door mijn eigen tandarts maar door een student (die af en toe werkt bij de tandarts) gedaan. De vullingen zijn trouwens aan beide kanten, 1 links en 1 rechts. Ik heb er veel last van (beide kanten), met name bij het eten. Ik probeer vooral iets kouds te vermijden want dan breekt de hel los.
Ik ben al 2 keer terug geweest bij de tandarts. De eerste keer zei hij dat ik moest afwachten, omdat het wel vaker zo is. De tweede keer maakte hij een foto van alleen de rechterkant. Telkens maakte hij de opmerking dat de vullingen netjes gedaan zijn en dat de pijn wel weg zal gaan. Hij zei wel dat op de foto een kleine luchtbel te zien is. Vervolgens zei hij dat ik weer moest afwachten en als ik het echt niet meer kon volhouden zou de zenuw in mijn tand kunnen verwijderen.
Hij wilt het echter liever niet doen omdat dat veel geld voor me zou gaan kosten en omdat de tand ervan zwakker word. Ik begin er echter nu aan te irriteren dat er soms midden in de nacht pijn komt waardoor ik weer een pijnstiller (ibuprofen 400mg) moet nemen. Ik zit erover na te denken om de zenuw in mijn tand te laten verwijderen.
(en als het succesvol is ook aan de linkerkant)
Echter .. ik ga 9 augustus op vakantie, en wil niet met een dikke wang of dergelijke rondlopen vanwege deze mogelijke ingreep. Zal deze ingreep mijn klachten doen verdwijnen? en hoeveel last kan ik er nog van hebben..
van een vriend heb ik gehoord dat ze in Turkije veel sneller (normaal proces) de zenuwen in de tand dood maken, wanneer er klachten m.b.t. de tand zijn. Na deze ingreep zou er dan ook helemaal geen pijn meer te voelen zijn in deze tand. Als dit waar is dan denk ik ook er meteen werk van de maken..
ik hoop dat mensen die er meer verstand van hebben mij advies kunnen geven.
Alvast bedankt,
Cruz
Ik ben al 2 keer terug geweest bij de tandarts. De eerste keer zei hij dat ik moest afwachten, omdat het wel vaker zo is. De tweede keer maakte hij een foto van alleen de rechterkant. Telkens maakte hij de opmerking dat de vullingen netjes gedaan zijn en dat de pijn wel weg zal gaan. Hij zei wel dat op de foto een kleine luchtbel te zien is. Vervolgens zei hij dat ik weer moest afwachten en als ik het echt niet meer kon volhouden zou de zenuw in mijn tand kunnen verwijderen.
Hij wilt het echter liever niet doen omdat dat veel geld voor me zou gaan kosten en omdat de tand ervan zwakker word. Ik begin er echter nu aan te irriteren dat er soms midden in de nacht pijn komt waardoor ik weer een pijnstiller (ibuprofen 400mg) moet nemen. Ik zit erover na te denken om de zenuw in mijn tand te laten verwijderen.
(en als het succesvol is ook aan de linkerkant)
Echter .. ik ga 9 augustus op vakantie, en wil niet met een dikke wang of dergelijke rondlopen vanwege deze mogelijke ingreep. Zal deze ingreep mijn klachten doen verdwijnen? en hoeveel last kan ik er nog van hebben..
van een vriend heb ik gehoord dat ze in Turkije veel sneller (normaal proces) de zenuwen in de tand dood maken, wanneer er klachten m.b.t. de tand zijn. Na deze ingreep zou er dan ook helemaal geen pijn meer te voelen zijn in deze tand. Als dit waar is dan denk ik ook er meteen werk van de maken..
ik hoop dat mensen die er meer verstand van hebben mij advies kunnen geven.
Alvast bedankt,
Cruz
Re: Pijn bij 2 witte vullingen..help aub
Ik heb van een witte vulling wel 6 maanden last gehad. In het begin heel veel last bij met name warm en koud. de kies ging dan ook echt kloppen. De irritatie nam wel af. Nu na 6 maanden kan ik EINDELIJK zeggen dat hij geen pijn meer doet. Ben er ook 3x mee terug gegaan naar de tandarts maar op de foto was niets te zien en hij vertelde dat dit bij sommige mensen lang last geeft.
Wat betreft je zenuw laten verwijderen, doe dit alleen als het echt noodzakelijk is. Deze zit er nu juist niet voor niets. Ik heb al 4x een zenuwbehandeling ondergaan en kreeg zelfs daarna nog allerlei mankementen. Ook de napijn duurt bij mij wel 10 dagen. Nu weet ik wel dat niet iedereen hetzelfde is maar bespreek dit goed met je tandarts. Met name als je kromme wortels hebt kan dit alleen maar meer last geven. Bij mij zijn het dan ook altijd endo behandelingen. Nogmaals bespreek dit goed met je tandarts. Ik wens je veel succes en een pijnvrije vakantie.
[/quote]
Ook is het ontzenuwen dmv een wortelkanaalbehandeling geen garantie dat je in die kies geen last meer zal hebben. Er kan zenuwweefsel achterblijven. Ook kun je om de kies heen nog steeds pijn hebben, zeker als er door een wkb een breuk op is getreden, wat wel eens voorkomt.
Een wkb is een laatste redmiddel, ik zou eerder aan kronen denken (als de witte vulling, nadat je hem ruim de tijd hebt gegeven tot rust te komenm, pijn blijft geven).
Wat is dan precies het voordeel van een witte vulling ? Ik herriner me dat ik nooit last heb gehad bij een oude (zilveren) vulling. Als ik op het forum zie hoeveel mensen last hebben van witte vullingen lijkt het mij zeker geen succes. Ik geef de voorkeur aan de oude vullingen als ik kijk hoeveel last ik van die witte vullingen heb.
Witte vullingen doen pijn omdat ze krimpen en uitzetten bij warm en kou. Hierdoor ontstaat wrijving tussen de vulling en de kies. Deze wrijving wordt echter steeds minder omdat tussen de grensvlakken de vulling en de kies iets slijt.
Kun je je kiezen wel normaal op elkaar zetten? Als je dan bij 1 specifieke kies pijn voelt zit die vulling wellicht te hoog en moet de tandarts hem bijslijpen.
7 maanden geleden heeft mijn tandarts een aantal vullingen aangebracht... van 1 bepaalde kies blijf ik toch nog last houden met name koud eten of drinken... ik kauw graag met de rechterkant en de desbetreffende kies zit aan de rechterkant.. als ik iets kouds heb gegeten gaat de kies een aantal seconden tot een minuut later pijn doen en dat duurt dan een minuutje of 2 en dan houdt ie weer op met pijn doen... Tegenwoordig laat ik koude dingen (als het kan) tot kamertemperatuur opwarmen, en dan heb ik helemaal geen last. Maarja in mijn achterhoofd weet ik dat het niet goed is.. Dus zodra ik terug ben van vakantie en de kies is niet verbetert ga ik maar met pijn en moeite bellen.
Tijdje terug had mijn vorige tandarts een gat gevuld in mijn hoektand... ik had er veel last van en 5 weken later bleef hij in 1 stuk door pijn doen, de tranen sprongen in mijn ogen... dus ben ik naar de tandarts gegaan en hij heeft een wkb uitgevoerd, de pijn is verdwenen.. maar als ik er tegen aan tik of duw is ie nog een beetje gevoelig en de wkb is meer dan een jaar geleden uitgevoerd.. als ik jou was zou ik maar goed over na denken voordat je een wkb overweegd dit geldt voor iedereen want een wkb is niet zomaar iets.
Groetjes Marjolijn.
groetjes Cynthia :lol: :smt001
thnx voor jullie info