Beugel op voortanden

Author:
Alencoo
Posted:
za, 08/06/2005 - 21:25
Ik heb een spleetje tussen mijn bovenste voortanden (mm of twee hooguit) en ze staan iets naar voor, over de twee hoektanden heen. Beneden staat ook niet alles recht, maar dat valt niet op. Ik heb fysiek er geen last van, alleen vind ik de boventanden niet mooi staan zo. Zijn er mogelijkheden om alleen deze twee naar elkaar te verplaatsen en eventueel iets naar achteren te bewegen, zonder dus het hele gebit vol te bouwen?
Geke

Als je nog in de groei bent kan er soms nog wat met een uitneembare beugel verplaatst bent, maar ben je volwassen en dus uitgegroeid wordt het wat lastiger om tanden te verplaatsen. Waarschijnlijk staan de voortanden niet voor niks wat naar voren met een spleet ertussen, maar vaak staan ze dan in contact met de ondertanden die ze naar voren drukken of op die plaats houden. Dan is met een beugel alleen voor die tanden niet zoveel te beginnen en moeten de ondertanden dus ook rechtgezet worden. Vaak worden de bandjes die voor de beugel gebruikt worden om de eerste grote kiezen gezet, omdat deze goed vast in het bot staan om andere tanden te kunnen verplaatsen, dus dat zit je uiteindelijk al vrij snel op een volledige beugel. Ik weet niet goed wat bij jou precies de situatie is, maar als je het erg storend vindt, zou je het je tandarts eens kunnen vragen, want die kan sowieso de situatie beter bekijken. Hij of zij zou je kunnen doorverwijzen naar een orthodontist voor een consult.

Ik hoop dat je vraag zo een beetje beantwoord is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk altijd laten weten.

:smt006 Geke
ma, 08/08/2005 - 11:35 Permalink
Alencoo

De verplaatsing naar voor komt alleen door duimen van vroeger, niet door de ondertanden. Ondertanden staan ook niet helemaal recht, maar dat stoort niet. Er is genoeg ruimte tussen de hoektanden voor de voortanden, dus.... 28 september kan ik het er met de ta over hebben. Wat mijn tandarts eerder al eens zij: het gaat echt om het naar elkaar toe halen van de twee voortanden en evt. het iets naar achteren plaatsen er van. Een hele beugel zie ik echt niet zitten i.i.g..

In het geval de tandarts nu ook zegt dat het alleen om het naar elkaar toe bewegen van de voortanden gaat, is zoiets dan wel mogelijk zonder volledige beugel?
ma, 08/08/2005 - 18:27 Permalink