Hoektand daalt niet in

Author:
It's me
Posted:
ma, 08/08/2005 - 15:17
Ik heb sinds jaren een gat in m'n gebit waarm 'n hoektand zou moeten zitten. De hoektand zit vast in m'n kaaksbeen en beweegt al jaren voor geen mm. Ik wil dit gat laten opvullen maar volgens m'n tandarts is dit een te groot risico omdat die hoektand toch nog ineens kan gaan bewegen en alles stuk kan duwen. Ik ben naar de orthodont geweest en er is de mogelijkheid om de tand te laten indalen maar de kans dat het lukt is volgens haar op basis van de foto's maar 50 % en ik heb geen zin 2 jaar met een beugel rond te lopen als de kans maar 1 op 2 is, ik wil bovendien van die holte vanaf. Nu wil ik die tand eruit, is dit een risicovolle ingreep (bv voor het raken van zenuwen of dergelijke)? En is een brug het beste alternatief om die holte op te vullen?
Geke

In de bovenkaak zijn er meestal weinig complicaties bij het trekken van een van de voortanden, de hoektand zit hier waarschijnlijk wel vrij diep. Op de foto kan de kaakchirurg goed zien of er een kans is op complicaties, hij kan dicht bij de neusholte zitten. Daar kunnen wij hier niet erg veel over zeggen, de tandarts/kaakchirurg heeft de informatie over het gebit om dit goed te kunnen beoordelen. Verder kan er een brug gemaakt worden voor deze plaats, maar de kleine voortand naast de hoektand is vaak niet sterk genoeg om als pijler voor de brug te functioneren en daarom wordt dan vaak de grote voortand daarnaast er ook bij betrokken. Als je voortanden en ook de eerste kleine kies die daarvoor gebruikt moeten worden gaaf zijn, is het zonde om een brug te maken. Maar als er wel veel vullingen in zitten is het een hele goede optie. Als er geen vullingen of bijna geen vullingen in zitten is vaak een implantaat de beste oplossing.

Ik hoop dat je vraag zo een beetje beantwoord is, mocht je nog wat willen weten kun je het altijd vragen.

:smt006 Geke
ma, 08/08/2005 - 17:57 Permalink