Hevige pijn tijdens het boren :(

Author:
It's me
Posted:
ma, 08/08/2005 - 10:58
Hallo,

Ik heb sowieso gevoelige tanden dus mijn tandarts moet altijd voorzichtig zijn. Onlangs was ik bij hem omdat er een stukje was afgebroken van mijn onderste kies. Hij heeft een injectie gegeven (volgens hem de dosis die hij geeft om een tand te trekken) maar echt in slaap geraken deed het niet. Hij heeft me nog bij verdoofd en me 20 minuten in de wachtzaal gezet zodat het in slaap zou geraken. Mijn kaak sliep wel maar m'n lip niet. Hierna hield hij er een koud watje tegen en ik voelde niets meer. Hij begon met boren en het deed onmiddellijk echt enorm veel pijn :( Hij heeft nog eens bij verdoofd en me weer in de wachtkamer gezet en na 20 minuten nog eens koud wattenstaafje tegen m'n tand gehouden en toen deed het pijn, dus na zoveel extra verdoving was het minder verdoofd. Hij heeft er dan snel een voorlopige vulling ingestoken maar nu moet ik terug en heb natuurlijk schrik. Ik moet een uur op voorhand pijnstillers nemen zodat het makkelijker zou gaan. Zijn er nog dingen die je kan doen zodat je niets zou voelen of kan het zijn dat die verdoving bij mij niet werkt? Want als dat boren altijd zo'n pijn zal doen ga ik een tandartsfobie krijgen. Groetjes!
Geke

De verdoving in de onderkaak is altijd de lastigste. Veel mensen verschillen anatomisch wat van elkaar, bij de ene zit de zenuw iets hoger en bij de andere weer iets lager. Daarom is het soms lastig om het goed verdoofd te krijgen. Een goed teken is vaak als je tong en je lip raar aanvoelen of tintelen. Je gaf aan dat je lip niet sliep, dat kan een teken zijn dat de verdoving niet helemaal op de goede plaats zat. Soms kan het ook voorkomen dat een verdoving niet goed werkt als er een ontsteking zit, door de zuurgraad kan de verdovingsvloeistof dan niet goed doordringen bij de tand/kies, maar als het alleen om een gaatje gaat is dat vaak niet het geval en bij de onderkaak ook niet, omdat dan vaak de hele zenuw verdoofd wordt. Er is niet echt iets anders wat helpt, ik hoop dat het verdoven de volgende keer goed gaat en dat je niet angstig wordt voor de tandarts.

Heel veel sterkte en laat nog even weten hoe het afgelopen is.

:smt006 Geke
ma, 08/08/2005 - 18:08 Permalink
It's me

Hey Geke,

Bedankt voor je antwoord! Ik ben gisteren met knikkende knieën naar de tandarts geweest. Hij heeft me verdoofd en mijn tong begon al snel te tintelen, daarna heeft hij voor de zekerheid nog eens bijverdoofd. Hij heeft er dan een ijskoud wattenstaafje tegengehouden en ik voelde niets. En het boren heeft totaal geen pijn gedaan, het was zo voorbij :) Ik ben dus erg opgelucht en ook wel blij dat mijn tandarts zo'n lieve en geduldige man is. Een andere tandarts had misschien al bij de eerste poging gewoon doorgeboord, pijn of niet, gelukkig kreeg ik een "herkansing". Nu weet ik dus dat zo'n dingen kunnen voorkomen maar dat ik er per definitie geen fobie aan hoef over te houden.
di, 08/09/2005 - 10:53 Permalink