Mijn moeder (75) heeft al zeker 10 jaar een implantaat voor haar gebit.
Nooit heeft ze er last van gehad.
Sinds april begon het allemaal ze kreeg hevige pijn in haar mond (kaak).
Bij de tandarts hebben ze het schoon gemaakt en ze moest goed poetsen.
Maar het werd steeds erger, in de derde week van mei kreeg ze antibiotica, na een paar dagen kreeg ze last van het hart een week daarop belande ze met een zware longontsteking en een hart stoornis in het ziekenhuis. daar kreeg ze ook weer antibiotica.
Inmiddels heeft ze al weer een tweede keer erin gelegen,en gaat het met deze dingen redelijk,plotseling komt weer de pijn op zetten in de kaak.
Ze gilt van de pijn en de tandarts kan ook na foto's niets vinden.
Even wat praten en ze vergaat van de pijn.
Wij zijn te einde raad wie kan ons helpen AUB
Nooit heeft ze er last van gehad.
Sinds april begon het allemaal ze kreeg hevige pijn in haar mond (kaak).
Bij de tandarts hebben ze het schoon gemaakt en ze moest goed poetsen.
Maar het werd steeds erger, in de derde week van mei kreeg ze antibiotica, na een paar dagen kreeg ze last van het hart een week daarop belande ze met een zware longontsteking en een hart stoornis in het ziekenhuis. daar kreeg ze ook weer antibiotica.
Inmiddels heeft ze al weer een tweede keer erin gelegen,en gaat het met deze dingen redelijk,plotseling komt weer de pijn op zetten in de kaak.
Ze gilt van de pijn en de tandarts kan ook na foto's niets vinden.
Even wat praten en ze vergaat van de pijn.
Wij zijn te einde raad wie kan ons helpen AUB
Wanneer treedt deze op, wat voor pijn is het (stekend, dof etc), straalt deze uit. Zijn er momenten dat de pijn weg is? Specifieke momenten dat de pijn juist optreedt?
Pijn in en rond het gezicht kan vele oorzaken hebben die niet noodzakelijkerwijs tandheelkundig van aard hoeven te zijn ook al manifesteert de pijn zich in dat gebied, het is dus belangrijk dat u zo goed mogelijk de karakteristieken van de pijn aan kunt geven.
Uit uw verhaal begrijp ik verder dat u de oorzaak zoekt in het tandheelkundig implantaat, heeft uw moeder 1 implantaat met een kroon, of meerdere implantaten? Is er sprake van een klik-prothese?.
Kortom een mogelijke tandheelkundige oorzaak is op het moment nog niet echt te geven.
Met vriendelijke groet
Ze heeft twee implantaten waar het gebit op vast (ze zei iets over een ijzerbeugeltje. (oud systeem?)
Vandaag was het weer erg,haar eigen tandarts is op vakantie,mijn zus heeft net zo lang met het ziekenhuis gebeld,tot ze daar naar toe kon.
Je hoort nog alvast bedankt voor je reactie
Bij deze prothese is het wel belangrijk dat deze regelmatig van een nieuwe voering worden voorzien (zog. relining, danwel een rebasing), zodat de prothese niet naar achteren gaat kantelen als gevolg van het slinken van de kaak. Als dit namelijk gebeurt kunnen er ongunstige spanningen op de staaf en derhalve ook op het implantaat komen. Het kan in het geval van uw moeder zo zijn dat de krachten op het ene implantaat zo ongunstig zijn dat er pijnklachten optreden.
Verder is het zo dat bij een prothese met staaf op twee implanten nog steeds op de onderkaak rust, wat een factor is bij het slinken van de kaak (vandaar ook de regelmatige relining/rebasing). Bij ernstig geslonken kaken is het zo dat een zenuwuitgang (het foramen mentale) die zich bij een normaal betande kaak aan de zijkant bevindt zich naar de bovenkant van de kaak verplaatst door het slinken van deze kaak. Wanneer de prothese hierop drukt kan dit irritatie van de zenuw geven.
Bij dit geheel moet ik natuurlijk wel opmerken dat ik de situatie niet gezien heb en dus enkel een mogelijke oorzaak kan opperen, desalniettemin hoop ik dat u hier iets aan heeft, mocht u verder nog vrage hebben stelt u deze dan gerust.
Met vriendelijke groet
Vandaag zouden ze in de Radboud de implantaat eruit halen.
Vele vragen over de bloedverdunners of ze er mee gestopt was,of ze nog antibiotica gebruikte.
Volgens mijn moeder deed die arts zo raar, en was hij bang om die implantaat er uit te halen.
Zelfs mijn zus die altijd zo mondig is, wist gewoon niet wat er gebeurde,er werd een foto gemaakt (blijkbaar was de ontsteking nu weg) en alles was in orde en zag er goed uit,en mijn moeder moest maar een paracetamol pakken.
Mijn moeder heeft er nu gewoon maagpijn van,of dat ze niet gelooft word dat ze zon stekende pijn heeft.
Ook vertelde ze dat je niet zomaar zo’n implantaat eruit kunt halen.dat de kaak dan kan scheuren??
wij weten het niet meer.