Eind januari heb ik par porseleinkronen laten maken voor meer dan 400 euro per kroon. Ik heb verondersteld dat deze minstens 10 jaar mee zouden gaan. Tot mijn grote zorg brokkelde een stuk van een kroon naar paar manden af. De rest zit er nog vast, maar zit er niet uit. Volgens mijn tandarts komt dit bij de klanten heel vaak voor, de reparatie van de kroon is niet aan te raden vanwege de zwaakte plek. Ik heb veel te sterke kaakspieren en het is uiteindelijk allemaal mijn schuld - te hard gebeten. Echte tijdens het plaatsen van de kronen heb ik aangegeven dat ze te hoog zitten, maar ik moest volgens hem eerst aanwennen.
Nu zit ik inmiddels twee maanden met een gebroken kroon en ik kan niet elke 2 maanden een kroon van 400 euro laten bestellen.
Krijgt de pacient een levensduurgarantie op de geplaatste kroon voor het normaal gebruik, dat wilt zeggen alleen om eten te kauwen zonder harde dingen te breken. De incidenten, vechtpartijen of andere bijzondere toestanden zijn uiteraard uitgesloten.
Nu zit ik inmiddels twee maanden met een gebroken kroon en ik kan niet elke 2 maanden een kroon van 400 euro laten bestellen.
Krijgt de pacient een levensduurgarantie op de geplaatste kroon voor het normaal gebruik, dat wilt zeggen alleen om eten te kauwen zonder harde dingen te breken. De incidenten, vechtpartijen of andere bijzondere toestanden zijn uiteraard uitgesloten.
Dit is een uitzondering omdat voor het overige de tandarts een inspanningsverplichting heeft om een behandeling naar beste weten uit te voeren.
In uw geval kunt u de tandarts met succes aanspreken op de beschadigde kronen. Het argument dat u te hard zou hebben gebeten houdt geen stand, kroon en brugwerk is gemaakt om in de mond te functioneren, u gaf zelf al aan dat de kronen te hoog aanvoelden.
En zelfs al zouden de kronen niet te hoog zijn geweest, dan is bij het zo snel afbreken van porselein ofwel sprake van fouten in de fabricage van de kronen, dan wel een indicatiefout van de tandarts. In beide gevallen blijft de tandarts aansprakelijk voor het geleverde.
Met vriendelijke groet.
Zeker gezien de korte termijn moet dit gewoon over zonder kosten voor u, en met maatregelen om herhaling te voorkomen (eventueel wel met een bijdrage van u).
goede informatie
Ik had enige tijd geleden ook een stukje porcelein afgebroken bij een nieuwe brug (porcelein op metaal) maar hij zei dat ik dan maar binnen een half jaar het moest laten repareren en niet langer dan die tijd, bovendien zou het een onbegonnen zaak zijn. Achteraf, bij mijn huidige ta
bleek waarom, er kwam een te grote kauwkracht op vanwege overbelasting door knarsen. Ik heb nooit wat vernomen van garantie etc.
Ik loop er dan ook nog steeds mee, mede vanwege dat knarsen.
Princess
Niet meedenken, geen begrip, geen oplossing zoeken, geen knarsonderzoek HELEMAAL NIETS.
En dan maar praten over inspanningsverplichting... wel een hoop geld incasseren, maar als patient heb je dit soort zaken blijkbaar maar te accepteren.
Princess
Tevens heb ik voor die gevallen waar het echt goed fout is/gaat een regeling met mijn tandtechniekers, een percentage van de jaaromzet kan ik gebruiken voor overmaakwerk.
Overigens zal zoals gezegd een night guard om schade door knarsen te voorkomen aan porselein (liever in zo`n situatie geen porselein..) noodzakelijk zijn!
Ook op dit punt, omdat er vooraf geen onderzoek gedaan is naar de risico`s , is er toch wel sprake van nalatigheid, zeker als al bekend was dat u knarst! Overigens: als het uzelf bekend was dat u knarst, betekent niet per-se dat de tandarts dit ook weet.
Rokers weten dat roken ongezond is, moeten ze niet moeilijk doen.Alles kan kapot: hoe lang gaan auto's mee? Relaties? Monden van knarsers,dta zijn Oerkrachten die daar destructief bezig zijn.Als tandarts niet "over de brug"komt kan je hem aansprakelijk stellen.Dan moet je bewijzen dat de breuk zijn schuld is en een gevolg van zijn handelen. Vraag maar of hij die aansprakelijkheidsstelling wil doorzenden naar zijn verzekering.Die wikklen het af binnen de grenzen van het wettelijk stelsel.
Ik heb genoeg patienten gezien waar dat niet zomaar zichtbaar of merkbaar was. Veel mensen weten het vanzichzelf niet eens! Hebben dus ook niet altijd klachten. Maar kronen gaan wel stuk! (ook volledig gouden overigens, het duurt alleen wat langer).