wil melkkies niet laten trekken voor implantaat...

Author:
Carmencita
Posted:
wo, 08/17/2005 - 22:00
Hallo, ik ben 28 jaar en ik heb nog een melkkies. Mijn tandarts weet dit al een paar jaar en ik ook. Alleen bij mijn laatste bezoek kreeg ik ineens een verwijsbrief om een implantaat te laten zetten bij een kaakchirurg. Maar de kies is niet losser gaan zitten in al die jaren. Hij voelt wel wat anders aan dan mijn volwassen kiezen. Verder eet ik wel altijd wat voorzichtiger aan die kant van de melkkies, maar ik heb verder nergens last van. Ik wil eigenlijk niet naar de kaakchirurg. Ik wil pas gaan als de melkkies er van zelf uitgaat. Mijn tandarts wilde graag dat ik nu ga, omdat ze denkt dat volgend jaar met de nieuwe zorgverzekeringen het misschien niet vergoed wordt een implantaat. Maar ik heb altijd de hoogste tandverzekering gehad. Wat kan ik doen? Ik kan toch gewoon wachten? Of heeft dit nadelige gevolgen voor mijn gebit? Ik heb nog nooit wat met mijn tanden gehad, ben dus ook een beetje bang voor ingrepen.
minique

Wat er volgend jaar met de nieuwe zorgverzekering gaat gebeuren weet niemand.
Implantaten worden niet altijd vergoed door verzekeringen, dus dit zou je eerst bij jouw verzekering moeten informeren.
Wat je natuurlijk wel zou kunnen doen, is eens gaan praten met die kaakchirurg over voor- en nadelen van nu een implantaat zetten. Hij kan dit het beste beoordelen (vanachter een beeldscherm kan natuurlijk niet ingeschat worden of er nadelige gevolgen zijn in jouw situatie door te wachten ermee).

Ik begrijp je angst voor ingrepen wel, ben zelf ook een grote bangebroek geweest, maar ik heb sinds een tijdje ook een implantaat en ik kan je nu zeggen dat ik het zo weer zou doen.

:smt006 Monique
do, 08/18/2005 - 08:35 Permalink
vV

2 dingen: in de eerste plaats heeft nu nog verwijzen geen zin, want het is met alle volle agenda`s zeer onwaarschijnlijk dat een implantaat nog dit jaar geplaatst zou kunnen worden....

Tevens is inmiddels al bekend en erkend door de minister dat de nieuwe basisverzekering het huidige ziekenfondspakket omvat, dit geldt dus ook voor kaakchirurgische hulp.

Verder komt ook nu een enkel implantaat ter vervanging van 1 niet aangelegde blijvende kies ook niet in aanmerking voor vergoeding....

Ik zou dus eerst maar eens goed informeren over hoe en wat voordat er een melkkis die misschien nog jaren meekan uitgehaald gaat worden, en je opgezadeld wordt met een rekening van 2000-2500,= waar je nu misschien helemaal niet op zit te wachten. Zo heb je tijd om rustig te plannen. Overigens is er een enkele verzekering die ook nu al een enkel implantaat in de aanvullende verzekering vergoed, ik meen VGZ (??)
do, 08/18/2005 - 10:26 Permalink
de digitale tandarts

Er zijn gelukkig meer verzekeringen die implantologie goed vergoeden, zie o.a.:

IZZ, na machtiging 1230 euro
Ohra 100% t/m natuurlijk het maximaal afgesproken bedrag per kalender jaar (200,400,900,1800)

Van andere verzekeringen weet ik dat ze wel bijv. de rontgenfoto's, anesthesie en de kroon vergoeden, maar niet de specifieke implantaatcodes.
do, 08/18/2005 - 12:26 Permalink
Carmencita

Oh, ik begrijp nu dat ik dus sowieso zelf veel moet betalen aan dat implantaat? Nou, dan laat ik het nog liever helemaal zitten allemaal... Ik word al naar als ik hoor hoe duur het is. Ik ben verzekerd bij het Groene Land. Ik heb daar de hoogste tandartsverzekering. Maar als het betekent dat ik zoveel moet betalen zelf...

Verder vraag ik mij af wat mijn tandarts doet nu ik heb besloten er nog niets aan te doen. Ik heb de doorverwijzing nog in mijn la liggen... Van juni...

En ik wist ook niet dat een implantaat niet vergoed wordt, als het maar om een enkele kies gaat...

Al met al hoop ik dat die kies blijft zitten. Hij wiebelt heel licht, maar alleen als ik echt er aan zit. Wat een dilemma... Ik weet nu eigenlijk nog minder wat ik moet doen.
Helemaal irritant als ik de tandarts moet vertellen dat ik nog niets met de verwijzing heb gedaan...

Groetjes, Carmencita
vr, 08/19/2005 - 21:20 Permalink
vV

gewoon eerlijk zijn, dat je twijfels hebt, en dat je toch ook een goed beeld wilt hebben wat er al dan niet vergoed wordt.. De enige maniet echter om hier achter te komen is wel die afspraak voor consult bij de kaakchirurg maken, en een duidelijke kostenopgave vragen. Als de tand nu wiebelt is het toch een keer aan de orde... niet nu maar dan wel over een paar jaar. en natuurlijk zijn er altijd nog andere alternatieven, kan je eigen tandarts je ook het beste over voorlichten!
zo, 08/21/2005 - 11:32 Permalink
Carmencita

Tja misschien moet ik dan inderdaad maar wel een consult nemen. Maar ik hoop niet dat ik dan ook meteen verplicht ben om verder te gaan met wat mij geadviseerd wordt. Nou, dan ga ik maar een snel een afspraak maken. Ik denk nu inderdaad dat dat geen kwaad kan en dan heb ik tenminste helder voor ogen wat er precies moet gebeuren. Bedankt.

Groetjes
zo, 08/21/2005 - 20:44 Permalink