Pijn na volledige extractie, hoe lang?

Author:
Balaam's Miracle
Posted:
di, 05/03/2005 - 21:21
Over niet al te lange tijd zal ik dan eindelijk voorzien worden van een volledige gebitsprothese en daarvoor zal ik in het ziekenhuis onder algehele anesthesie ontdaan worden van mijn tanden en kiezen.

Dat ik na de ingreep pijn zal hebben betwijfel ik geen moment, het is tenslotte nogal wat om alles getrokken te krijgen.
De vraag die ik heb is echter: hoe lang duurt deze pijn gemiddeld?
Nu kan ik me voorstellen dat de duur van de pijn afhankelijk is van een aantal factoren dus zal ik proberen wat meer details te geven.

- Ik ben 35 jaar
- De prothese zal direct worden geplaatst.
- De prothese zal rusten of vastgeklikt worden (is me nog niet geheel duidelijk) op implantaten die in mijn tandwortels worden geplaatst.

Ook vraag ik me af na hoeveel tijd ik ongeveer weer enigzins normaal voedsel als brood of groenten kan kauwen.
Balaam's Miracle

Bedankt voor de PDF documenten, er staat veel info in dat ik nog niet wist en antwoorden op vragen die ik nog niet eens had :-)

Alleen, mijn vraag blijft hoelang het gemiddeld duurt voordat de ergste pijn weg is en na hoeveel tijd het ongeveer weer zou moeten lukken om enigzins normaal een boterham met kaas te eten. De folder spreekt alleen in vage termen als "na verloop van tijd...", "na een paar dagen..." of "de eerste tijd zal...".

Natuurlijk zal ik het vanzelf wel merken, maar stel dat ik zou weten dat een "pijnperiode" van een tot twee weken week normaal is en ik uiteindelijk drie weken met pijn rondloop, dan weet ik ook dat het tijd wordt om de tandarts met een bezoekje te plagen.
Als ik dat niet weet, zou ik misschien pas na twee maanden gaan denken dat er misschien iets niet goed zit. Ik ben tenslotte iemand die zich pas zorgen gaat maken als iets te lang duurt.
Deze vragen zijn dan ook ingegeven door mijn nieuwsgierigheid, niet uit bezorgdheid, ook al lijkt het tegendeel waar. Dit wil ik per se benadrukken, want als ik denk aan de ingreep en de tijd daarna, dan zijn mijn gevoelens die van een positive spanning, nieuwsgierigheid en de opwinding van het vooruitzicht dat ik straks weer een glimlach heb.
wo, 05/04/2005 - 02:32 Permalink
Balaam's Miracle

Okee, gisteren is de ingreep uitgevoerd en ik heb aardig wat pijn nu. Mijn kaak en tandvlees is goed gezwollen, over mijn lympheklieren is hetzelfde te zeggen wat het slikken erg moeilijk maakt.

Ik heb zojuist mijn gebitje voor het eerst schoongemaakt en heb toen het tandvlees even goed kunnen bekijken, het valt me op dat er veel grawe plekken op mijn tandvlees zitten. Ik hoop dat dat na verloop van tijd wel verbetert.
Ook is de linkerhelft van mijn tong nog steeds verdoofd en is de enige smaak die ik met die kant waarneem een ijzerachtige smaak. Nu is de linkerkant van mijn gezicht ook het meest pijnlijk en gezwollen, dus vermoed ik dat de zwelling op een tongzenuw drukt, kan dat eigenlijk wel?

Dit is allemaal nog heel eng en nieuw voor mij en weet dus niet of ik me zorgen moet maken over de grauwheid en mijn tong...
di, 08/16/2005 - 17:11 Permalink
Balaam's Miracle

Hoe is het nu?

:smt006 Monique

Nog steeds niet best. Ik ben er inmiddels wel achter dat de grauwe plekken en de verdoofd aanvoelde tong normaal zijn. Dat van die tong knomt inderdaad waarschijnlijk doordat er een zwelling op de zenuw drukt, dit zou na verloop van tijd over moeten gaan, zeg een week of twee, drie.

De pijn van de ingreep is nu volledig over, alleen nu is het het gebit dat mij pijn doet.
Het bovengebit past uitstekend, helemaal geen klachten over, op een licht drukplekje na, maar dat mag bijna geen naam hebben en kan over en paar dagen zomaar over zijn.

Het ondergebit is echter een ramp. Op twee plekken snijdt, nee, hakt het in mijn tandvlees. Dit is geen drukplek en ook geen blaar, want als je het gebit eruit haalt en kijkt, dan zie je dat het weefsel helemaal is opgeschoven, alsof iemand een tafelkleed met 1 hand heeft zitten opschuiven.
Het "opgekreukte" weefsel is wit, maar waar het vandaan komt is voorrood. Dit heb ik buiten, rechts-voor en binnen, naast de tongriem.
Die aan de buitenkant verhindert mij om te praten of ook maar te pogen om te kauwen en die aan de binnenkant verhindert mij om te slikken.
Ik heb ook veel speekselproductoe en kan daar nergens mee naartoe omdat ik niet kan slikken en niet kan spugen, zelfs praten doet pijn. Het voelt alsof er een beitel aan het ondegrbit zit dat in mijn kaak zit te hakken.

Gisteren is er een kleine correctie uitgevoerd, maar dat was niet genoeg, sterker nog, het maakte de pijn rechts-voor erger omdat een ander drukpunt verholpen werd. Nu komt er twee keer zoveel druk op de plek rechts-voor te staan.

Ik wilde vandaag weer een afspraak maken, maar helaas, de boel was gesloten en ik ga niet graag naar een ander toe. Ik zal dus tot maandag moeten wachten.
In de tussentijd zal ik het gebit alleen 'snachts in hebben want ja, ik zal hem toch in moeten hebben.
Nu zei de tandtechnica die gisteren een kleine aanpassing heeft gemaakt wel dat ik aan het gebit zal moeten wennen en dat mijn mond zich nog moet aanpassen aan het gebit, maar dit is ridicuul. Je mag toch niet kunnen verwachten dat het zoveel pijn gaat doen dat je ervan gaat trillen, chagrijnig wordt en het gevoel hebt dat je gebit zich in je mond probeert in te graven? En dat alles terwijl je 4 maal daags 500mg Paracetamol/20mg Codeine slikt.
Nu ik het ondergebit niet in heb, heb ik helemaal geen pijnstiller nodig. Dat is nog een aanwijzing voor mij dat het niet lekker zit met dat gebit.

Ik baal hier goed van en ben boos op het gebit (en alleen op het gebit). Ik weet behoorlijk zeker dat als die plekken er niet waren geweest, dat ik dan al een paar dagen wat stevigers dan alleen brinta, drinkontbijt, vla en soep had kunnen eten. Daar voelt de rest namelijk goed genoeg voor.
Ik zou graag wat broodpap proberen, of puree, iets waar ik een beetje op zou kunnen kauwen zonder veel druk uit te hoeven oefenen.

BAH! Ik heb een dremel met een uitgebreide set opzetstukken, ik zou in principe zelf ook een stukje kunnen afslijen, rondmaken, daarna even mooi polijsten met een ander opzetstukje en presto.
Wat mij tegenhoudt is dat het niet mijn taak is om dat te doen, en daarbij, wat nou als ik er teveel weghaal? Dan ben ik helemaal de pineut en mag ik zelf een nieuw gebit betalen want zelf knutselen is niet gedekt volgens mijn ziekenfonds...
vr, 08/19/2005 - 19:43 Permalink
Balaam's Miracle

Mijn timing is echt waardeloos. Ik bedoel, twee hele dagen om de tandarts te bellen en nog bel ik op momenten dat ze niet bereikbaar zijn.

Maar goed, sinds vrijdag heb ik mijn ondergebit alleen maar 'snachts in gehad, het geeft mijn mond de rust die het nodig heeft, ook al weet ik dat het beter is om het gebit in te houden, het kan gewoon niet, ik trek het niet, het ding moet rigoureus worden bijgewerkt en gepolijst want het doet me op diverse plekken pijn en graaft zich in in mijn tandvlees.

Over polijsten gesproken, de correctie van afgelopen donderdag was blijkbaar een fllinke haastklus voor degene die me "geholpen" heeft, want er is wel een stukje afgeslepen, alleen zijn de randen niet afgerond, dus vandaar dat ik nu nog meer last heb van het gebit, het snijdt namelijk in mijn tandvlees. Er blijkt ook een stukje uiterst rechts-achter afgehaald te zijn, helaas niet van de plek waar ik last van had, dat was rechts-achter aan de buitenkant.

Bah, ik wou dat mijn eigen tandtechnieker terug was, ik heb veel meer vertrouwen in hem dan in zijn vervanger, volgende keer dat ik daar ben (hopelijk bel ik morgen wel op tijd, want ik wil nu wel eens leren om met dit gebit een klein stukje zachte brie af te bijten, zelfs dat kan nu niet) blijf ik aandringen tot er naar alle drukplekken, blaren en pijnlijke plekken is gekeken EN tot die vervanger de plekken gepolijst heeft waar wat van het gebit is afgehaald.

Er viel me trouwens nog wat op (verbazend hoezeer je je ondergebit gaat bestuderen als je hem niet in hebt), er zijn rondom het gebit hele kleine, naar binnenstaande randjes. De meesten zijn niet scherp maar zorgen wel voor vervelende plekken. Nu vraag ik me af of alle/de meeste gebitsprothesen die naar binnen staande randjes hebben, of dat het gewoon nog moet worden bijgewerkt.

Een antwoord zou ik op prijs stellen, met name omdat er op mijn andere vraag (zie boven, dinsdag 16 Aug) ook geen antwoord is gekomen tot ik met het ziekenhuis belde waar de ingreep is uitgevoerd.

Maar goed, ik vertel meer zodra ik meer weet, of zodra er weer wat veranderd is.
wo, 08/24/2005 - 04:22 Permalink