Is dit normaal na het trekken van verstandskiezen?!

Author:
ilsebergh
Posted:
zo, 08/28/2005 - 15:12
Hallo allemaal,
Afgelopen dinsdag zijn mijn verstandskiezen rechtsboven en rechtsonder getrokken. (Nooit gedacht dat het zo verschrikkelijk zou zijn!) Het is nu zondag en ik heb al 3 nachten niet kunnen slapen van de pijn in mijn kaak. De pijn wordt wel elke dag minder.

Ik heb bij een beetje inspanning al koorts en op de onderste wond zit een klein balletje, wit gekleurd. Als ik mijn mond sluit bijt ik erop. Kauwen gaat dus nauwelijks. Hebben jullie enig idee of dit kwaad kan?

Daarnaast heb ik een vieze, muffe smaak in mijn mond, andere mensen ruiken het ook. Ik spoel na alles wat ik eet met zout water en daarna poets in mijn tanden, behalve bij de wond.
Is dit gewoon normaal als je verstandskiezen zijn getrokken? Ik ben als de dood voor een ontsteking!

B.v.d, Ilse
carabelli

Na het trekken van je verstandskiezen kun je inderdaad wel een paar dagen flink last hebben van de wond(en), ook kan er wat koorts optreden. De pijn moet in de dagen na de extractie wel minder worden.

Ik begrijp dat je vanaf donderdag een aantal nachten niet hebt kunnen slapen van de pijn in je kaak, ik krijg de indruk dat je hiermee de onderkaak bedoelt?

De muffe lucht en vieze smaak in combinatie met de pijn in de kaak lijkt toch op een (lichte) ontsteking van de extractiewond. Het is belangrijk dat de extractiewond schoon blijft zodat ontsteking wordt tegengegaan. Het beste kun je dit doen met een 'Monoject' spuitje (een spuitje met een krom puntje zodat je makkelijk bij de extractiewond kunt komen), waarmee je de extractiewond kunt uitspoelen (Afhankelijk van de ernst met 1,5% waterstofperoxide of lauw water). Zo'n spuitje kun je krijgen bij je tandarts of eventueel kaakchirurg.

Maak je verder niet teveel zorgen, laat de tandarts er even naar kijken, als het een onsteking van de extractiewond is zal hij je waarschijnlijk zo'n monoject spuitje meegeven om de wond te reinigen.

Sterkte!
zo, 08/28/2005 - 23:21 Permalink
ilsebergh

Bedankt voor het geruststellende berichtje. Ik voel me vandaag een stuk beter, en morgen wordt er even naar gekeken door de tandarts.
Op naar de volgende verstandskiezen!

Groetjes ilse
ma, 08/29/2005 - 16:13 Permalink