Pijn bij ragen

Author:
Peetje76
Posted:
ma, 08/29/2005 - 21:49
Een aantal maanden geleden is er bij mij parodontitis geconstateerd, het zit voornamelijk links onder en boven (rechts ziet het er veel beter uit). Mijn hele gebit is toen schoongemaakt door een mondhygienist en er is een kweekje afgenomen.
Twee weken geleden kreeg ik te horen dat er een agressieve bacterie in mijn tandvlees zit :( en heb ik 2 antibiotica kuren gekregen. Er werd me toen ook verteld dat ik extra goed mijn tanden en tandvlees schoon moet houden :smt001 . Ik moet dus echt dagelijks ragen tussen mijn tanden. In het begin dit ik het netjes 2 keer op een dag maar nu nog maar 1 keer omdat het op sommige plekken zo'n pijn doet (de plekken waar mijn parodontitis het ergst is) terwijl ik het allemaal heel voorzichtig doe en ook de juiste formaat borsteltjes gebruik. Ik was benieuwd of dit nog mider gaat worden en wat de kansen zijn dat mijn parodontitis helemaal over gaat. Het bloeden van mijn tandvlees wordt wel al veel minder (alleen nog niet links boven waar ik een pocket had van zo'n 10mm diep) Ik ben nog maar 28 en wil graag mijn tanden blijven houden.
Lieneke

Als het rageren zeer doet, is dit juist een goede reden om er mee blijven door te gaan. De ontsteking (de parodontitis) kan namelijk zeer doen bij aanraking. Het is belangrijk dat je de plak dagelijks heel goed weghaald. Als dit verzwakt, kan de parodontitis net zo hard weer terugkomen.
di, 08/30/2005 - 21:23 Permalink
Peetje76

Maar wanneer gaan die ontstekingen weg dan (wat is een gemiddelde tijd)? Ik heb al een antibiotica kuur (metronidazol en amoxicilline) achter de rug (afgelopen vrijdag was de laatste dag). Een aantal plekken zien er nog steeds erg rood uit en zijn ook nog erg pijnlijk. Mijn mondhygiene is momenteel uitstekend (bij mijn laatste plakcontrole waren al mijn tanden schoon). Ik hoop maar dat ik snel af ben van mijn parodontitis.
wo, 08/31/2005 - 11:41 Permalink
Lieneke

Bij een oppervlakkige ontsteking is het na 2 weken weg. Je moet ook niet overdreven voorzichtig zijn, met die ragers mag je best stevig rageren. Wanneer moet je weer naar de mondhygienist?
wo, 08/31/2005 - 16:33 Permalink
Peetje76

Bedankt voor al je reacties!
Ik moet in oktober weer naar mijn parodontoloog voor een herbeoordeling. Ik hoop maar dat het dan goed is.
Kan ik nu beter 1 of twee keer per dag ragen? Nu rag ik alleen 's avond en 's ochtend gebruik ik tandenstokers.
wo, 08/31/2005 - 20:12 Permalink
Lieneke

Dat lijkt me voldoende.
Oktober is nog ver weg. Als het over 2 weken niet beter is, neem dan contact op met de parodontoloog.
do, 09/01/2005 - 06:51 Permalink