voortand afgebroken - vulling - ontstoken?

Author:
liekebartelds
Posted:
do, 09/01/2005 - 11:17
Ik ben een half jaar geleden gevallen en daarbij is mijn voortand afgebroken. Deze is gerepareerd met vulling, maar afgelopen zaterdag weer afgebroken. Ik had geen last van deze tand tot ik naar de tandarts ben gegaan. Die heeft mijn tand opnieuw gerepareerd, maar nu is mijn lip/wang helemaal dik en heb ik al 2 dagen last van pijn.

Zijn dit de tekenen van een absces? en wat houdt dat precies in?
Geke

Heeft de tandarts ook een keer gecontrolleerd met een koud watje of je zenuw nog leeft? Als je tand nog reageert op warm/koud, dan is de zenuw nog vitaal. Als de tand gevoelig is bij druk er op en niet meer reageert op warm/koud, is de kans groot dat de zenuw dood is. Dit kan een ontsteking onder aan de wortel veroorzaken, dat hoeft nog niet altijd meteen een abces te zijn, maar er is wel een kans dat deze ontsteking een abces gaat vormen. Een ontsteking onder aan de wortel kun je herkennen door pijn bij druk op de tand, of als je ergens op bijt. Je geeft aan dat je pijn hebt, nadat je tand opnieuw gerepareerd was, wat heeft de tandarts precies gedaan, heeft hij of zij alleen een vulling gemaakt of is er ooit al een wortelkanaalbehandeling in de tand gedaan. Je kunt sowieso het beste bij de tandarts langsgaan met de problemen die jij omschrijft, hij of zij kan beoordelen wat er gedaan moet worden, meestal bij een ontsteking onder aan de wortelpunt is een wortelkanaalbehandeling de oplossing. Deze behandeling geeft niet veel pijn, omdat de zenuw dan al dood is en dus geen gevoel meer geeft, dus dat is niet iets waar je je zorgen over hoeft te maken. Wat jij omschrijft zou goed een abces kunnen zijn, het verschil tussen een abces en een ontsteking is, dat een abces een soort afgesloten holte met vocht of pus is, waar druk op staat, wat dus pijn geeft.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het altijd laten weten.

:smt006 Geke
do, 09/01/2005 - 11:37 Permalink