ontbrekende tanden

Author:
karel207
Posted:
ma, 08/29/2005 - 17:30
Ik mankeer al enkele tanden in mijn mond. Soms kan dit leiden tot het scheefgroeien of doorgroeien van de andere tanden.
Is het echt nodig omsteeds over te gaan tot kronen of bruggen? Zo mankeer ik onderaan links twee kiezen naast elkaar, en op sommige andere plaatsen ben ik ook al enkele tanden kwijt.

In een ander berichtje meldde ik dat ik twee 'gezonde' tanden moet laten trekken omdat ze op de overeenkomstige plaats onderaan wrijving verooraken. Gelukkig is één van beide te verwijderen tanden mijn verstandskies.
Geke

Dit soort vragen kun je het beste aan je tandarts vragen, omdat de situatie in jouw mond waarschijnlijk erg complex is en door ons moeilijk is te beoordelen. Kronen en bruggen zijn vaak goede oplossingen, vooral op tanden en kiezen waar al grote vullingen in zitten, geven ze iets meer stevigheid en stabiliteit voor je gebit. De lege ruimtes zijn natuurlijk ook op te vullen door implantaten, maar dat wordt vaak gebruikt als je liever geen brug maakt, omdat de buurtanden nog helemaal gaaf zijn (dus geen vulling in zit). Verder is vaak een frame of een plaatje (meestal tijdelijke oplossing) een oplossing in gebitten waar verschillende tanden en kiezen missen en het een probleem wordt met kauwen of als er tanden in het zicht missen (dus om het er weer mooier uit te laten zien). Een frame is een uitneembaar soort plaatje, die je met klemmetjes vastklikt aan je andere tanden/kiezen. Voor het tandvlees zijn de laatste twee oplossingen vaak iets minder goed dan kronen, bruggen of implantaten, maar er zit ook een behoorlijk prijsverschil in en ook het draagcomfort is minder.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk altijd laten weten.

:smt006 Geke
do, 09/01/2005 - 11:43 Permalink