wortelkanaalbehandeling en nu nog geen vulling

Author:
Mootjuh
Posted:
do, 09/08/2005 - 08:41
Gisteren heb ik 3 wortelkanaalbehandelingen gehad en mn tandarts heeft dit opengehouden,mede doordat het zo erg ontstoken was geloof ik.
volgende week gaat hijhet afmaken.
Maar nu durf ik bijna niet te eten uit angst dat er wat in die open kiezen komt......
Is het normaal dat je kiezen soms geen noodvulling krijgen? En is het erg als er [per ongeluk toch iets van eten in die kiezen komt?
de digitale tandarts

Dit is het advies wat gegeven wordt als er een noodvulling na kanaalbehandeling start eruitgevallen is:

De tijdelijke vulling waarmee een tand/kies wordt afgesloten na o.a. de start van een kanaalbehandeling kan van een zacht materiaal zijn (cavit). Hierdoor kan het ook lijken dat de vulling eruit gevallen is, terwijl alleen het bovenste laagje verdwenen is. Mocht de vulling echter toch volledig verloren zijn, dan is het verstandig om contact met uw tandarts op te nemen. De toegang tot de wortelkanalen is dan open en de bacteriën uit de mondholte hebben vrij baan. De tandarts zal over het algemeen de kanalen ontsmetten en een nieuwe tijdelijke vulling aanbrengen.

In het geval van een acute ontsteking worden de kanalen weleens opengehouden, dit moet echter niet te lang duren. Heb je al een vervolgafspraak met je atndarts?
do, 09/08/2005 - 08:49 Permalink
Mootjuh

Ja dat hoop ik ook want nu het open is komt er natuurlijuk van alles in...
van de tandarts mocht ik gewoon eten en daarna dan steeds spoelen,maar ik heb het idee dat er toch altijd wel wat in die gaten blijft zitten :-? Is dat erg?
vr, 09/09/2005 - 06:41 Permalink
Mootjuh

Inmiddels heb ik nu een noodvulling en moet ik verder even afwachten omdat ik ontdekt heb dat ik zwanger ben ..
Mijn tandarts wil liever geen foto maken in de eerste 3 mnd..
Nu moet ik dus over 10 weken terugkomen om de wkb af te maken.
als ik in de tussentijd last zou krijgen kon er evt een noodvulling uit,weer ff spoelen enzo en dan weer vullen...
Nu is mijn vraag,hoe lang kun je met noodvullingen blijven lopen en kan het kwaad voor je gebit?
En is foto nemen tijdens zwangerschap echt zo erg?
do, 09/15/2005 - 16:49 Permalink
JeeBee

Ik heb dezelfde vraag - ook al elders op het forum gesteld zojuist...
Mijn kies is ook opengehouden (noodvulling verwijderd vanwege drukpijn), maar ik ga maandag op vakantie naar Griekenland. Ben dus ook bang dat er door eten e.d. meer schade dan goeds wordt aangericht en dat de boel dus nog veel meer gaat ontsteken, dan nu al het geval is.
(zou er bijna voor thuisblijven :roll: )
vr, 10/14/2005 - 15:01 Permalink