Hoi, ik ben ongeveer 5 jaar niet bij de tandarts geweest ivm prive problemen, scheiding, verhuizing etc. Nu ben ik hertrouwd en kreeg pijn aan mijn tanden, oorpijn jullie kennen het wel. Behoorlijk last van terugtrekkend tandvlees, kortom ik wist zelf dat het niet goed zat en er heel wat te gebeuren stond. Omdat we gingen verhuizen kregen we natuurlijk ook een nieuwe tandarts. Ik heb alle gegevens opgevraagd en bij mijn eerste pijnbezoek werd mij duidelijk verteld dat men niets had aan mijn gegevens en ik maar eigenlijk opnieuw moest beginnen met alles. Allereerst de pijn bestrijden d.m.v. 2 tanden trekken. Daarna afspraak met de mondhygieniste om alles schoon te maken omdat de tandarts niets kon zien. Ondertussen nog 3 keer geweest met pijnklachten en weer 2 tanden getrokken. Maar een goede controle bleef uit. Bij het laatste bezoek aan de mondhygieniste (op mijn verzoek) heb ik aangedrongen op een nader onderzoek van mijn gebit. Tanden staan allemaal vrij los, weer pijn achter aan mijn kiezen, ibuprofen om te kunnen slapen foei. Vandaag ben ik geweest en vertelde de tandarts dat mijn tandvlees puin is. Maar de mondhygieniste had al een enorm gat in de achterste kies ontdekt. Deze heeft hij nu (op mijn aanwijzen en pijn) nu ook ontdekt en blijkt dat dit gat door de tandwortel heen is en al richting kaakbot aan het gaan is. Zonder te vragen of mij te informeren heeft hij 2 foto's gemaakt van de tanden en kiezen en moest ik mee om een 3d foto te laten maken (die duur schijnt te zijn?). Hier kwamen wij tot de ontdekking dat tussen de meeste tanden allemaal gaten zitten die gevuld, gedicht moeten worden. Het is dus een grote bende mijn gebit. Nu is mijn vraag de volgende. Ik heb mijn tandarts gezegd als dit de stand van zaken is, het beter zou zijn voor mij en mijn beurs om alles te trekken en een prothese te plaatsen. Hij was hier op tegen en stelde voor de resterende grote kiezen (4) te trekken en de kleinere kiezen te sparen. Dan alle gaten te dichten, vullen en met een goede mondhygiene alles te bestrijden. Ik hen zelf het idee dat dit geldklopperij is. Mijn gebit is erg slecht, veel gaten tussen de tanden, loszittende tanden en vooral is het kaakbot heel erg zacht geworden. Hij hoopt dat het kaakbot weer vanzelf hard wordt maar ik geloof dit niet. Ik zit en loop dus al maanden (bij deze tandarts) met pijn, als ik me niet gemeld had zonder controle, geen tijd op korte termijn en een hoop vragen. Ik poets electrisch, poets met een goede tandpaste 3 keer per dag en ben de wanhoop nabij. Ik heb zelf op dit moment geen baan, dus we hebben 1 salaris en kan al die dure behandelingen niet betalen. WAT MOET IK NU IN GODSNAAM. Ik wil gewoon kunnen slapen en niet aan het lijntje gehouden worden als een melkkoe. Wie kan me raad geven en helpen.
aangezien de kern van het probleem in het kaakbot zit zou je ook kunnen vragen om een verwijzing naar een parodontoloog (met medeneming van de reeds gemaakte foto`s, hoeft dat niet overnieuw). De parodontologen die ik ken gaan echt niet behandelen als er geen resultaat te boeken is.
Zouden er tanden/kiezen behandeld moeten/kunnen worden om ze te behouden kan er gericht een plan en begroting gemaakt worden. Dit kan eventueel over een aantal jaren uitgesmeerd worden.
Denk niet te licht over de stap naar een volledige prothese, er zijn goede verhalen en resultaten, ik ken echter minstens zoveel problemen, mensen die echte "dental criples" geworden zijn omdat ze er niet mee overweg kunnen en er uiteindelijk nog veel hogere kosten gemaakt moeten worden om nog enigzins te kunnen functioneren.
Ik ben zelf 25 jaar en iedereen zegt dat ik zo'n mooi gebit heb. Ja, het is mooi, maar ontzettend slecht. Mijn tandarts heeft veel fouten gemaakt en veel van deze fouten bleken ook uit foto's. Voor een speciale behandeling verwees het ziekenhuis mij naar de polikliniek in Nijmegen. De professor zag mijn gebit en schrok zich dood. Op mijn 20e had ik een gebit van een 60 jarige. Altijd maar pijn en ellende. Inmiddels ben ik helemaal pijnvrij, mijn gebit is helemaal opgeknapt door middel van nieuwe vullingen en goede wortelkanaal- en wortelpuntbehandelingen. Nu nog een brug die binnenkort geplaats wordt en 2 kronen en dan ben ik klaar. Ik heb nooit meer pijn en het ziet er top uit. Alleen wordt alles door studenten gedaan, dus je moet er wel de tijd voor uittrekken. Ik heb wat met mijn werkgever kunnen regelen, dus ook daar zijn goede manieren voor om te regelen. Het gaat wel om je tanden. Dat is toch vaak het eerste waar mensen naar kijken. Succes ermee.
Groetjes,
Mariska
De ziekenfondsvergoeding is als je bij een CBT zit (zoek er maar eens op: alle uni's zijn CBT naar mijn weten) een klein beetje beter dan bij een gewone tandarts, daarbij gaat om een paar "kleine" dingen zoals net even wat meer tijd om te praten en een aantal forsere maar zeldzame (vnl genetische?) afwijkingen. In jouw geval niet echt een verschil denk ik.
Hmm die oorpijn. Affijn :-? ik ken het inderdaad. Zoek eens op bruxisme klemmen en CMD op dit forum? Trek niet gelijk je conclusies maar neem er eens minstens een paar dagen voor om te zoeken lezen, nadenken, herlezen etc.
HEEL SLECHT GEBIT EN HEB HULP NODIG BIJ BESLISSING
Hendrina
Terzijde:
Collegialiteit is iets wat een belangrijke rol speelt voor medici in Nederland. Voor mij mag dat wel wat minder, maar er geldt een vrij strenge moraliteit die niet makkelijk te doorbreken is. Aan de andere kant: wat zijn de risico'svoor iemand die collega's bekritiseert? Hommeles in de samenwerking op lokaal niveau, zeker. Over de tuchtraden en de inspectie: tja er kan eens een berisping volgen maar om echt bevoegdheid kwijt te raken is 100 x zoveel nodig.
Een en ander kan natuurlijk wel maar dan in goed onderling overleg!