Omdat hier volgens mij heel veel mensen zijn met een prothes, wil ik vragen of iemand ervaring heeft met een frame.
Ik vrees dat ik er ook aan moet geloven, heb twee wkb's gehad (voelde ik echt helemaal niets van), maar de napijn gaat maar niet over. Ben het een beetje beu na twee maanden!
Ik zou dan een frame onder voor vier kiezen moeten.
Hoe zit dat? Kun je daar alles mee eten? Moet je het vaak uit je mond halen om schoon te maken? En voel je het erg of juist niet?
Allemaal vragen.
Ik hoop nog steeds dat het goed komt met mijn kiezen (krijg dan nl. een brug), maar ik vrees het ergste.
Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden.
Groetjes,
Joke
Ik vrees dat ik er ook aan moet geloven, heb twee wkb's gehad (voelde ik echt helemaal niets van), maar de napijn gaat maar niet over. Ben het een beetje beu na twee maanden!
Ik zou dan een frame onder voor vier kiezen moeten.
Hoe zit dat? Kun je daar alles mee eten? Moet je het vaak uit je mond halen om schoon te maken? En voel je het erg of juist niet?
Allemaal vragen.
Ik hoop nog steeds dat het goed komt met mijn kiezen (krijg dan nl. een brug), maar ik vrees het ergste.
Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden.
Groetjes,
Joke
Ik kan op dit moment nog niet uit "ervaring" spreken hoe een Frame zit of aanvoelt...
Ik ben op 10 & 18 mei idd onder narcose behandelt en in totaal zijn er 12 kiezen getrokken (incl de 4 verstandskiezen)
Op 14 juni ben ik op controle geweest en heb daar besproken wat mogelijk is en ik krijg dus een frame boven en onder om die ontbrekende kiezen te vervangen...
Maar in mijn geval is het beter om het kaakbot wat tot rust te laten komen en het een beetje te laten slinken... ze zeggen dat dat met 5 - 6 maanden beter is om dan te gaan "happen" dit zou dan 2x moeten, 1x zacht materiaal en 1x in hard materiaal... dan wordt het frame gemaakt en zal ik een 3de keer terug moeten om het frame te laten plaatsen en passen... als het goed zit hoef ik niet meer terug...
Je moet het idd goed schoonhouden/maken en ook eruit halen (volgens mij) omdat er veel "restjes" anders onder en tussen het frame/tandvlees kunnen gaan zitten...
Ik weet uit mijn verkoop ervaring dat braun ook speciale opzet borstels heeft voor mensen met een frame/implantaat/brug...
Met een frame heb je dus geen "plastic" gehemelte dus je smaak enzo blijft optimaal behouden... met een plaatprothese kan dat dus verminderen... ook is de constructie van een frame degelijker dan van een plaatprothese...
Je kunt bij een frame prothese misschien wel (tijdens uitbundig lachen) de kleine "haakjes" (die het geheel op zijn plaats houden) zien zitten... maar dat is afhankelijk om welke tand/kies het bevestigt moet gaan worden...
Maar nogmaals ik ben dus in januari pas aan de beurt en dan kan ik over mijn ervaring praten...
Groetjes en liefsss Carin
Re: hoe zit een frame?
ik ben vrijdag 9 september jl geopereerd en heb een plaatje of te wel een brug gehad
van mijn 4 voortanden
eten gaat niet zo makkelijk drinken wel en heb geen last van napijn.
het is gewoon even wennen maar is heel mooi geworden en heb er geen spijt van had het veel eerder moeten doen.
het valt echt reuze mee
en wesn je ook veel sucses
Omdat de pijn in mijn wkb-kiezen maar niet overging, en succes niet echt werd gegarandeerd, heb ik ze laten trekken.
Begin 2005 heb ik een frame gekregen. Dit doet echter veel pijn. Het rust bij mij namelijk op een kies waarop een wkb is gedaan.
De kies zelf doet eigenlijk normaal gesproken geen pijn, echter bij druk dus wel. Dus ik heb het frame nooit gedragen.
Pech, dus. Maar wie weet, komt het ooit nog eens goed.
Succes voor jou, Angeline, een brug is de beste oplossing. Dat zit tenminste vast in je mond.
Groetjes,
Joke
Ik ben in Januari 2005 dus voor mijn frame geweest dat was in het eerste bezoek ff bespreken en of ik het wel echt wilde en juist waarom ik het wilde hebben [wat ik wel heel netjes vond hoor]
In Kerkrade bekeken ze het echt van mijn kant uit, want voor het "aanzicht" had ik het frame [de frame's eigenlijk want ik heb er voor onder en boven een] niet nodig, je ziet het zo nl niet dat mijn kiezen ontbreken en mijn kaak was zo goed genezen en hard dat bijten ook zonder frame heel goed te doen was...
En ze zou het zo zonde vinden als ik dadelijk een duur frame/frames had die ik nooit zou dragen.
Maar omdat ik zelf het idee had dat mijn wangen wat waren ingevallen door het ontbreken van de kiezen had ik zoiets ik wil er voor gaan...
Dus ik mocht gelijk happen enzo, bij het 2de bezoek was het ff passen en mocht ik in een ander "goedje" happen ze konden het dan helemaal pcies passend maken. En bij het 3de bezoek was het helemaal klaar en het zat gelijk al lekker, natuurlijk even wennen iets in je mond te hebben maar het klemde/drukte nergens... gewoon perfekt...
Ik kon alles gelijk eten en had nergens last van, nu nog niet heb toen in de tweede week wel heel even het "gevoel" gehad dat als ik rechts kauwde dat het boven frame dan links niet helemaal goed zat maar in de week moest ik toch even naar Kerkrade omdat een stukje vulling van een voortand los gelaten was en heb toen even het haakje van het frame laten verbuigen.
Mij is het dus heel goed bevallen en ben er heel blij mee...
Ik draag het nog steeds niet, probeer het ook niet meer. Ik ga er eigenlijk van uit dat het niet meer past na een jaar.
Je ziet het nu, dus dan is er ook niet zo'n druk om het te dragen.
Met de kies zit het nog steeds niet goed. Ik verwacht dus dat hij er ooit eens uit zal moeten.
Groetjes,
Joke