Complicaties na kin osteotomie.

Author:
osteotomie
Posted:
di, 09/13/2005 - 15:10
Vorig jaar Juni heb ik een kin osteotomie uit laten voeren. Ik wou graag een wat mannelijkere kin, want mijn kin was heel klein.
Helaas zijn er een aantal complicaties uit voort gekomen.

1. Mijn kin is nog vrij ongevoelig, vooral de rechter helft.
2. Kin voelt strak aan, soms heb ik moeite om een aantal woorden en letters uit te spreken waarbij je je onderlip gebruikt, bijvoorbeel de W.
3. De osteotomie is niet helemaal goed uitgevoerd, rechts lijkt het wat breder dan links, en zit er een sort van deuk aan de zijkant (daar is het bot naar voren gehaald).

Inmiddels is het al 16 maanden na de operatie, en ik ben bang dat complicatie 1&2 nooit meer goed komen. Ik ben daarvoor al een paar keer terug geweest en men zei ach dat trekt wel weg, maar het trekt helemaal niet weg! Het is een heel aardige man, maar ik vind het wel vreemd dat hij er zo mee omgaat.
Nu moet ik waarschijnlijk voor de rest van mijn leven met een strak en gevoelloze kin leven, en het ergste is dus dat mijn spraak ietswat aangetast is. Ik ga nog 1 keer terug om er uitvoerig over de complicaties te praten, als ik dan nog steeds geen duidelijk antwoord krijg wil ik stappen ondernemen. Is dat mogelijk?
vV

punt 1 en 2 is een helaas veel voorkomende complicatie die bij alle voorwerk als het goed is wel naar voren gebracht is als risico. Als er wel gevoel in zit (maak ik op uit je vraag) denk ik dat je geduld moet hebben, beschadigd zenuwweefsel (wat dit is zo te lezen) doet heel lang over herstel, veel langer dan andere weefsels in het lichaam. Overigens hangen probleem 1 en 2 zeer waarschijnlijk met elkaar samen.

Punt 3 is ook erg lastig, eigenlijk is niemand symetrisch, en het is ook erg moeilijk dit te realiseren! De deuk is waarschijnlijk wel te corrigeren, maar dat hangt af van de locatie en de mate van afwijking.

Ik zou e.e.a. eerst maar eens in een goed gesprek aankaarten, en misschien de vragen die je hebt en opmerkingen voor je zelf zwart op wit zetten, en misschien trouwens ook voor de chirurg, geeft hem ook goed houvast, en vaak ook de erkenning dat het voor jou in ieder geval wel een probleem is! Aan hem om je gerust te stellen, en uitleg te geven!
di, 09/13/2005 - 15:29 Permalink
osteotomie

punt 1 en 2 is een helaas veel voorkomende complicatie die bij alle voorwerk als het goed is wel naar voren gebracht is als risico. Als er wel gevoel in zit (maak ik op uit je vraag) denk ik dat je geduld moet hebben, beschadigd zenuwweefsel (wat dit is zo te lezen) doet heel lang over herstel, veel langer dan andere weefsels in het lichaam. Overigens hangen probleem 1 en 2 zeer waarschijnlijk met elkaar samen.

Ik ben trouwens nog wel bij een andere kaakchirurg langsgegaan, die ook foto's heeft genomen e.d. Hij vertelde me dat indien het gevoel na 10 maanden niet terug is, het nooit meer goed komt.
Wat betreft de correctie, omdat het nu al beschadigd is, ben ik bang dat het nog veel erger word na de correctie.

Ik zou e.e.a. eerst maar eens in een goed gesprek aankaarten, en misschien de vragen die je hebt en opmerkingen voor je zelf zwart op wit zetten, en misschien trouwens ook voor de chirurg, geeft hem ook goed houvast, en vaak ook de erkenning dat het voor jou in ieder geval wel een probleem is! Aan hem om je gerust te stellen, en uitleg te geven!

Ik zal het er inderdaad nog eens uitvoerig met hem over hebben.
di, 09/13/2005 - 16:37 Permalink
osteotomie

Even een mededeling: ik heb de naam van de betreffende behandelaar verwijderd... Zie ook deze regel: http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?t=4103

:smt006 Monique

Ik heb de regel gelezen, maar ik vind het nergens op slaan. Mensen mogen toch wel weten door wie ik behandeld ben en of het wel of niet goed gedaan is?
Maargoed, ik zal me aan de regels van het forum houden.
di, 09/13/2005 - 21:48 Permalink
Channie

Hai,

Ik heb precies hetzelfde! Het klinkt misschien heel rot, maar voor mij is het fijn om eens iets te lezen van iemand die hetzelfde heeft meegemaakt.

Ik ben september vorig jaar geopereerd aan mijn kaken omdat ik met een beugel-behandeling bezig was en daar hoorde dit ook bij. Eerste operatie was de bovenkaak verbreden. De tweede was dus vorig jaar en dat was om de bovenkaak te kantelen (zodat de overbeet nog ietsje minder werd) en de onderkaak is naar voren gezet. Nu een jaar verder heb ik nog steeds geen gevoel in mijn kin en onderlip. Kin is altijd koud. Tandenpoetsen op het tandvlees onderaan voelt ook heel rot. Inderdaad is mijn uitspraak verslechtert en moeten mensen heel vaak vragen of ik het wil herhalen. Ik ben aan de beugel begonnen om wat zelfverzekerder te worden, maar dat is ook alleen maar verslechtert! Mijn kaakchirurg is ook ontzettend aardig overigens en probeert me ook echt te helpen zodat ik wel tevreden zijn kamer kan verlaten.

Maar goed, inmiddels ben ik drie jaar bezig geweest en nog ben ik niet tevreden (tanden staan nog steeds naar voren, scheef en mijn gezicht is heel erg veranderd) en moet ik opnieuw een beugel en waarschijnlijk weer onder het mes. Bovendien is mijn kaak scheefgezakt door artrose die er is opgetreden. Binnen een jaar is de helft van mijn kaakkop versleten. En waar ik misschien nog wel het meeste mee zit is dat strakke en gevoelloze gevoel in mijn kin en onderlip. Het maakt je zo onzeker en je hebt het gevoel dat iedereen het ziet.

KAN ER IETS AAN GEDAAN WORDEN????? mij is van te voren absoluut niet op dit risico gewezen. was dat wel zo geweest, had ik het niet gedaan. mij is alleen maar verteld dat dit de enige mogelijkheid was om een mooi sluitend gebit te krijgen en het kroontje op de afsluiting voor de beugelperiode.

Heb er bijna spijt van dat ik er ooit aan begonnen ben!!

Ik wil uiteraard graag reacties van mensen die dit herkennen en of bij hen het gevoel inmiddels terug is, maar het allerliefste wil ik een oplossing!!! IS DIE ER ????

Groetjes Chantal uit Almere
za, 10/04/2008 - 22:31 Permalink