Hallo,
Sinds een maand of zo, heb ik het gevoel dat er een scherpe kant aan mijn voortand zit. Overlangs aan de onderkant is er precies een spleetje, een soort scheurtje, niet in de hoogte maar over de breedte helemaal onderaan de tand, maar je ziet dus helemaal niets. Is het nou een beetje afgesleten of wat, ik weet het niet. Ben gisteren bij de tandarts geweest voor een vulling in een kies, en hij heeft er nix over opgemerkt, en twee weken ervoor was ik ook bij de tandarts, omdat ik in die voortand een lastig gevoel had. Hij zag er nix aan, ook niet met een foto, en hij heeft me dan spoelmiddel gegeven en daarmee is het lastige gevoel overgegaan.
De voortand doet geen pijn of zo, maar ik zit wel constant (het is al een soort tic geworden) met mijn tong te wrijven over die scherpe kant en het lijkt wel of ik zo mijn tand irriteer. Ik probeer er af te blijven, maar soms begin ik het onbewust te doen. Is dit erg of zo? De tandarts had er niets over op te merken dus veronderstel ik dat het niets erg is.
Ik ben wel een nagelbijter.. kan het zijn dat mijn tand een beetje ruwer is geworden aan de onderkant door het bijten?
Sinds een maand of zo, heb ik het gevoel dat er een scherpe kant aan mijn voortand zit. Overlangs aan de onderkant is er precies een spleetje, een soort scheurtje, niet in de hoogte maar over de breedte helemaal onderaan de tand, maar je ziet dus helemaal niets. Is het nou een beetje afgesleten of wat, ik weet het niet. Ben gisteren bij de tandarts geweest voor een vulling in een kies, en hij heeft er nix over opgemerkt, en twee weken ervoor was ik ook bij de tandarts, omdat ik in die voortand een lastig gevoel had. Hij zag er nix aan, ook niet met een foto, en hij heeft me dan spoelmiddel gegeven en daarmee is het lastige gevoel overgegaan.
De voortand doet geen pijn of zo, maar ik zit wel constant (het is al een soort tic geworden) met mijn tong te wrijven over die scherpe kant en het lijkt wel of ik zo mijn tand irriteer. Ik probeer er af te blijven, maar soms begin ik het onbewust te doen. Is dit erg of zo? De tandarts had er niets over op te merken dus veronderstel ik dat het niets erg is.
Ik ben wel een nagelbijter.. kan het zijn dat mijn tand een beetje ruwer is geworden aan de onderkant door het bijten?
Het groefje aan de onderkant van je tand dat je beschrijft is een bekend (en redelijk vaak voorkomend) fenomeen. Wat er gebeurt is dat de tand afslijt (dat kan door verschillende oorzaken, waaronder nagelbijten). Wat je dan ziet is dat de achterkant en de voorkant van je voortand nog een laagje glazuur hebben maar dat daartussen het tandbeen (dentine) bloot komt te liggen. Als je nu doorgaat met bijv. het nagelbijten dan zal het dentine sneller slijten dan het glazuur omdat dit materiaal zachter is, het gevolg is dat er dan een soort 'geultje' ontstaat in de snijrand van je tand.
Hieronder op het plaatje kun je hier een goed voorbeeld van zien (in dit geval betreft het een onderfront maar dat maakt voor het principe niet uit)
Zoals gezegd kan zo'n groefje onstaan door bijv. nagelbijten, door zuurinwerking of een combinatie van beiden. Verder kan ook knarsen nog een rol spelen. Als het groefje veroorzaakt wordt door veelvuldig kauwen op of afbijten van harde stoffen (harde noten, nagelbijten) dan spreekt men van demasticatie en wanneer zuurinwerking de hoofdrol speelt van erosie, maar vaak speelt een combinatie van factoren een rol.
Uit het verhaal lijkt het misschien alsof hiervoor heel veel glazuur moet zijn weggesleten, maar dat valt heel erg mee zie het onderstaande plaatje. (De gelig gekleurde randjes zijn het glazuur, het zwarte is tandbeen (dentine), het witte is de plek waar de tandzenuw zat)
(Voor een vergrote versie van dit plaatje klik deze link: http://www.columbia.edu/itc/hs/dental/moss-salentijn/d5361/images/microfiche/d5361/labeled-images/Card1-E6.jpg
Je ziet dat het tandbeen heel ver kan doorlopen naar de snijrand en zo kan dus redelijk 'snel' een groefje ontstaan zonder dat daar nu enorme hoeveelheden glazuur voor weggesleten moet zijn.
Ik hoop dat je zo iets wijzer geworden bent, mocht je nog vragen hebben stel ze dan gerust.
Kan je me tips geven wat ik kan doen? Als ik in dit groefje met mijn tong wrijf voelt dit ook heel anders aan voor mijn tand tegenover als ik dit bij andere tanden doe.
Is er gevaar dat mijn tand op lange termijn gaat afbreken of is die kans zeer klein?
Groetjes,
Marijke
Dus niet te veel zorgen om maken :)