Mijn vraag is: Mag je tandarts je weigeren te behandelen, omdat je niet frequent genoeg op controle komt??
Sinds de verzekering geen eisen meer stelt wat betreft het aantal bezoeken (per jaar) ga ik vrij zelden naar tandarts (ongeveer eens in de 2 jaar). Mijn tandarts stelt nu echter dat ik maar een andere moet zoeken als ik zo weinig kom!
Dit lijkt me belachelijk: het is toch mijn eigen verantwoordelijkheid? Als ik (om het maar even gechargeerd uit te drukken) mijn tanden twee jaar wil laten wegrotten en ze daarna wil laten oplappen, dan moet ik dat toch zelf weten?
Graag uw advies!
Sinds de verzekering geen eisen meer stelt wat betreft het aantal bezoeken (per jaar) ga ik vrij zelden naar tandarts (ongeveer eens in de 2 jaar). Mijn tandarts stelt nu echter dat ik maar een andere moet zoeken als ik zo weinig kom!
Dit lijkt me belachelijk: het is toch mijn eigen verantwoordelijkheid? Als ik (om het maar even gechargeerd uit te drukken) mijn tanden twee jaar wil laten wegrotten en ze daarna wil laten oplappen, dan moet ik dat toch zelf weten?
Graag uw advies!
Dus waarom niet die patient die niet vaak komt maar wel heel veel pijn heeft?
Zelf ga ik wel regelmatig naar controle,maar ik kan me voorstellen dat mensen met weinig te besteden niet vaak naar de tandarts kunnen en liever geld uitgeven aan eten voor hun kinderen
Als een tandarts niet a la minute tijd voor me heeft op het moment dat ik met kiespijn kamp, dan heb ik daar heus wel begrip voor en slik ik dapper een paar dagen pijnstillers hoor!
Zolang ik betaal voor de diensten die de tandarts me levert, vind ik dat ik zelf moet mogen bepalen wanneer ik kom. Ik ga toch ook niet elk jaar naar de huisarts voor controle?
Lang verhaal, maar mijn punt is dat ik geen zin heb in belerende woorden van de assistente en gezeur van de tandarts over mijn incidentele bezoekjes! Ik word er een beetje recalcitrant van!
Het strekt je tot eer dat je in ieder geval de consequenties voor jezelf trekt, over het algemeen is mijn ervaring dat mensen die niet komen juist de mensen zijn die het hardste schreeuwen dat ze niet meteen terecht konden enz enz. Maar wat je in je achterhoofd moet houden is dat wanneer je met pijn bij de tandarts zit, de kosten die je dan maakt ruimschoots hoger zijn (als je je tanden en kiezen tenminste wilt behouden) dan wanneer je zeg 1 keer per jaar voor controle was gegaan.....
En natuurlijk wil ik mensen met alle plezier helpen, dus ook de mensen met veel pijn, maar als je om onchristelijke tijden je bed uit wordt gebeld door mensen die een x aantal jaren niet zijn geweest ja dan sta je nu niet bepaald te juichen. Vaak is het gebit verwaarloosd, je verhelpt de pijnklacht maar je ziet de toekomstige pijnklachten ook meteen en vaak wil men daar dan niks aan laten doen tot t moment dat dat pijn gaat doen en zo blijf je bezig......en dat kan soms best frustrerend zijn als je iemand bent die graag goed werk wil leveren.
Dat mensen hun tandarts uit bed bellen vind ik ook wel absurd! Een nacht door de kamer dansen van de pijn is allerminst prettig, maar dat zou ik toch nog liever doen dan m'n slapende tandarts lastigvallen...
Re: Weigering behandeling ivm te weinig bezoek
Het zou me geen ruk uitmaken wat je met je gebit doet. Als je maar niet gaat piepen als de tanden te ver heen zijn voor die gewenste opknapbeurt.
En er niets anders dan eruithalen op zit soit!!
En,als je zoals je elders al meldt ook inderdaad niet al te hoge eisen stelt aan het moment van hulp bij pijnklachten zou ik dat ook helemaal niet erg vinden allemaal. Kom op zeg, tuurlijk mag je doen wat je zelf goed vindt.
Ik houd wel van iemand met een mening en de consequentie die eraan verbonden is, jawohl!!
Peter
Eénzijdig patienten eruitknallen omdat ze effe niet doen wat jij wil, kan dus niet.
NB, hoe vaak heb je in de afgelopen maanden als mondgygienist niet gedacht, tjee, die patient lijkt zich niet bewust van het probleem? En heb je die er ook meteen op gewezen dat ze de laan uit gaan?
Peter
Ik moest ooit eens naar een weekendta ivm enorme pijn na een wkb.
Ik belde 'smorgens maar moest gewoon tot vier uur 's middags wachten.
Niet fijn, als je zoveel pijn hebt.
Dus 'snachts een behandeling van je ta?
Bij ons in ieder geval niet!
Groetjes,
Joke
Ja dat komt vrij vaak voor. Maar dan ben ik waarschijnlijk niet duidelijk genoeg geweest. Ik blijf dan elke keer herhalen waarom het zo belangrijk is. Meestal 'draaien ze dan wel bij'. Maar als iemand met flinke paro maar 1 keer per jaar wil komen bij mij, dan trek ik mijn handen er van af. Ik vind het dan te risico vol om bij zo'n persoon te gaan schoonmaken terwijl ik weet dat het niet goed schoon wordt. Het risico op abcessen en andere narigheid wil ik niet op mijn geweten hebben. Meestal vraag ik dan te tandarts om het over te nemen.
Ik heb ook patienten die ik initieel behandeld heb en die dan terugkomen na 3 maanden zonder ook maar enige moeite zelf voor het gebit te hebben gedaan. Die zeg ik dan dat weinig uit zal halen als ik het gebit van die patient weer helemaal schoon ga maken; zij kunnen thuis veel meer dan wat ik kan. De behandeling die ik dan zou gaan doe, heeft dan wel erg weinig nut. Ik laat ze dan een nieuwe afspraak maken. Dan moet het duidelijk zijn dat ze wel fatsoenlijk hebben gepoetst e.d. Zo niet...jammer dan, dan ga ik ze echt niet elke 3 maanden laten komen. Dat heeft gewoon geen zin. Dat is alleen maar geld verspilling.
Voordat ik aan initieel begin, maak ik de patient heeel duidelijk dat zij ook hun best moeten doen. Dat is de afspraak die ik met ze heb.
Nou de onze staat er echt voor op!
Zou een longarts ook de patient laten vallen als ie bleef roken? Misschien je niveau van te halen succes bij stellen en leven met het gegeven dat de patient niet altijd alles doet wat je graag wil. Kan je misschien smaen tot een "aardig" resultaat komen.
En in dat licht gezien, zal ik alle patienten die met caries komen (voor de zoveelste keer) ook maar meteen de wacht aan zeggen?
Kortom,
Dillema dillema, en soms dweilen met de kraan open en een lekke emmah
Petah
altijd de keus tussen een volledig protocol en een minder uitgebreid protocol (natuurlijk vertel ik dan goed wat de prognoses/risico's daarbij zijn).
Dat na duidelijke uitleg m.i. is de enige juiste benadering. Soms kan je dan als er even een hobbel in de weg zit het moment aangrijpen. Als de patient met weinigmotivatie ineens de confrontatie aan moet met zijn/haar eigen keus is een moment tot herbezinning soms mogelijk. if not.........then not
Peter
Het klinkt hard maar het werkt goed om het bestand schoon te houden, tevens is het erg duidelijk naar de mensen toe. En wil men er niet in mee gaan ben ik niet de goede tandarts voor hen, en heeft men de vrijheid een andere tandarts te zoeken die er wel in mee gaat.
Hard? kweenie, maar ongesaneerd en loslopend betekent gewoon wiens deurknop ie vastheeft die geeft de patient hulp. Eerste hulp, en verder hoef je helemaal niet bang te zijn dat je enorm veel moet doen, want hij/zij kwam gewoon niet.
Peter
En ze krijgen uiteindelijk ook niet allemaal tegelijk last...
Daar ging het me om. En dan is passende hulp binnen 10 minuten geleverd, tenzij ie erg vast zit.
Peter
fijn weekend,
Walter
En dat het een fijn weekend mag worden inderdaad!!
Peter
Re: Weigering behandeling ivm te weinig bezoek
Een tandarts kan er misschien flink van balen dat je niet vaak genoeg verschijnt in zijn praktijk, maar de tandarts kan misschien ook even nagaan of de patient misscien grote angst heeft waarom hij of zij dan niet durft te komen.
Iemand er zomaar uitzetten lijkt mij geen goede oplossing, wat ben ik dan blij dat ik een goede tandarts heeft, ik heb hem gewoon goed geinformeerd, en dan blijft alles goed verlopen tussen beide partijen.
Peter
Ik liep toen een dagje mee in een praktijk en ik kan je vertellen dat ik er met gekromde tenen stond, want dat was het dus. En dan denk ik: dit is het moment om er even op door te gaan, een stuk begrip te tonen...
Dan heeft dat informeren weinig zin, denk ik. De tandarts zal dus wel wat feeling ervoor moeten hebben om hier op de juiste manier mee om te kunnen gaan.
:smt006 Monique
Het is o.h.a. (bij ons in de praktijk) gewoon laksheid..
:smt006 Monique
Als uw patienten instemmen met uw behandelovereenkomst vind ik het redelijk dat u van hen verlangt dat ze zich hieraan houden. Ik denk dan echter al snel: voor u tien andere tandartsen, die misschien wel blij zijn met mijn (niet zo frequente) bezoeken (en dus mijn geld)
"We maken je auto niet meer, want je bent niet geweest voor de 15.000 km beurt"
Zou een garagebedrijf dat zeggen, nee want een klant is business en er moet gewoon geld verdiend worden en klanten moet je koesteren.
Er zijn veel garagebedrijven en kun je direct naar een ander bedrijf, dat lukt met TA's niet altijd, daar zit het knelpunt.
Wat kan er ook toch moeilijk zijn aan het vullen van een gaatje? beetje boren en en er dan wat inspuiten, dat kunnen ze dan ook mooi aan hun assistentes overlaten, net als in de garage kan je lekker veel produktie draaien en misschien zelfs een hele keten starten, klinkt geweldig toch voor de tandarts?
Dan heb je ook tandartsen die zich niet kunnen voorstellen dat de vulling die of in een fabrieksschema en/of door een assistent erin wordt gezet, u net zo weinig napijn geeft en net zo lang meegaat, als de vulling die hij/zij door jaren ervaring als vakman, liefde voor het vak en nascholing heeft leren maken. Deze categorie tandartsen zien met lede ogen aan als hun gemaakte juweeltjes van vullingen, door bijv. slecht poetsen of door wegblijven van de patient, voortijdig verloren gaan (en denkt dus niet: mooi extra omzet). Ik kan me goed voorstellen dat de tandarts met deze gedrevenheid ook een patientenpoluplatie in zijn praktijk wil hebben die gemotiveerd is.
Als ik een vulling nodig heb dan weet ik wel welke categorie tandarts deze bij mij mag maken!
Als dat betekent dat ik me regelmatig moet laten controleren en zijn of haar adviezen moet uitvoeren, dan heb ik dat er graag voor over en zou het gebit me niet zoveel kunnen schelen dan is er vast wel een garagetandarts te vinden!
Zo krijgt iedereen de praktijk die hij/zij verdient.
PS Gebitten zonder periodieke controle eindigen net als auto's zonder onderhoud met pech
Er wordt zo vaak negatief gedacht over tandartsen: beetje mensen pijn doen voor de lol en dan ook nog leuk verdienen. Maar sommige (en ik hoop de meeste) geven echt om jouw gebit. We willen het zo gezond mogelijk hebben en het beste er uit halen. Waarom? Omdat we weten hoe ongezond het is om het niet goed te onderhouden. Een gezond gebit kan alleen verkregen worden als de patient ook zijn beste beentje voor zet. Ik en velen met mij, zijn gewoon geen prutsers. Zo moet je het ook een beetje zien.
dan moet het meer iets zijn als:
wij hebben u meermaals opgeroepen voor de 15.000km beurt. Aangezien uw garantie inmiddels verlopen is omdat u niet volgens afspraak voor de door ons verkochte auto zorgt kunnen wij er niet meer voor instaan en is het verstandiger dat u zich bij een andere garage meldt voor het toch wel noodzakelijk onderhoud.
En dit gebeurt inderdaad vandaag de dag al ...
ik sluit mij overigens geheel aan bij de 2 commentaren hierboven, medische zaken en auto`s is bovendien geen vergelijking...
HAHAHAHAHAHAHAA, en dan noemen ze mij lomp
:) :smt006
valt wel mee toch??
Peter weet het beter maar daar is niets mis mee
je nieuwe lijfspreuk?
1 Het archief waar vV het over heeft slaat vermoed ik zo hierop: de tandarts moet je dossier bewaren, zelfs als patienten klaarblijkelijk met de noorderzon zijn vertrokken. Dit is geen strafmaatregel, maar bescherming van patientenrechten.
2 Het bestand "schoon" houden klinkt misschien tuttig, maar het is op zijn minst handig, bijvoorbeeld om te kunnen beoordelen of er in je praktijk nog ruimte is voor nieuwe patienten. Schrijf je teveel in dan kun je ze niet meer goed helpen, en dat wil je dus echt niet als patient, ook niet als je minder veeleisend bent, omdat je dan na een te lange wachttijd een overwerkte tandarts krijgt: dubbele schade.
Voor de rest heeft DJ helemaal gelijk, en in mijn specifieke geval: ik heb zelf al eens een periode halve kracht moeten draaien vanwege mijn gezondheid, en ik wil graag gezond mijn (nog redelijk ver weg liggende) pensioen halen.
Patienten moeten inderdaad blij zijn als zij ingeschreven staan. Ik mag van hen iets verwachten, namelijk minimaal 1x pj controlebezoek, of 2x of zelfs 4x indien noodzakelijk geacht. Daartegenover mogen zij van mij dus ook iets verwachten!
En die 10 andere tandartsen: dat valt wel mee, probeer in mijn regio maar eens een (goede) tandarts te krijgen, wij worden zelf op het moment meerdere keren op een ochtend gebeld , en hebben daarnaast minimaal 1x per dag iemand aan de balie staan die zich wil inschrijven. En daar staat nu dus een rem op! Gaan er mensen weg kan er weer wat in, derhalve wil ik weten wie er nu wel of niet komen! Niet alleen in mijn belang (eigen gezondheid), het belang van de patient (hun mond, en dus ook algemene gezondheid), maar ook in het belang van mensen zonder tandarts!!
Ik wilde natuurlijk ook wel vaker naar de tandarts, maar de kosten zijn behoorlijk duur en een studentenleventje valt financieel ook niet echt mee. Wat moet ik nu? Ik wil namelijk heel graag bij die tandarts blijven, omdat ik al jaren bij hem zit en ik heb niet zo'n om een andere tandarts te zoeken. Binnenkort moeten mijn zusje/broertje langs voor controle en ik ben van plan om dan mee te komen want dan zal ik de tandarts zelf kunnen spreken. Want bij de assistente kan je ook geen stap verder. Ik wil dan de tandarts vragen of ik weer bij hem kan komen, en dat ik niet wist van de regels, en dat ik voortaan wel vaker zal langskomen. Voor de rest weet ik ook geen andere oplossing.
Ikzelf doe enkele pogingen (3) om mensen ertoe te bewegen wel te komen, dat is hier dus niet gebeurt!
Vergeet niet de XXX 'en weg te halen, een beleefde brief is altijd goed om mee te beginnen maar XXX gaat wat ver :lol: .
tandartsbezoek
Met groet
En ja, iedereen mag elke euro zelf uitgeven op de wijze die hem/haar het beste past. Echter, zoals ik al eerder in dit draadje heb vermeld, de keuze is aan de patient, na voorlichting over de consequentie is ook de verntwoordelijkheid van deze keuze bij de patient gelegd.
En daar gaat het vaak mis. Dan is Leiden in last en heeft de tandarts verzaakt de patient adequaat te informeren. In dat licht gezien, bij eentuchtspraak wordt de tandarts als professioneel persoon, de patient als onwetende onbenul gezien.
Vandaar dat een wat stak beleid, voorheen opgelegd door de verzekeraars!!! nu ten gunste van de patient wordt overgenomen door de beroepsbeoefenaars.
Dat, en verder weinig meer is de reden van de halfjaarlijkse controle in een wat historisch perspectief.
NB, tandartsen hebben het niet slecht, echt niet, maar patienten willen vaak te veel zelf bepalen op basis van onvolledige kennis van zaken.
Peter, die iedereen lekker zelf laat bepalen wat ie goed vind, en ookaltijd een rol celtona heeft staan voor de patient(e) om uit te janken als het misging in het maken van dat soort keuzes.
Er worden m.i. op deze manier geen nieuwe punten meer toegevoegd aan de discussie, slechts herhalingen van meningen en zetten.
Mag ik dus streng doch vriendelijk verzoeken om terug te keren tot de oorspronkelijke vraag: MAG het. Een vraag die volgens mij allang beantwoord is. Gebeurt dat niet, dan zal ik deze topic op slot zetten.
:smt006 Monique
1 Er bestaat (tenzij je echt wilsonbekwaam bent ofzo of gedwongen opgenomen, en dan nog..) geen manier om patienten echt te dwingen. Dat speelt dus niet.
2 Je visie over de historie van de periodieke preventieve kontrole is wel erg kort door de bocht en ik denk niet hard te maken. De gemiddelde patient heeft groot voordeel bij een jaarlijkse kontrole en wil dat ook, toen en nu. Echt dat voorkomt een hoop ellende (zeker samen met een basis-mondhygiene). Voor sommigen is halfjaarlijks beter. Een enkeling zou het beste (voor hem/haar zelf) 4x per jaar komen, typisch voor paropatienten meen ik, 2x mh, 2x ta.
3 Het kan zijn dat 50 euro voor 5 minuten controle onredelijk veel is, maar het kan ook echt kloppen, in ieder geval wel met een foto erbij kan dat wel: consult, foto, minimaal tandsteen verwijderen (gerasp met een haakje). Zonder foto kan het eigenlijk niet in 5 minuten. Dat doet niets af aan de noodzaak tot die kontrolen, alleen de rekening zou iets lager kunnen dan. Daar kun je tegen protesteren, of een andere ta zoeken.
4 Haast iedereen hier is het eens met de lezing dat dat niet zo kan patienten uitschrijven vanwege missende kontroles (en ik denk dat als ta vV iemand heeft die die brief beantwoord met "ik kom niet op kontrole maar wens te blijven ingeschreven" het onrechtmatig zal blijken om deze toch uit te schrijven, maar ik vraag me ernstig af of hij dat ooit heeft meegemaakt eigenlijk. Wellicht schrijft hij in de praktijk alleen patienten uit die niet op post reageren, toch weer een andere kwestie).
5 Ernstige pijnklachten zijn spoedgevallen en een eigen schuld dus je wacht maar mentaliteit heeft maar dan ook geen enkele rechtsbasis. Al meermalen heb ik patienten op het forum geholpen om hierin goed lastig te zijn als het moet.
6 Wat gelijk een van de oorzaken is waarom tandarts geen makkelijke baan is: patienten kunnen (te) veeleisend zijn. Het is zeer verantwoordelijk werk, daardoor psychisch belastend en erg zwaar voor je rug.
En dan krijg je ook nog eens dit soort websites :lol:.
7 Dat met die ruige bedragen voor behandeling heeft vaak ook te maken met het systeem van de UTP codes (zoek er vooral eens uitgebrueid op op het forum), een systeem dat door het grootste deel van de tandartsen niet onverkort wordt gewaardeerd, en door velen (nog steeds de meeste?) ronduit wordt afgekeurd. Kort voorbeeld: je moet de patient vanuit je verantwoordelijkheid wel iets uitleggen over mondhygiene maar je mag daar niets voor vragen: er is geen code voor. Sommige andere dingen worden daardoor duurder.
Het lijkt toch op het systeem wat nu in de ziekhuizen is ingevoerd, de diagnose behandelcombinatie (wat wel nog erger is): dezelfde soort problemen.
Te laat..
[Edit: ook mijn bericht kruiste..]
Bob10 heeft antwoord gehad en laten we dat deel van de discussie dus nu afsluiten!
Die vraag is niet zonder meer beantwoord. Je mag weldegelijk grenzen stellen, iemand eruit kiepen bleek minder makkelijk maar je mag wel je niveau van behandelen aanpassen. Beetje gaan modereren op dit moment is als een patient eruit gieren als ie effe niet wil poetsen na wat instructie. toch?
spoelt u maar!
ook altijd leuk. wees maar blij dat ik niet echt cynisch ga doen, maar pijnklachten in de tandheelkunde zijn " vervelend". Echte spoed zijn slagaderlijke bloedingen, en verstikkingen en een tanderuit door trauma. Dit soort levensbedreiginen of weinig uitstelbare zaken zijn ernstig, Een kiespijn, gebroken kaak of stuk van tand..........niet dus. Lastig zijn maakt een economisch,cosmetisch of comfortverhogend belang van de patient niet ineens tot een spoedquestie voor de tandarts. Laat dat dan ook voor eens en voor altijd duidelijk zijn.
NB, met een gebroken kaak/been wacht je tussen de 4 tot 12 uur voor er daadwerkelijk eenbehandeling wordt ingezet. Zonder dat daar een speld tussen te krijgen is.
Hoort met pm! Topic voor het moment in ieder geval gesloten.