Tandvlees

Author:
Sarie
Posted:
vr, 09/16/2005 - 08:19
Anderhalve maand geleden begon mijn tandvlees op 1 plaats plots te bloeden tijdens het poetsen.

Ik ben dan floss, stokers en ragers beginnen gebruiken en mijn tanden twee keer per dag beginnen poetsen.

Doordat ik dat alles voordien nooit deed, bleek mijn tandvlees op verschillende plaatsen te bloeden. Intussen is dit bloeden overal gestopt en ben ikzelf sinds 5 weken gestopt met roken.

Mijn tandvlees ziet er nu veel gezonder uit, alhoewel het op verschillende plaatsen wel een beetje is weggetrokken.

Echter op 1 plaats blijft het pijn doen als ik ragers gebruik. Het bloedt niet meer maar het doet echt wel veel pijn. Het tandvlees ziet er op deze plaats ook heel slap uit, veel minder stevig.

Dit is wel tussen twee tanden waar ook een gaatje zit. Dit wordt binnen een week gevuld.

Kan het zijn dat het tandvlees zich daar niet herstelt door dat gaatje?

Moet ik daar de rager blijven gebruiken, ook al doet het zoveel pijn?
Lieneke

Het kan zijn dat je een verkeerde maar rager daar gebruikt, wellicht is hij iets te klein. Het gaatje kan inderdaad ook meespelen: het is een plek waar jij niet goed bij kan dus daar blijft plak inzitten.
vr, 09/16/2005 - 08:46 Permalink
xander nibbelink

ik zou als ik jouw was wel even in de gaten houden dat t tandvlees op die plekken niet verder wegtrekt, want dan heb je een probleem.
nu je sinds het ontdekken van het bloed 2x bent gaan poetsen/schoonmaken is de ontsteking weggegaan, want dat had je namelijk, als ik het zo even doorneem wat de klachten waren.
(ben namelijk op de acta met dit onderwerp begonnen, is wel grappig dat ik nu iemand zie die de symptomen heeft, maar kan natuurlijk zijn dat ik het fout heb:p)
die klachten gaan inderdaad weg na een goede hygiene in de mondholte.
enkel het teruggetrokken tandvlees in de gaten houden denk ik.
vr, 09/16/2005 - 16:14 Permalink
carabelli

(ben namelijk op de acta met dit onderwerp begonnen, is wel grappig dat ik nu iemand zie die de symptomen heeft, maar kan natuurlijk zijn dat ik het fout heb:p)
die klachten gaan inderdaad weg na een goede hygiene in de mondholte.
enkel het teruggetrokken tandvlees in de gaten houden denk ik.

Goed :smt003 :

les 2: Door goed schoon te maken zal de ontsteking van het tandvlees afnemen, hierdoor neemt ook de zwelling van het tandvlees af, ergo het tandvlees zal iets zakken.

Bij verdergaande tandvleesontsteking waarbij het bot betrokken is (parodontitis) staat men zelfs te juichen als na de professionele gebitsreiniging en goede mondhygiene van de patient het tandvlees terugtrekt. In dat geval heb je namelijk wel recessie (en dus aanhechtingsverlies), maar je hebt wel een klinisch gezonde situatie(om even in stoere ACTA termen te blijven een 'gereduceerd gezond parodontium').

ik zou als ik jouw was wel even in de gaten houden dat t tandvlees op die plekken niet verder wegtrekt, want dan heb je een probleem.

Dus met terugtrekkend tandvlees(als gevolg van het goed poetsen en interdentaal reinigen) heb je juist je tandvleesprobleem teruggedrongen :wink: .

Staat overigens ook met hele overzichtelijke plaatjes in de ACTA-klapper: 'Parodontale diagnostiek en behandelingsplanning' :wink:
vr, 09/16/2005 - 23:30 Permalink
xander nibbelink

hahahaha....weet ik dat ook weer :) over de klapper: nog niet doorgelezen hehe, enkel 2 werkgroepen over parodontitis gehad :)
dank je voor de uitleg verder :D
za, 09/17/2005 - 12:30 Permalink