zenuwontstekingen bij amalgaanvullingen?

Author:
tante tutti
Posted:
wo, 09/21/2005 - 10:12
dag allemaal!
ik heb een brandende vraag. kun je ontstekingen in je kiezen krijgen van amalgaan vullingen? Bij mij ontsteken steeds de kiezen met amalgaan vulling en het zijn dan lang voortslepende toestanden. ben nu weer bezig bij mijn tandarts met een kies. Al drie keer grondige kanaal behandeling gehad op dezelfde kies. we maken hem voorlopig niet dicht, omdat de ontsteking maar niet wil overgaan. ik verzorg mijn gebit uitmuntend, maar toch... die vullingen zijn dan wel echte zwembaden, dus niet van die kleintjes. wie weet raad?
carabelli

Van amalgaamvullingen is niet bekend dat ze nu specifiek wortelpuntontstekingen veroorzaken.

Zenuwontstekingen ontstaan altijd door overmatige irritatie van de zenuw, door het boren (evt. in combinatie met warm en koude wisselingen nadat er gevuld is), trauma, door diepe caries (gaatjes) of fracturen.

Wat wel van amalgaam gezegd kan worden is dat het in de loop der jaren 'kruipt' dwz. amalgaam is een metaal en doorhet kauwen op dit metaal zal het in de loop der tijd wat vervormen en hierdoor spanningen in de tand kunnen (hangt af van het soort en de grootte van de vulling) introduceren die scheurtjes in de tand kunnen veroorzaken, wanneer deze scheurtjes tot aan de tandzenuw komen kan dit irritatie van de zenuw geven, eventueel leidend tot een zenuwontsteking.

Echter van deze redenering kun je niet zeggen dat wanneer er bij enkele elementen waarbij een ontsteking optreedt dat het amalgaam dan wel de oorzaak zal zijn, je zult het wel goed uit moeten zoeken. Wanneer er sprake is van een scheurtje kan dat wel een reden zijn waarom een ontsteking niet weggaat na een wortelkanaalbehandeling. Maar ook hier geldt dat daar meerdere redenen (die niet bij het amalgaam liggen) voor kunnen zijn dat deze ontsteking niet weggaat.

Samengevat kun je zeggen dat amalgaam dus niet bekend staat als een vulmateriaal waarbij veelvuldig wortelpuntontstekingen ontstaan, aan de andere kant zijn er wel situaties waarbij een ontsteking kan ontstaan waarvan de oorzaak ligt in de materiaaleigenschappen van het amalgaam.

Ik hoop dat ik je zo wat wijzer heb kunnen maken, mocht je nog vragen hebben stel ze dan gerust.
wo, 09/21/2005 - 11:08 Permalink
tante tutti

dank je wel voor je reactie!
ik ben heel benieuwd, wat voor redenen er kunnen zijn dat een ontsteking niet weggaat. Op de foto is geen aanwijzing te vinden voor abces , kaakontsteking of ontstoken wortelpunt. Ook ervaar ik bij testen geen drukpijn. De pijn zit in het kanaal en reageert op warmte en vooral op koude. Ik moet zeggen dat het momenteel weer wat beter gaat, dus ik blijf hoop houden. Toch vind ik het zeer apart dat ik steeds van die ontstekingen heb. welliswaar steeds aan een andere kies en inderdaad met diepe drievlaks vullingen.
Ik kan me in mijn huidige situatie wel vinden in je verhaal. Ook constateerde mijn tandarts, de laatste keer bij de bewuste kies een gescheurde vulling. Daarna is de kanaalbehandeling voor de derde keer herhaald. Het zou ook kunnen kloppen met het feit dat ik de eerste twee weken na de tweede kanaalbehandeling geen last had en toen ineens weer wel...(gescheurde vulling dus?)
ik ben benieuwd naar de andere redenen dat de ontsteking niet weggaat.
wo, 09/21/2005 - 12:19 Permalink
carabelli

Ook ervaar ik bij testen geen drukpijn. De pijn zit in het kanaal en reageert op warmte en vooral op koude.

Bij een fractuur (scheurtje) zul je bijna altijd pijn hebben bij het kauwen dus bij drukbelasting. Je beschrijft de pijn als zijnde een pijn in het element en vooral bij warmte en koude. Het lijkt er dus op dat er nog levend zenuwweefsel in de kies aanwezig is dat irriteert. De meest voor de hand liggende redenen waarom je deze pijn voelt zijn dat de kanalen niet diep genoeg zijn schoongemaakt (dwz er zit nog een stukje levend weefsel in de onderzijde van het kanaal) of er is een kanaal gemist bij bij de behandeling (wat eenvoudigweg inhoudt dat er dus nog een (klein) kanaaltje in de kies zit waar levend zenuwweefsel in zit.

Soms heeft een tand of kies meer kanalen dan gemiddeld (en vaak is dat extra kanaal nog heel klein ook) waardoor het voor kan komen dat je dat kanaal mist, hoewel je er wel altijd rekening mee moet houden dat er een extra kanaal kan zijn kun je er ook heel gemakkelijk over heen kijken.

Ik hoop dat je er iets aan hebt :)

succes!
wo, 09/21/2005 - 13:39 Permalink
tante tutti

ik zal dit bespreken met mijn tandarts! volgende week heb ik weer een controle afspraak. dank je wel voor de informatie, ik werd er wel weer een beetje rustiger van.
:roll:
wo, 09/21/2005 - 15:19 Permalink
tante tutti

het is even goed gegaan, maar de pijn is weer terug. Een ontstekingspijn in mijn kies. Ik voel een enorme druk en uitstraling naar mijn neus, oor, oog. pijn in mijn jukbeen. Ik zit erover te denken de kies te laten trekken.Ik heb er gewoon meer dan genoeg van. Ik kan niets ondernemen, daarvoor voel ik me te ziek. Ik probeer het weekend door te komen en anders ga ik naar de weekendtandarts. zou ik nu dan toch een wortel punt ontsteking hebben? :oops:
za, 09/24/2005 - 08:21 Permalink
carabelli

Ik voel een enorme druk en uitstraling naar mijn neus, oor, oog. pijn in mijn jukbeen.

Druk en uitstraling wijzen inderdaad op een wortelpuntontsteking en kan inderdaad heel pijnlijk zijn. In zo'n geval kunt u rustig de weekendtandarts bellen om je van deze pijn af te helpen.

Sterkte :smt006
za, 09/24/2005 - 09:45 Permalink
Broek

Erg vervelend allemaal, ik had een abces(je) en ik weet hoe pijnlijk dit kan zijn. Ik had trouwens geen gaatje in de kies dus hoe ik hier aan gekomen ben??
Ik las iets over dat alle zenuwen dood gemaakt moeten worden tijdens een zenuwbehandeling. Nu is mijn tandarts daar gisteren mee begonnen, bij het schoonmaken deed 1 kanaal nog al pijn, dus nog levend materiaal. Ook bij de laatste actie van hem deed die nog pijn. Dus moet de tandarts die bij de tweede behandelijk nog doodmaken en hoe doet die dit???
Ik hoop namelijk niet dat er wat van het abces en ontsteking achterblijven waardoor ik er weer last van krijg.

Succes in iedergeval met de verdere behandeling en ik hoop dat het snel opgelost wordt want van die pijn kan je redelijk gek worden.
za, 09/24/2005 - 09:54 Permalink