Tandvlees beschadigd

Author:
Sarie
Posted:
vr, 09/23/2005 - 08:38
Ik heb op één plaats tussen twee tanden teveel gestokerd en nu is daar op het tandvlees een wondje.

Je kan echt zien dat er een stukje tandvlees weg is, dat het open ligt.

Het doet geen pijn en het is niet ontstoken. Het bloedt ook niet.

Groeit dit vanzelf terug dicht? Kan ik hier iets op aanbrengen zodat het sneller geneest en niet ontsteekt?

Is het het beste dat ik op die plaats niet meer interdentaal reinig totdat het genezen is?
Geke

Als het niet bloedt bij stokeren dan is het ook niet ontstoken, dus hoeft het ook niet meer te genezen eigenlijk. Door hard stokeren kan er inderdaad wat tandvlees verdwijnen (de papil tussen de tanden) en dit groeit vaak niet meer dicht, dat is het gevolg van stokeren vaak, dat je een beetje driehoekige ruimtes tussen je tanden krijgt. Zit het bij jou tussen je voortanden? Er is niet iets waardoor het sneller geneest, of niet ontsteekt. De enige manier om het niet te laten ontsteken is elke dag goed blijven schoonhouden tussen je tanden. Als je bang bent dat je tussen je voortanden van die ruimtes krijgt, kun je misschien het beste tussen je voortanden floss gebruiken en heel af en toe een tandenstoker en bij je kiezen gewoon tandenstokers blijven gebruiken. Dit kun je namelijk niet zo zien en is dus minder storend dan tussen je voortanden.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk altijd laten weten.

:smt006 Geke
vr, 09/23/2005 - 09:20 Permalink
Sarie

Ik had mij niet goed uitgedrukt, het is tussen twee kiezen rechts onderaan.

Er is echt een stukje vlees uit. Het is tussen de tanden en loopt door tot vooraan.

Het bovenste laagje van het tandvlees is er op die plek dus af. Het is dus ook donkerder dan het omliggende tandvlees. Het ziet er echt uit zoals een wondje op een vinger of zo.

Groeit dit niet meer dicht? Is dat niet zoals vel, dat groeit toch ook weer dicht?
vr, 09/23/2005 - 10:55 Permalink
Geke

Het is waarschijnlijk aan het genezen en niet meer echt ontstoken, omdat je aangeeft dat het niet bloedt. Als je het gewoon goed blijft schoonhouden zal het wel gewoon weer roze en gezond worden. Maar het kan wel zijn dat de ruimte er wel blijft, dus dat de ruimte niet meer helemaal dichtgroeit. Het werkt in principe hetzelfde als gewoon vel, de genezing ervan. Maak je er maar niet teveel zorgen over, mocht het na 2 weken niet verdwenen zijn, het donkere en dat het er vreemd uitziet, kun je het beste contact opnemen met je tandarts, hij of zij kan er dan naar kijken en beoordelen of er verder onderzoek naar gedaan moet worden. Probeer maar goed schoon te houden, niet te hard stokeren en dan kan het niet verder gaan ontsteken.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het altijd laten weten.

vr, 09/23/2005 - 11:03 Permalink
Sarie

Kan ik het dan niet erger maken door erover te gaan met floss of evt. een ragertje? Gaat het dan niet nog meer beschadigd raken? Ik heb het idee dat ik het dan groter ga maken.

Als ik ergens anders op mijn lichaam een wondje heb, maak ik het schoon, ik ontstmet het en dan doe ik er een pleister op totdat het genezen is.

Aangezien er geen pleister bestaat voor tandvlees, ben ik best wel bang dat ik het alleen maar erger ga maken als ik eraan kom met floss of stoker of rager.
vr, 09/23/2005 - 11:36 Permalink
Geke

Het wordt juist erger als je het niet goed schoonhoudt, dan verzamelen zich een heleboel bacterien bij het wondje en gaat het juist ontsteken. Dus het is belangrijk om het wel goed schoon te houden. Als je dat met floss wilt doen is het belangrijk dat je echt langs de kies flosst en de kies aan de andere kant van het wondje en niet recht op dat wondje. Als je tandenstokers gebruikt kun je dat het beste een beetje voorzichtig doen. Een klein ragertje zou je ook goed kunnen gebruiken, als deze door deze ruimte past. Goed schoonhouden en het voorkomen van bacterie-colonisatie op het wondje is het beste voor de genezing. Probeer het maar een tijdje en kijk maar of het verbeterd, als het niet verbeterd na een week of 2 week kun je het beste even contact opnemen met je tandarts en die er naar laten kijken.

Veel sterkte ermee en maak je niet teveel zorgen erover.

vr, 09/23/2005 - 11:51 Permalink
de digitale tandarts

Het is belangrijk dat je de ruimte goed blijft schoonhouden, over het algemeen gaat dat het beste met een tandenstoker of rager.

Het tandvlees wat weg is zal waarschijnlijk niet meer terugkomen, maar om erger te voorkomen, adviseer ik u toch door te gaan met stokeren.

Met vriendelijke groet.
vr, 09/23/2005 - 11:53 Permalink
Sarie

Er past een ragertje tussen dus zal ik dit gebruiken.

Het wondje bevindt zich op het tandvlees voor de kies. Het is dus heel erg zichtbaar.

U zegt dat het tandvlees niet terugkomt, maar groeit het wondje terug dicht? Nu is het echt een scheurtje in het tandvlees, de bovenste laag is weg. Ik vind dat heel lelijk.
vr, 09/23/2005 - 12:30 Permalink